Stanowisko testowe do pomiaru emisji cząstek stałych z układów hamulcowych

Stanowisko testowe do pomiaru emisji cząstek stałych Bosch

Nowa norma Euro 7, która wejdzie w życie w listopadzie 2026 roku, po raz pierwszy określi limity emisji cząstek stałych pochodzących z innych źródeł niż spaliny, czyli na przykład z opon czy układów hamulcowych. Zmiana będzie dotyczyć również części zamiennych – to oznacza, że Rozporządzenie europejskie 2022/0365 (COD) nie tylko ustala limity emisji cząstek dla nowych pojazdów, ale także nakłada obowiązek przeprowadzania testów emisji dla komponentów hamulcowych sprzedawanych jako części zamienne.

Powiązane firmy

Bosch - Robert Bosch Sp. z o.o.
  •  W listopadzie 2026 roku wejdą w życie nowe przepisy Euro 7 dotyczące emisji cząstek stałych z układów hamulcowych.
  •  Bosch wyposażył swoje stanowisko testowe w odpowiednie urządzenia i od końca 2022 roku przeprowadza testy emisji cząstek stałych z hamulców. System ten pozwala określić, kiedy i w jakich warunkach układ hamulcowy generuje cząstki podczas jazdy.
  • Zaawansowana technologia pomiarowa zastosowana przez Bosch przewyższa wymagania normy Euro 7.
  • Uzyskane wyniki dostarczają szczegółowych informacji na temat emisji układów hamulcowych.

Firma Bosch wyposażyła stanowisko testowe w jednym ze swoich głównych ośrodków badawczo-rozwojowych w Karlsruhe w nowoczesne urządzenia, umożliwiające przeprowadzanie testów emisji cząstek stałych z hamulców. System ten pozwala określić, kiedy i w jakich warunkach układ hamulcowy generuje cząstki podczas jazdy. Od końca 2022 roku koncern prowadzi badania w tym kierunku.

Dynamiczny pomiar cząstek stałych w całym cyklu testowym

Aby zrozumieć specyfikę emisji cząstek z komponentów hamulcowych w całym cyklu testowym, Bosch na swoim stanowisku badawczym korzysta z zaawansowanej technologii pomiarowej, która przewyższa nawet wymagania normy Euro 7. System mierzy emisję cząstek PM 10, PM 2,5 oraz ultradrobnych PM 1, a także dokładnie określa ich wielkość w zakresie od 10 nanometrów (około 10 tysięcy razy mniejsze od grubości ludzkiego włosa) do 10 mikrometrów. Ta precyzyjna technologia pozwala inżynierom Bosch dokładnie badać emisję cząstek w różnych warunkach drogowych.

Prace nad modernizacją stanowiska testowego, w tym wdrożenie specjalistycznej technologii pomiarowej, trwały przeszło rok i kosztowały ponad milion euro. Celem tych działań jest nie tylko dostosowanie się do przyszłych standardów, ale także zmniejszenie emisji ultradrobnych cząstek, które są szczególnie szkodliwe dla zdrowia – i nie zostały uwzględnione w normie Euro 7.

Wyniki testów pomogą udoskonalić klocki i tarcze hamulcowe Bosch, co ostatecznie doprowadzi do niższej emisji cząstek w trakcie korzystania z auta. Badania pokazują, że hamulce emitujące mniej cząstek zużywają się wolniej, co oznacza rzadszą wymianę części w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań. To jeden z kroków, które mają na celu wsparcie środowiska naturalnego.

Źródło: Bosch

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę