Stellantis inwestuje w trzy zakłady w stanie Michigan
Stellantis ogłosił, że zainwestuje ponad 406 milionów dolarów w zlokalizowane w stanie Michigan trzy zakłady, aby wesprzeć swoją multienergetyczną strategię. Ponadto potwierdził, że zakład montażowy w Sterling Heights Assembly Plant (SHAP) będzie pierwszym zakładem firmy w USA, który wyprodukuje w pełni elektryczny pojazd.
- Inwestycje wspierają technologię multienergetyczną oraz elastyczność produkcyjną Stellantis, aby wykorzystać przewagę konkurencyjną w szerokim spektrum różnych scenariuszy elektryfikacji.
- Szybka przebudowa zakładu montażowego w Sterling Heights Assembly Plant umożliwia nieodległe wprowadzenie na rynek modelu Ram 1500 w wersji w pełni elektrycznej oraz w wersji w pełni elektrycznej o zwiększonym zasięgu, które dołączą do modelu z silnikiem spalinowym.
- Zakład montażowy Warren Truck Assembly Plant będzie produkował, oprócz gamy z silnikami spalinowymi, przyszłe zelektryfikowane modele Jeep® Wagoneer.
- Inwestycja w zakład Dundee Engine wspiera produkcję tac akumulatorów i elementów konstrukcyjnych do silników benzynowych.
- Inwestycje są zgodne z planem strategicznym firmy Dare Forward 2030.
Stellantis ogłosił, że zainwestuje ponad 406 milionów dolarów w zlokalizowane w stanie Michigan trzy zakłady, aby wesprzeć swoją multienergetyczną strategię. Ponadto potwierdził, że zakład montażowy w Sterling Heights Assembly Plant (SHAP) będzie pierwszym zakładem firmy w USA, który wyprodukuje w pełni elektryczny pojazd.
Ram 1500 REV, pierwszy lekki elektryczny pickup o napędzie w pełni elektrycznym, który zostanie wprowadzony na rynek pod koniec 2024 r., oraz całkowicie nowy Ram 1500 Ramcharger o zwiększonym zasięgu w wersji na rok modelowy 2025 r. będą produkowane w Sterling Heights i dołączą do modeli z silnikiem spalinowym (ICE). Dalsze inwestycje zostaną poczynione w celu przystosowania zakładu Warren Truck Assembly Plant do produkcji przyszłego zelektryfikowanego modelu Jeep Wagoneer. Proces ten obejmie również zakład Dundee Engine, w którym będą produkowane tace akumulatorów oraz elementy konstrukcyjne platformy dla STLA Frame i STLA Large.
„Sterling Heights przeszło niesamowitą transformację w rekordowym czasie i chcę za to wielkie osiągnięcie podziękować naszym kolegom” – powiedział dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares. „Przygotowania do produkcji w Michigan naszego pierwszego w historii elektrycznego pickupa Ram i wersji o zwiększonym zasięgu to znaczący moment, z którego nasze zespoły mogą być dumne. Poprzez te inwestycje wspierające zarówno markę Jeep, jak i Ram, wprowadzamy do naszej produkcji w Michigan wiele innowacji, wspierając w ten sposób podejście oparte na wielu źródłach energii, które w coraz większym stopniu odpowiada na zapotrzebowanie klientów”.
Inwestycje te w znacznym stopniu przyczynią się do realizacji planu strategicznego Stellantis Dare Forward 2030, którego celem jest bycie światowym liderem poprzez dostarczanie innowacyjnych, czystych, bezpiecznych i przystępnych cenowo rozwiązań w zakresie mobilności. Multienergetyczne podejście Stellantis obejmuje produkty, platformy, procesy produkcyjne i łańcuch dostaw, które umożliwiają firmie przyjęcie szerokiej gamy scenariuszy elektryfikacji.
Zakład montażowy Sterling Heights (SHAP)
Dzięki inwestycji w wysokości 235,5 miliona dolarów, SHAP będzie produkować pierwszy w historii firmy lekki elektryczny pickup o napędzie w pełni elektrycznym Ram 1500 REV, rok modelowy 2025. Ram 1500 REV został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2023 roku i zostanie wprowadzony na rynek pod koniec 2024 roku. Zakład będzie również produkować całkowicie nową wersję Ram 1500 Ramcharger, rok modelowy 2025, o zwiększonym zasięgu.
W ramach strategii multienergetycznej industrializacji SHAP, podczas dwóch zaplanowanych tygodni przestoju, zespoły ukończyły realizację specjalnych instalacji wymaganych dla samochodów typu BEV, wykorzystując swoją pomysłowość, która pozwoliła im ukończyć prace przed wyznaczonym terminem.
Grupa Stellantis współpracowała z dostawcami i wykonawcami, aby dokładnie zaplanować i przeprowadzić instalację niezbędnych maszyn, w tym nowego przenośnika taśmowego i odnowionego systemu automatyzacji dla specjalnych procesów wymaganych przy produkcji modeli BEV. Prace obejmowały również przezbrojenie i reorganizację stanowisk montażowych, aby umożliwić produkcję zarówno samochodów z silnikami spalinowymi, jak i BEV na tej samej linii.
Ram 1500 REV jest oparty na nowej platformie STLA Frame, zaprojektowanej dla dużych pojazdów elektrycznych z konstrukcją nadwozia na ramie (body-on-frame). Samochód posiada nową stalową ramę o wysokiej wytrzymałości, wykonaną z zaawansowanych technologicznie materiałów. Rama jest lekka, a jednocześnie sztywna i wytrzymała. Platforma STLA Frame jest szersza w środkowej części, aby wygodnie pomieścić pakiet akumulatorów, zapewniając jednocześnie ochronę oferowaną przez podłużnice boczne. Ram 1500 REV oferuje zasięg do 500 mil z opcjonalnym akumulatorem o mocy 229 kilowatogodzin i do 350 mil z akumulatorem o mocy 168 kilowatogodzin.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Ram 1500 Ramcharger MY2025 oferuje moc 663 KM, moment obrotowy wynoszący 615 lb.-ft, przyspieszenie 0-60 mph w 4 sekundy, maksymalny uciąg na poziomie 14 000 funtów i brak konieczności korzystania z publicznej ładowarki. Nowy model jest wyposażony w akumulator o pojemności 92 kilowatogodzin (kWh) w połączeniu z generatorem pokładowym o mocy 130 kW, który przesyła energię do przednich modułów napędu elektrycznego (EDM) o mocy 250 kW i tylnych o mocy 238 kW. Dwukierunkowe ładowanie Vehicle-to-Vehicle i Vehicle-to-Home umożliwia Ram 1500 Ramcharger ładowanie innego pojazdu elektrycznego z akumulatorem Stellantis lub dostarczanie energii z powrotem do sieci.
Zakład produkcyjny Warren Truck Assembly Plant (WTAP)
Grupa zainwestuje około 97,6 miliona dolarów w zakład produkcyjny WTAP, gdzie produkowany będzie nowy, zelektryfikowany Jeep Wagoneer, jeden z czterech modeli elektrycznych marki Jeep, który zostanie wprowadzony na rynek globalny pod koniec 2025 roku. Zelektryfikowane modele będą produkowane na tej samej linii montażowej, co wersje ICE Jeepa Wagoneera i Wagoneera L, a także Jeepa Grand Wagoneera i Grand Wagoneera L.
Fabryka silników Dundee Engine Plant (DEP)
Dzięki inwestycji w wysokości ponad 73 milionów dolarów, zakład DEP zostanie przebudowany w celu utworzenia wydziału montażu, spawalni i testowania obudowy akumulatorów dla platformy STLA Frame, a także obróbki przednich i tylnych mostów dla platformy STLA Large. Produkcja rozpocznie się odpowiednio w 2024 i 2026 roku.
Nowe komponenty będą produkowane wraz z GME-T4 EVO, który zostanie wprowadzony na rynek jeszcze w tym roku, oraz nowym 1,6-litrowym turbodoładowanym silnikiem I-4 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i elastycznością pod względem zastosowania w modelach hybrydowych i elektrycznych (HEV), który zostanie wprowadzony w 2025 roku.
Plan strategiczny Dare Forward 2030
W ciągu najbliższych 10 lat Stellantis zainwestuje w elektryfikację ponad 50 miliardów euro, co pozwoli zrealizować cele przewidziane w planie strategicznym Dare Forward 2030, którego celem jest osiągnięcie 100% udziału samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie oraz 50% udziału w sprzedaży samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym (BEV) w Stanach Zjednoczonych do 2030 roku. Aby osiągnąć te cele handlowe, Spółka zapewnia sobie około 400 GWh pojemności akumulatorów, korzystając ze wsparcia zakładów produkujących akumulatory w Ameryce Północnej i Europie. Stellantis jest na dobrej drodze, aby do 2038 roku osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich obszarach, przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.
Źródło: Stellantis