Szybki przegląd samochodu przed zimą

Auto Partner
22.11.2017

Odpowiednio wczesny jesienno-zimowy przegląd samochodu pozwala uniknąć niebezpiecznych i stresujących sytuacji na drodze, takich jak awaria układu elektrycznego czy hamulcowego. Wcześniejsze przygotowanie auta do zimy pozwala uniknąć także kolejek do warsztatów serwisowych.

Jak przygotować auto do niskich temperatur?
5 złotych zasad

– Niewielkie koszty rutynowego przeglądu auta, sięgające zazwyczaj od 50 do 150 zł, mogą zapobiec znacznie większym kosztom ewentualnej awarii – mówi Aleksander Ochęduszko, manager sieci warsztatów MaXserwis.
Przegląd podzespołów pojazdów, kontrola płynów oraz zewnętrzne zabezpieczenie auta, w tym wymiana opon, to kluczowe czynności przygotowujące do jazdy w niższych temperaturach.

Zakres czynności mających na celu przygotowanie pojazdu mechanicznego do eksploatacji w okresie jesienno-zimowym można podzielić na dwie zasadnicze grupy:

  • czynności zewnętrzne – polegające głównie na zabezpieczeniu (dokładne oczyszczenie i umycie oraz nawoskowanie nadwozia pojazdu), sprawdzeniu stanu zużycia elementów gumowych i ich ewentualnej wymianie, uzupełnieniu ubytków (np. powłoka lakiernicza, części gumowe), ochronie antykorozyjnej, wymianie opon, oczyszczeniu zewnętrznych elementów pojazdu z zabrudzeń itp.
  • czynności wewnętrzne, które dodatkowo dzielimy na:
    – mechaniczne – związane z podzespołami i układami pojazdu,
    – eksploatacyjne – obejmujące kontrolę m.in. płynów.

Dwie kluczowe czynności zewnętrzne

1. Wymiana opon

Pierwszą czynnością, którą należy wykonać w samochodzie, przygotowując auto do stawienia czoła jesienno-zimowej aurze jest zmiana opon z letnich na zimowe. Najlepszym momentem jest zwykle okres październikowo-listopadowy, przed pierwszymi przymrozkami, gdy temperatura powietrza spada do ok. 7°C i poniżej.

2. Oczyszczanie i ochrona antykorozyjna

Uszczelki drzwi, klapy bagażnika, maski i szyberdachu wymagają dokładnego oczyszczenia z nieczystości typu brud, kurz, piasek, liście. Czynność tę należy wykonać dwukrotnie. Najpierw na sucho. W celu dostania się do trudno dostępnych miejsc można skorzystać z odkurzacza o dużej sile ssania. Następnie oczyścić elementy na mokro, a po osuszeniu elementów gumowych warto dodatkowo zabezpieczyć je specjalnym, przeznaczonym do tego preparatem kosmetycznym.

Czynności mające na celu ochronę antykorozyjną należy wykonywać po uprzednim oczyszczeniu pojazdu z brudu i piachu. Lakier warto także odtłuścić z pozostałości typu asfalt, drobinki gumy (szczególnie dotyczy to drzwi pojazdów). Do ochrony antykorozyjnej służą m.in. pasty, nabłyszczacze, woski, polerka mechaniczna powłoki lakierniczej. Przed sezonem zimowym wskazana jest także wizyta w warsztacie, celem skontrolowania stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia i uzupełnienia jego ewentualnych ubytków.

Trzy kluczowe czynności wewnętrzne

1. Przegląd układów chłodzenia, hamulcowego, elektrycznego

Sprawne działanie wszystkich trzech układów jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa prowadzącego pojazd oraz innych użytkowników dróg. – Niesprawny układ chłodzenia, w postaci chociażby nieszczelności chłodnicy czy złej krzepliwości cieczy chłodzącej, może spowodować poważne uszkodzenia jednostki napędowej. Bliska ideału krzepliwość płynu chłodzącego wynosi około -37°C. Pomiar parametrów cieczy chłodzącej wykonują specjalistyczne warsztaty, m.in. te zrzeszone w sieci MaXserwis. Zachęcamy do skorzystania z tej usługi, szczególnie w przypadku aut starszych niż 10-letnie i pochodzących z rynku wtórnego, a także tych, które zostały zakupione za granicą – mówi Aleksander Ochęduszko, manager sieci warsztatów MaXserwis.

W przypadku wątpliwości co do poprawności działania hamulca zasadniczego zalecamy kontrolę jego stanu w serwisie oraz jeśli to konieczne, wymianę płynu hamulcowego. Szczególnie ważne jest to w okresie jesienno-zimowym, bo płyn hamulcowy ma właściwości silnie higroskopijne tzn. absorbuje wodę z otoczenia.  – W przypadku samochodów, które zamierzamy eksploatować zimą po wcześniejszym dłuższym postoju – również bezwzględnie zalecamy wymianę płynu hamulcowego – dodaje Ochęduszko.

W przypadku układu elektrycznego szczególną troską należy otoczyć baterię (akumulator). Należy dokładnie przejrzeć stan głównych przewodów prądowych (zwracamy uwagę na ubytki otuliny, postępującą gradację – utlenianie/parcenie materiału). W samochodach o starszej konstrukcji, podczas wizyty w serwisie warto przyjrzeć się stanowi technicznemu kopułki i palca rozdzielacza. Szczególnie należy zwrócić uwagę na stan tego podzespołu w pojazdach, które wykazują wyraźną tendencję do problemów z uruchomieniem silnika, mimo prawidłowego napięcia na klemach akumulatora i sprawnego alternatora. – W okresie jesienno-zimowym sugerujemy posiadanie w bagażniku użytkowanego pojazdu kabli rozruchowych. Nigdy nie wiadomo, kiedy ktoś lub my możemy potrzebować pomocy i prądu z akumulatora innego pojazdu – mówi Aleksander Ochęduszko.

Warto sprawdzić także prawidłowe napięcie na klemach akumulatora. Czynność można przeprowadzić samemu używając woltomierza i dokonując pomiaru na klemach akumulatora przy włączonym silniku. Prawidłowe napięcie baterii samochodowej powinno wynosić między 13,5 V a 14,5 V. Usługę diagnostyczną można powierzyć specjalistom z niezależnych warsztatów samochodowych współpracujących z siecią Auto Partner.

Ostatnią ważną sprawą przed zimą, związaną z układem elektrycznym, jest sprawdzenie poprawności działania świateł przeciwmgłowych przednich (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony) oraz światła przeciwmgłowego tylnego (światło obowiązkowe w każdym pojeździe mechanicznym). 

2. Wymiana płynów

Ważną czynnością, jest zmiana płynu do spryskiwaczy z letniego na zimowy, możliwie szybko (najlepiej w momencie zanim pojawią się pierwsze przymrozki) w przypadku parkowania samochodu „pod chmurką”. Zbagatelizowanie wykonania tej czynności może spowodować uszkodzenie pompki płynu spryskiwacza lub w najgorszym przypadku nawet uszkodzenie układu przewodów płynu do spryskiwacza szyb przednich i szyby tylnej. Koszt naprawy układu może okazać się bardzo nieprzyjemnym wydatkiem sięgającym nawet kilkuset złotych, którego można w bardzo prosty sposób uniknąć. 

Kolejną ważną rzeczą są sprawne wycieraczki – skutecznie wypełniające swoje zadania. Jeżeli zostawiają smugi, brudzą, nie zbierają wody lub zbierają ją nieregularnie – jest to wyraźny sygnał aby wymienić ich główny element eksploatacyjny czyli pióra. Kolejnym ważnym elementem będącym na wyposażeniu samochodu i gwarantującym nam komfort podróżowania są elementy gumowe w postaci uszczelek części ruchomych pojazdów czyli drzwi, maski, klapy bagażnika a także szyberdachu. – Sugerujemy dokładne sprawdzenie elementów gumowych pod kątem stanu ich zużycia, konserwację specjalistycznymi preparatami dostępnymi w ofercie chemii samochodowej, a w przypadku poważnych uszkodzeń umówienie wizyty w warsztacie, celem ich wymiany – mówi Aleksander Ochęduszko, manager sieci MaXserwis.

3. Używanie układu klimatyzacji

Przygotowując się do zimy, kierowcy często zapominają o serwisie układu klimatyzacji. Urządzenie to, większości użytkowników pojazdów kojarzy się z chłodzeniem wnętrza pojazdu w upalne letnie dni – i jest to słuszne skojarzenie. Ale warto pamiętać, że klimatyzacja potrafi też uruchamiać się zimą! Jak to możliwe? Otóż sprężarka klimatyzacji może uruchamiać się jeśli temperatura zewnętrzna przekracza 3-5°C, a regularne włączanie klimatyzacji, wraz z ustawieniem poziomu nagrzewania, powoduje łatwiejsze pozbycie się wilgoci z pojazdu a także zapobiega parowaniu szyb od środka. Warto zwrócić uwagę również na istotny fakt techniczny, wynikający z budowy układu klimatyzacyjnego pojazdów mechanicznych. –  Używanie klimatyzacji w zimie w dużym stopniu zapobiega uszkodzeniu sprężarki, do którego może dojść na wiosnę w efekcie długiego okresu nieużywania urządzenia Jak to się dzieje? Otóż sprężarka pracuje w układzie zamkniętym, wymieniając olej i czynnik chłodzący. Substancje te zapewniają poprawną pracę układu w sytuacji gdy „mieszają” się w układzie. Gdy nastąpi ich rozdzielenie (do czego dochodzi po okresie długiego nieużywania urządzenia – np. w zimie), wtedy dochodzi do kosztownej awarii. Reasumując, w zimie warto pamiętać też o klimatyzacji – mówi Aleksander Ochęduszko.

Na koniec należy wspomnieć o termosie i kocach termicznych. Warto je posiadać w samochodzie, szczególnie podczas wyjazdów zimowych w góry, w trudno dostępne rejony, a także podczas podróży w nocy. Przezornym sugerujemy również rozważenie posiadania we własnym aucie innych elementów wyposażenia, takich jak: saperka, trapy śniegowe, łańcuchy śniegowe (są wymagane w zimie w wielu krajach UE), lina holownicza.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę