Szklana pułapka

kfz betrieb
12.11.2012

Renomowane warsztaty samochodowe mogą samodzielnie naprawiać uszkodzenia szyb w autach powstałe np. na skutek uderzeń kamieniami. Jest to dość ważne szczególnie przed okresem zimowym, kiedy widoczne na szkle tzw. pajączki rosną z powodu niższej temperatury i większej wilgotności powietrza.

Taką sytuację przeżył zapewne każdy kierowca. Jadąc za ciężarówką przewożącą materiały sypkie, lub podróżując po nieutwardzonej drodze, nagle usłyszał krótkie, ale dość mocne uderzenie w szybę. Często nie zauważamy w takich momentach, że pojawił się na niej niewielki odprysk, a jeśli już go dojrzymy, to bagatelizujemy. To najpoważniejszy błąd, jaki można wtedy popełnić. Często bowiem kosztuje on sporo, bo trzeba wymienić szybę czołową auta. Niewielkie pęknięcia i mikrorysy mogą z czasem przemienić się w nienaprawialne pęknięcia, które znacznie obniżają stabilność i sztywność szyby. Także podczas kontroli drogowej policja ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu z tak uszkodzoną szybą. Może ona po prostu pęknąć na dłuższym odcinku trasy podczas jazdy po wyboistej drodze lub przy najeżdżaniu na krawężnik, stając się źródłem zagrożenia nie tylko dla kierowcy auta. Kolejnym czynnikiem mogącym przyspieszyć pękanie szyby są gwałtowne zmiany temperatury.
Można jednak temu zapobiec, oferując użytkownikowi samochodu specjalistyczną naprawę szyby. Nie jest ona pracochłonna, a jej koszt jest znacznie niższy niż wymiana szyby na nową. Jedynym warunkiem, jaki musi spełnić zajmujący się taką naprawą warsztat, jest posiadanie odpowiedniego oprzyrządowania i przeszkolonego pracownika.
 
Około 45 minut pracy
Aby pokazać, jak przebiega naprawa uszkodzonej szyby samochodowej, posłużymy się przykładem. Naszym „pacjentem" jest Smart, którego przednia szyba w prawej części została uszkodzona uderzeniem w nią kamieniem. Uszkodzenie to ma kształt punktu z niewielkim dwustronnym pęknięciem. Pierwszym krokiem jest dokładne oczyszczenie uszkodzenia i wyfrezowanie go małym frezem. Następnie do szyby za pośrednictwem przyssawki przyczepiany jest uchwyt kanału, którym wprowadza się żywicę. Kanał zostaje wypozycjonowany na pęknięciu. Potem rozpoczyna się procedura odpowietrzania pęknięcia i wypełniania go żywicą.
W trakcie tej czynności należy użyć śruby w podajniku. Podczas jej dokręcania do pęknięcia wtłaczana jest żywica. Po dokręceniu śruby należy odczekać moment, a następnie odkręcić ją, aby odessać znajdujące się w kanale powietrze. Czynność tę należy powtórzyć około 6 do 8 razy. Po tej operacji konieczne jest podgrzanie szyby z przeciwnej strony. Świetnie sprawdzi się tutaj zwykła zapalniczka lub ogrzewacz nadmuchowy.
Podczas podgrzewania żywica upłynnia się i dokładnie wypełnia przestrzeń pęknięcia. Po tej operacji na wypełnienie należy nanieść kroplę żywicy wykańczającej. Ostatnią operacją jest zaklejenie miejsca naprawy taśmą klejącą i naświetlenie go lampą UV w celu utwardzenia żywicy. Po zdjęciu lampy i taśmy klejącej za pomocą noża należy usunąć nadmiar żywicy z powierzchni szyby. Teraz pozostaje już tylko wypolerowanie miejsca naprawy i szyba jest prawie jak nowa. Operacja ta nie trwa dłużej niż 45 minut. Po naprawie miejsce uszkodzenia jest dostrzegalne, ale nie ma już niebezpieczeństwa rozrostu pęknięcia.
Naprawy takie jednak mają pewne wady. Ze względu na widoczność miejsca naprawy nie powinno się naprawiać szyby w polu widzenia kierowcy, ponieważ światło może się w tym miejscu niebezpiecznie załamywać i czasem pojawiają się refleksy. Dotyczy to obszaru szyby znajdującego się bezpośrednio nad kierownicą. Nie powinno się też naprawiać uszkodzeń w bezpośrednim sąsiedztwie obrzeża szyby. Podczas wtłaczania żywicy wzrasta niebezpiecznie ciśnienie, co blisko brzegu szyby może doprowadzić do zwiększenia się naprawianego pęknięcia lub powstania nowego.
Badania rynku warsztatów samochodowych pokazują, że punkty te wykonują „przy okazji" około 18 tego typu napraw miesięcznie. Dodatkowo około 10% pojazdów poruszających się po drogach ma uszkodzoną szybę przednią. Ciekawostką jest też to, że 80% tych uszkodzeń da się naprawić. Biorąc jednak pod uwagę niski koszt materiałów potrzebnych do wykonania takiej naprawy (plus koszt roboczogodziny), to nadal jest ona dobrą alternatywą dla wymiany szyby na nową.

Markus Lauer

Więcej interesujących artykułów w najnowszym „autoEXPERCIE" 11/2012.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę