Układy kierownicze
W praktyce ruchu pojazdów drogowych siły takie występują nieustannie, są skutkiem czynników przypadkowych (nierówności nawierzchni, wiatr, niesymetryczne opory ruchu) albo też wynikają z celowych reakcji i decyzji kierowcy. W przyczepach i naczepach siła sterująca ma wyraźny charakter zewnętrzny, pochodzi bowiem bezpośrednio od pojazdu holującego, który wymusza określony kierunek ruchu za pośrednictwem dyszla lub zaczepu siodłowego.
W pojazdach silnikowych zewnętrzny mi siłami sterującymi są odpowiednio ukierunkowane reakcje drogi na bezwładność ich masy lub siłę napędową kół współpracujących z nawierzchnią. Odbywa się to przez zmianę kątowego ustawienia płaszczyzny obrotu kół (koła) względem pozostałej części pojazdu przez specjalny mechanizm reagujący bez pośrednio i precyzyjnie na dyspozycje kierowcy, zwany układem kierowniczym.
Więcej w czerwcowym numerze autoEXPERTA