Tańsze paliwo - lepszy olej

BP Europa SE / Castrol

Koszty zakupu paliwa do samochodu w ogólnym rachunku kosztów eksploatacji stanowią prawie 50% całkowitych wydatków ponoszonych przez właściciela pojazdu. Dla dużej grupy kierowców niskie koszty eksploatacji są najważniejszym czynnikiem determinującym wybór pojazdu oraz paliwa, którym ten pojazd będzie zasilany, dlatego wielu kierowców wybiera samochody z silnikami benzynowymi zasilanymi gazem LPG.

 Gaz ten, kosztujący nawet o połowę mniej niż benzyna, stanowi alternatywę, mimo że do przejechania każdych 100 km silnik potrzebuje go o około 15% więcej niż benzyny. Czy gaz LPG wpływa w jakiś sposób na olej silnikowy? Z jakimi konsekwencjami łączy się ten wybór dla kierowcy?
Paliwo LPG, mimo ogromu zalet jakie oferuje, cechuje się jedną poważną wadą – wysoką dopuszczalną zawartością siarki. W benzynie lub oleju napędowym zawartość siarki nie może przekroczyć 10ppm. W gazie LPG ten poziom jest zwiększony do 50ppm. Większa zawartość siarki w gazie LPG powoduje szybszą degradację oleju, a dokładniej - całkowita liczba zasadowa TBN zdecydowanie szybciej maleje (w silniku występuje większe zakwaszenie). W praktyce TBN odpowiada za neutralizowanie kwaśnego środowiska panującego w silniku. To środowisko (jego odczyn) jest powodowane procesem spalania paliwa – im paliwo zawiera więcej siarki, tym środowisko bardziej kwaśne, a TBN w oleju silnikowym szybciej maleje. Obecność instalacji LPG, a więc spalanie paliwa bardziej zasiarczonego, musi skutkować zmniejszeniem okresu pomiędzy wymianami oleju. Bezpieczną granicą jest zredukowanie maksymalnego przebiegu, na jakim można eksploatować olej silnikowy, o około 30%. Inne znane i powszechnie powtarzane wady paliwa LPG – wyższa temperatura spalania czy mniejsza moc silników zasilanych LPG - nie mają większego wpływu na olej silnikowy.
Ważna kwestią dotyczącą eksploatacji samochodu zasilanego LPG jest wybór odpowiedniego oleju silnikowego. Na rynku można spotkać produkty różnych producentów, na których etykietach znajdziemy informacje, że konkretny olej jest szczególnie wymagany do pracy dla silników z LPG. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że w silnikach zasilanych LPG możemy stosować każdy olej silnikowy, który został przewidziany do pracy w takim samym silniku fabrycznie bez instalacji LPG. Warto pamiętać o wybraniu oleju w taki sposób, aby wymagane przez producenta samochodu normy lepkościowe i jakościowe były spełnione, a także mieć na uwadze skrócenie okresów pomiędzy wymianami oleju, czyli dobierać olej, mając na względzie wymogi producenta samochodu, decydując się zawsze – szczególnie w przypadku silników zasilanych LPG – na olej najwyższej jakości.
Ponadto warto wspomnieć także o oleju opałowym, który bywa chętnie wykorzystywany przez niektórych kierowców, ponieważ jest dużo tańszy niż klasyczny olej napędowy w silnikach Diesla. W LPG dopuszcza się 50ppm siarki, czyli 0,005%, co skutkuje szybszą (o około 30%) degradacją oleju silnikowego. W lekkim oleju opałowym dopuszcza się 0,07% siarki (czyli 700ppm), w średnim oleju opałowym - 0,45% siarki (czyli 4500ppm), a w ciężkim oleju opałowym znajdziemy aż 2,3% siarki (czyli 23000ppm). Warto wziąć te dane pod uwagę i zastanowić się, jak duże spustoszenie dla oleju silnikowego i dla samego silnika wprowadza ten typ paliwa oraz czy naprawdę warto go stosować w dłuższej perspektywie.


 

 

 

 

 

 

 

 Michał Izdebski - Technical and Training Specialist w firmie Castrol

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę