Toyota zwiększa produkcję baterii do aut elektrycznych
Japoński producent baterii Prime Planet Energy & Solutions to działająca od 2020 roku spółka joint venture Toyoty i Panasonica. Jej zadaniem jest produkcja baterii do samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz prowadzenie prac badawczo rozwojowych nad akumulatorami, w tym nad nową technologią baterii ze stałym elektrolitem.
- Toyota zwiększa inwestycje w produkcję baterii do aut elektrycznych, aby dostosować ją do planów elektryfikacji gamy modelowej.
- Dodatkowe 746 milionów dolarów dla Prime Planet - spółki joint venture Toyoty i Panasonica.
- Plan sprzedaży 200 tys. aut elektrycznych i 3,843 mln. zelektryfikowanych pojazdów w roku fiskalnym 2024 (od kwietnia 2023 do marca 2024).
- Toyota planuje zredukować emisyjność sprzedawanych nowych samochodów w skali świata o ponad 50% do 2035 roku.
- Za koordynację działań Toyoty w dziedzinie baterii odpowiada nowy dział BEV Factory.
Nowa inwestycja w produkcję baterii w fabryce Prime Planet
We wrześniu 2022 roku Toyota przeznaczyła 400 miliardów jenów na zwiększenie możliwości produkcji baterii w Japonii. Inwestycje trafiły do kilku zakładów marki oraz do należącej do Prime Planet fabryki Himeji, które w najbliższych latach uruchomią nowe linie produkcyjne.
Teraz Toyota inwestuje w rozwój firmy Prime Planet dodatkowe 100 miliardów jenów (746 milionów dolarów), aby zwiększyć jej możliwości produkcyjne o ponad 40% w porównaniu do dotychczasowych planów. Dzięki najnowszej inwestycji zakład będzie mógł produkować rocznie baterie trakcyjne o łącznej pojemności odpowiadającej 23 gigawatogodzinom, co wystarczy do wyposażenia 290 000 egzemplarzy modelu bZ4X, a załoga fabryki powiększy się o kolejne kilka tysięcy pracowników.
W aktualnym roku fiskalnym 2024, który rozpoczął się w kwietniu 2023 r., Toyota planuje zwiększyć globalną sprzedaż aut elektrycznych (BEV) do 200 000 egzemplarzy. Sprzedaż wszystkich zelektryfikowanych samochodów ma wzrosnąć według prognoz firmy o 34,9%, z 2,849 mln pojazdów w roku fiskalnym 2023 do 3,843 mln aut. Przewidywany udział zelektryfikowanych samochodów w globalnej sprzedaży firmy wyniesie w tym roku fiskalnym 37%, co oznacza skokowy wzrost w porównaniu z poziomem 29,6% zanotowanym w okresie od kwietnia 2022 do marca 2023.
Toyota posiada 51% udziałów w firmie Prime Planet, a pozostałe 49% udziałów należy do Panasonic Holdings. Spółka jest odpowiedzialna za wszystkie etapy rozwoju swoich produktów – od badań naukowych, przez rozwój technologii i opracowanie modeli produkcyjnych, inżynierię produkcji i samą produkcję, po sprzedaż i dostawy. Toyota i Panasonic zleciły nowej spółce dalsze prace rozwojowe zarówno nad już produkowanymi pryzmatycznymi bateriami litowo-jonowymi, jak i nad bateriami nowej generacji oraz ogniwami litowo-jonowymi ze stałym elektrolitem – nową technologią, która dzięki znacznie większej pojemności energetycznej i szybszemu ładowaniu może w najbliższych latach zrewolucjonizować branżę motoryzacyjną.
Nowe centrum zarządzania bateriami w strukturach Toyoty
Produkcja baterii ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju gamy zelektryfikowanych samochodów Toyoty. Firma przeznaczyła na ten cel 2 biliony jenów (około 17,5 miliardów dolarów), z czego 5,6 miliarda dolarów już zainwestowała w rozbudowę fabryk baterii Japonii i Stanach Zjednoczonych do 2026 roku. Nowe środki zwiększą możliwości produkcyjne Toyoty w obu regionach do 40 GWh baterii rocznie.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wydarzenia
EV Experience ma udowodnić wielkie możliwości aut elektrycznych
Drift samochodem elektrycznym czy efektowne manewry na płycie poślizgowej to tylko mała część pokazów EV Show, które będzie można zobaczyć na Torze Modlin podczas EV Experience. Uczestnicy wydarzenia wezmą udział w testach najnowszych pojazdów elektrycznych na torach wyścigowych oraz off-road’owych.
Aby jeszcze lepiej skoordynować zarządzanie wszystkimi procesami związanymi z rozwojem, produkcją i sprzedażą baterii, Toyota stworzyła w swoich strukturach nowy dział o nazwie BEV Factory, odrębny od działu aut elektrycznych. Zespół BEV Factory jest odpowiedzialny za całą działalność Toyoty w dziedzinie baterii oraz za współpracę z poddostawcami, partnerami i ośrodkami badawczymi, takimi jak Woven by Toyota. Nowa struktura zarządzania przyspieszy podejmowanie decyzji, co pozwoli szybciej odpowiadać na potrzeby klientów zainteresowanych autami elektrycznymi.
Redukcja emisji nowych samochodów o 50% do 2035 roku
Jak ogłosił prezydent Koji Sato podczas niedawnej konferencji poświęconej wynikom finansowym Toyota Motor Corporation, firma planuje zredukować emisyjność sprzedawanych nowych samochodów w skali świata o ponad 50% do 2035 roku. Do 2026 roku Toyota będzie sprzedawać 1,5 miliona BEV rocznie i wprowadzi na rynek 10 nowych modeli BEV, w tym samochody luksusowe, auta miejskie i pojazdy użytkowe, głównie w USA i Chinach. Toyota opracuje także zupełnie nową platformę opracowaną wyłącznie dla aut elektrycznych. Pierwsze modele z tej serii zadebiutują w 2026 roku. Sprzedaż hybryd wzrośnie do 2030 roku o ponad 30%, głównie w Azji i na rynkach rozwijających się. Aby zrealizować te cele, Toyota pracuje nad zapewnieniem sobie odpowiedniego poziomu dostaw baterii, zwiększając własne możliwości produkcyjne oraz wzmacniając współpracę z partnerami.
Źródło: Toyota