Stawiamy na jakość

Wartość rynku części zamiennych cały czas wzrasta. Producenci tych komponentów na bieżąco zwiększają swoją ofertę, inwestując jednocześnie w rozwój swoich zakładów czy też tworzenie nowych. Dla klientów cena przestaje być podstawowym kryterium. Zaczyna liczyć się jakość.
Poprawiające się wyniki produkcji i sprzedaży samochodów, po zastoju spowodowanym panującym kryzysem, automatycznie wpływają na produkcję i sprzedaż części zamiennych i akcesoriów motoryzacyjnych. Ten segment motoryzacyjnej branży najmniej odczuł załamanie sprzedaży na rynku, z roku na rok poprawiając swoje wyniki. Na polskim rynku części zamiennych można wyróżnić kilka grup producentów: producenci części oryginalnych (OE), zagraniczni producenci zamienników (AM) oraz polscy producenci zamienników, sprzedający swoje części przez dystrybutorów. Duże znaczenie w kwestii sprzedaży odgrywają hurtownie motoryzacyjne, skupiające ich pełną ofertę. Zapytaliśmy przedstawicieli wszystkich wspomnianych grup o podsumowanie ubiegłego roku i wstępną ocenę pierwszego półrocza tego roku.
Produkcja części oryginalnych
Zdaniem Piotra Kucharskiego z Mercedes- Benz Polska sp. z o.o., na sprzedaż części wpływają następujące czynniki: liczba sprzedanych samochodów, liczba rejestracji samochodów, wskaźnik CSI, czyli poziom zadowolenia klienta z marki i serwisu, poziom świadomości i wiedzy klientów o zaletach stosowania części oryginalnych oraz poziom współpracy autoryzowanych przedstawicieli marki z warsztatami niezależnymi. Kluczowa w obrocie częściami oryginalnymi jest jednak opinia klientów indywidualnych i niezależnych warsztatów serwisowych. Poziom tej wiedzy i świadomości kształtuje poziom sprzedaży części oryginalnych. - Dbamy o to, aby nasza część była dedykowana i sprawdzona w ekstremalnych warunkach eksploatacji zdefiniowanych dla danego typu pojazdu, od klasy A do ciągnika siodłowego. To gwarantujemy dbałością o detale i wysokimi kryteriami określonymi w testach fabrycznych i tym właśnie chronimy naszych klientów w najtrudniejszych i niespodziewanych sytuacjach na drodze - dodaje. - W 2013 r. cele sprzedaży zostały zrealizowane w stosunku do parku Peugeot jeżdżącego w Polsce – wyjaśnia Agnieszka Brzezińska, kierownik ds. rozwoju sprzedaży części zamiennych i usług Peugeot Polska sp. z o.o. - Wprowadziliśmy nową gamę akcesoriów oraz gamę Motaquipe, co pozwoliło osiągnąć progres w tych grupach towarowych w 2013 w stosunku do roku poprzedniego. Ten rok zapowiada się podobnie, jeśli chodzi o realizacje zakładanych celów, zwłaszcza, że rozpoczął się bardzo optymistycznie. Pozytywnie poprzedni rok ocenia też Toyota Motor Poland. - Nasza oferta staje się coraz bardziej elastyczna - wprowadzamy do sprzedaży kolejne istotne oryginalne produkty, których ceny nie odbiegają znacząco od cen „after marketowych” – mówi Tomasz Przybycień, kierownik Działu Części i Akcesoriów Toyota Motor Poland. - Zauważają to nasi klienci. Ostatnie hity cenowe to m.in. wtryskiwacze do modeli z silnikiem wysokoprężnym, tarcze, klocki hamulcowe, a także filtry klimatyzacji. Oferta części zamiennych jest łączona z bardzo atrakcyjnymi pakietami usług serwisowych, co daje klientom pewność zarówno co do jakości części zamiennych, jak i samej usługi. Jesteśmy pewni, że w roku 2014 ten pozytywny trend umocni się, a do oferty zostaną wprowadzone kolejne grupy części o bardzo konkurencyjnych cenach.
Zagraniczni producenci zamienników
Rynek części zamiennych zyskuje na znaczeniu, ponieważ liczba jeżdżących po naszych drogach pojazdów ciągle rośnie. Rośnie także zapotrzebowanie na części zamienne wynikające z przestoju w ostatnich latach – użytkownicy decydują się na naprawy, które były przekładane „na lepsze czasy”. - ZF Services zapewnia sprawność pojazdów przez cały okres ich użytkowania. Dlatego w 2013 rozbudowaliśmy działania w zakresie przemysłowej obróbki zużytych części, aby wydajniej ukształtować rynek – wyjaśnia Peter Rothenhöfer, dyrektor przedstawicielstwa ZF Friedrichshafen AG SA w Polsce. - Rok 2013 był dla nas rokiem bardzo dobrym, odnotowaliśmy wzrost obrotów o 6% w wysokości 1,456 mln euro. Wzrost obrotów ZF Services w przyszłości będzie wynosił 6-7 %. Podstawą do takiego założenia jest wprowadzenie w styczniu 2014 nowej marki ZF Lenksysteme (przekładnie kierownicze, pompy układu wspomagania i kolumny kierownicy). Ubiegły rok i początek tego pokazały, jak bardzo rynek napraw samochodów osobowych jest zależny od pogody. - Pierwsze 4 miesiące tego roku przez wiele firm okrzyknięte jako rewelacyjne w swoim pojedynczym wymiarze i w porównaniu do odpowiednich miesięcy roku poprzedniego tak naprawdę wskazują na pozytywną tendencję wzrostową, jeżeli uwzględnimy skumulowane wartości, ale również nie rokują pojawienia się dynamicznego sezonu wiosennego – mówi Wojciech Głowaty z Corteco. - Wpisujemy się w te trendy rynkowe, a osiągane wzrosty ponad szacowane wyniki średnie z rynku sprzedaży części zamiennych spowodowane są przed wszystkim skupieniem się nad rozwojem grup produktowych, które do tej pory były wybierane w mniejszym stopniu. Jak podkreśla Korneliusz Kąkol, Sales Development Manager firmy HENGST, najważniejszym czynnikiem rozwoju sprzedaży będzie stabilizacja kursu euro, którego wahania powodują daleko idącą powściągliwość dystrybutorów, jeśli chodzi o tworzenie zapasów magazynowych. Gwałtowne zmiany kursu mają bezpośrednie przełożenie na ceny produktów importowanych i niestety obniżają ich konkurencyjność. Na szczęście problem ten dotyczy wszystkich marek Premium i nasza pozycja nie powinna być zagrożona.
Sylwia Lewandowska-Klauza
Czym kierujesz się przy wyborze części montowanych w samochodzie klienta? Wyraź swoją opinię na naszym forum:
www.autoexpert.pl/forum
tel. 71 78 23 191
e-mail: sylwia.lewandowska@autoexpert.pl
fot. Schaeffler
Więcej w wydaniu 6/2014 „autoEXPERTA”







