Transformacja w kierunku e-mobilności

BMW w kierunku e-mobilności BMW

Nadchodzi nowa era dla zakładów BMW Group w Monachium: od 2026 roku w słynnej macierzystej fabryce ruszy produkcja limuzyny Neue Klasse. Rok później produkowane będą tam już wyłącznie modele w pełni elektryczne. Zakłady w Monachium będą pierwszą lokalizacją w istniejącej sieci produkcyjnej BMW Group, która pod koniec 2027 roku z powodzeniem zakończy transformację w kierunku e-mobilności.

  • Neue Klasse Limuzyna będzie produkowany w Monachium od 2026 r.
  • Pod koniec 2027 r. po 75 latach era samochodów z silnikami spalinowymi z Monachium dobiegnie końca
  • Inwestycja 650 milionów euro w długofalowe zabezpieczenie lokalizacji 

Zakłady w Monachium są doskonałym przykładem naszych zdolności adaptacyjnych. Inwestujemy tu 650 milionów euro i od końca 2027 roku w naszej macierzystej fabryce będziemy produkować wyłącznie samochody elektryczne – mówi Milan Nedeljkovic, Członek Zarządu BMW AG ds. Produkcji.Tylko w ubiegłym roku do produkcji trafiło sześć w pełni elektrycznych modeli. Jednocześnie ustanowiliśmy rekord produkcji, udowadniając, że jesteśmy w stanie równocześnie prowadzić produkcję, jak i kształtować przyszłość naszej sieci produkcyjnej.

Peter Weber, dyrektor zakładów BMW Group w Monachium, dodaje: – Monachium to serce BMW. Tutejsze zakłady są innowacyjne i elastyczne. Neue Klasse, podobnie jak w latach 60-tych, ponownie stworzy fundament, na którym nasze zakłady zdefiniują się na nowo. Fakt, że ta kompleksowa transformacja odbywa się w tym samym czasie, w którym obecnie produkowanych jest około 1000 pojazdów dziennie, jest powszechną praktyką w Monachium, a jest to możliwe dzięki wyjątkowemu zaangażowaniu wszystkich naszych pracowników. Cieszymy się, że możemy poprowadzić monachijskie zakłady ku w pełni elektrycznej przyszłości – począwszy od limuzyny Neue Klasse.

Płynne przejście na elektromobilność – w 2027 r. kończy się era samochodów spalinowych z Monachium

Zakłady BMW Group w Monachium są doskonałym przykładem płynnego przejścia do ery elektromobilności. Od 2015 roku pierwsze modele hybrydowe plug-in BMW serii 3 montowane są na tej samej linii, co wersje spalinowe. W 2021 roku BMW i4 było pierwszym w pełni elektrycznym modelem montowanym na tej samej linii produkcyjnej. Obecnie co drugi pojazd zjeżdżający z produkcji ma w pełni elektryczny układ napędowy.

Od 2026 r. produkcja Neue Klasse w zakładach w Monachium będzie początkowo prowadzona równolegle z produkcją obecnych modeli. Rok później, od końca 2027 r., po odpowiedniej transformacji macierzyste zakłady BMW Group staną się pierwszą fabryką w globalnej sieci produkcyjnej, która będzie produkować wyłącznie pojazdy całkowicie elektryczne. Tym samym 75 lat po premierze BMW 501 w 1952 roku era pojazdów z silnikami spalinowymi w Monachium dobiegnie końca.

Po rozpoczęciu produkcji w nowych zakładach w Debreczynie na Węgrzech i w Monachium modele Neue Klasse będą montowane również w Shenyang w Chinach i San Luis Potosí w Meksyku.

Gruntowne modyfikacje dla długofalowego zabezpieczenia lokalizacji

W ciągu ponad 100-letniej historii fabryka BMW Group w Monachium przechodziła wiele zmian i wielokrotnie zmieniała swoje oblicze. Udane wprowadzenie Neue Klasse w latach 60. wraz z przejściem od produkcji silników lotniczych do produkcji samochodów, było kamieniem milowym na liście zmian w całej historii firmy.

Teraz liczne duże prace budowlane wskazują na szykujące się zmiany i torują drogę dla debiutu Neue Klasse w 2026 roku. Inwestycja o wartości 650 milionów euro obejmuje cztery budynki, w tym nową linię montażową z obszarami logistycznymi oraz nową blacharnię.

Aby stworzyć przestrzeń na ograniczonej powierzchni zakładów zlokalizowanych w sercu Monachium, po około 70 latach przeniesiono produkcję tradycyjnych silników z macierzystych zakładów do Hams-Hall w Wielkiej Brytanii i Steyr w Austrii. 1200 zatrudnionych zostało przeszkolonych w zakresie różnych strategii produkcyjnych w Monachium lub podjęło pracę w innych lokalizacjach w sieci produkcyjnej.

Podobnie jak w latach 60. i przy wszystkich innych dotychczasowych zmianach obecna transformacja zakładów BMW Group w Monachium odbywa się przy trwającej produkcji. Niezależnie od prac budowlanych każdego dnia fabrykę opuszcza około 1000 samochodów, w tym BMW serii 3 i BMW i4 – wszystkie montowane na tej samej linii.

Szeroko zakrojona reorientacja zakładu zabezpiecza długofalowo przyszłość zakładów w Monachium i jest znaczącą inwestycją w Bawarii jako miejsca dla przemysłu.

Cyfryzacja w zakładach w Monachium zgodnie z zasadami BMW iFACTORY

Założenia BMW iFACTORY gwarantują najwyższą elastyczność, doskonałe procesy i wyjątkową integrację we wszystkich zakładach BMW Group – od zupełnie nowej fabryki w Debreczynie po działające od ponad 100 lat i będące w trakcie intensywnej transformacji macierzyste zakłady w Monachium. BMW iFACTORY to synonim doskonałych kompetencji produkcyjnych w całej sieci produkcyjnej BMW. Jednym z istotnych aspektów jest kompleksowa cyfryzacja z holistycznym podejściem do interakcji między ludźmi, procesami i systemami, co optymalizuje procesy i wspiera pracowników w ich pracy. Wdrożenie odbywa się w trzech obszarach: nauki o danych, sztucznej inteligencji (Al) i wirtualizacji.

Źródło: BMW

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę