Stellantis Pro One rozszerza ofertę napędów na wodorowe ogniwa paliwowe
Stellantis Pro One rozszerza swoje możliwości produkcji pojazdów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, rozpoczynając własną produkcję zarówno średnich, jak i dużych samochodów dostawczych odpowiednio w Hordain (Francja) i Gliwicach (Polska), zwiększając tym samym wybór bezemisyjnych rozwiązań w zakresie mobilności. Rozszerzenie gamy i zwiększenie własnej produkcji samochodów dostawczych zasilanych ogniwami paliwowymi pomaga umocnić pozycję Stellantis, jako lidera w dziedzinie bezemisyjnego napędu w pojazdach użytkowych w Europie
- Stellantis Pro One oferuje szeroki wybór zelektryfikowanych wariantów w branży pojazdów użytkowych, bez uszczerbku dla ich możliwości ładowności; oferta układów napędowych obejmuje silniki spalinowe, w pełni elektryczne, wodorowe ogniwa paliwowe i technologie zwiększające zasięg.
- Firma jest gotowa do rozpoczęcia seryjnej produkcji nowego dużego samochodu dostawczego zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi, który uzupełni istniejącą już gamę samochodów dostawczych średniej wielkości.
- Wyposażone w ogniwa paliwowe samochody dostawcze Stellantis, zapewniają zasięg 400 km (modele średniej wielkości) i 500 km (duże), a czas tankowania wynosi od 4 do 5 minut.
- Stellantis jest liderem w segmencie pojazdów użytkowych w regionie Rozszerzonej Europy z ponad 40% udziałem w rynku pojazdów elektrycznych, jest numerem 1 w Ameryce Południowej, numerem 2 na Bliskim Wschodzie i w Afryce oraz numerem 3 w Ameryce Północnej.
- Pojazdy bezemisyjne stanowią kluczowy element planu strategicznego Dare Forward 2030.
W październiku 2023 r. firma zaprezentowała plany odnowienia całej gamy samochodów dostawczych będące kluczowym elementem strategicznej ofensywy działalności Pro One Stellantis w zakresie pojazdów użytkowych. Stellantis i jej marki wykorzystują całą bogatą gamę zaawansowanych technologii w zakresie układu napędowego, bezpieczeństwa, systemów ADAS i łączności, aby zaoferować idealny ekosystem dla kierowców oraz być niezawodnym partnerem dla właścicieli pojazdów użytkowych.
Pozycja Stellantis Pro One w Europie opiera się na bogatej infrastrukturze produkcyjnej, obejmującej zakłady w Mangualde (Portugalia), Vigo (Hiszpania) i Ellesmere Port (Wielka Brytania), produkujące kompaktowe samochody dostawcze K9, Hordain (Francja) i Luton (Wielka Brytania), produkujące średnie samochody dostawcze K0, oraz Atessa (Włochy) i Gliwice (Polska), w których odbywa się produkcja dużych vanów.
– Działania mające na celu uruchomienie produkcji w naszych zakładach najpierw średniej wielkości samochodów dostawczych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, a teraz również dużych samochodów dostawczych z wodorowymi ogniwami paliwowymi, to dowód naszego zaangażowania i wizji utrzymania wiodącej pozycji w branży w zakresie najnowocześniejszej technologii wodorowej i udostępnienie jej naszym najbardziej wymagającym klientom. Umiejętności i zaangażowanie naszych zespołów inżynieryjnych oraz skuteczność naszych procesów operacyjnych są niezbędne do realizacji celów planu strategicznego Dare Forward 2030 i utrzymania pozycji lidera w segmencie bezemisyjnych pojazdów użytkowych – powiedział Jean-Michel Billig, dyrektor ds. technologii Stellantis, odpowiedzialny za rozwój pojazdów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Zaprojektowane z myślą o intensywnym użytkowaniu przez klientów, wersje samochodów dostawczych z napędem wodorowym wykorzystują technologię stosowaną w bezemisyjnych pojazdach BEV, oferując dodatkowe korzyści w postaci krótszego czasu tankowania i dużej ładowności. W przypadku średniej wielkości samochodów dostawczych, system ogniw paliwowych drugiej generacji zapewnia rekordowy w segmencie zasięg (do 400 km) i czas tankowania poniżej czterech minut. W przypadku dużych samochodów dostawczych zastosowanie technologii ogniw paliwowych pozwala uzyskać zasięg do 500 km i czas tankowania wynoszący zaledwie pięć minut.
W ofercie Stellantis znajdzie się osiem wersji średnich i dużych samochodów dostawczych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, produkowanych w jej fabrykach: Citroën ë-Jumpy i ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo i E-Ducato, Opel/Vauxhall Vivaro i Movano oraz Peugeot E-Expert i E-Boxer.
Technologia wodorowych ogniw paliwowych odgrywa w kluczową rolę w planie działania Stellantis na rzecz bezemisyjnej mobilności. Powstała w 2021 roku Grupa Stellantis to pierwszy producent na świecie, który wprowadza na rynek tego typu pojazdy. W 2023 r. spółka Stellantis nabyła jedną trzecią udziałów w Symbio, wiodącej firmie zajmującej się technologią wodorową, prowadzącej działalność w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Źródło: Stellantis