Sprzedaż elektryków na Ukrainie znowu bije rekordy

Sprzedaż elektryków na Ukrainie znowu bije rekordy Oleksandr P z Pexels

W lipcu Ukraińcy kupili ponad 4,6 tys. nowych i używanych samochodów elektrycznych. To o 70,4% więcej niż w lipcu ubiegłego roku i o 1,3% więcej niż w czerwcu 2023 r. To kolejny miesięczny rekord sprzedaży samochodów elektrycznych na Ukrainie.

  • Wśród ogólnej liczby samochodów elektrycznych w lipcu 98,9% stanowiły samochody osobowe, 1,1% ciężarówki (51 sztuk);
  • Ponad połowa samochodów elektrycznych (59,1%, 2 727 sztuk) została sprowadzona z zagranicy.

Takie wskaźniki okazały się rekordem w historii „elektrycznego” segmentu ukraińskiego rynku samochodowego: zarówno udział, jak i liczba okazały się rekordowe w miesięcznym zestawieniu. Import takich samochodów ułatwia „zerowa” stawka celna: rejestracja elektryka na Ukrainie jest znacznie tańsza, ponieważ w przeciwieństwie do samochodów z silnikiem spalinowym nie trzeba płacić podatku VAT (20% wartości) i cła (10% wartości) oraz minimalnej akcyzy (1 euro za 1 kW pojemności baterii).

Z rynku krajowego pochodziło 28,6% (1 321 sztuk) wszystkich aut elektrycznych kupionych przez Ukraińców w lipcu. 12,2% samochodów (564 sztuki) stanowiły nowe auta. Tym samym po rekordowym czerwcu, sprzedaż nowych samochodów elektrycznych w lipcu nieco spadła.

Według wyliczeń IBRM Ukrainy na koniec lipca 2023 r. łączna flota zarejestrowanych na Ukrainie samochodów z silnikiem elektrycznym wynosiła 64 307 sztuk (bez aut wyrejestrowanych w związku ze złomowaniem i eksportem za granicę): 62 266 samochodów osobowych, 2 036 samochodów ciężarowych i 5 autobusów.

Zdaniem ekspertów, samochody elektryczne to nowy sektor rynku samochodowego, który będzie się dynamicznie rozwijał w przyszłości. Na Ukrainie dzieje się tak zarówno ze względu na rosnącą podaż, jak i wzrost popytu na modele budżetowe. Głównym motorem rozwoju tego rynku są wysokie i nadal rosnące ceny paliw. Z drugiej strony, w niektórych samochodach elektrycznych z segmentu premium wzrost tempa sprzedaży nie jest tak zauważalny, zależy raczej od pojawienia się nowych modeli tego czy innego producenta.

TOP aut elektrycznych na rynku wewnętrznym

Pierwsze miejsce na rynku krajowym, z dużą przewagą, zajmuje Nissan Leaf. W lipcu zawarto 359 umów kupna-sprzedaży. Model ten prowadzi w rankingu od kilku lat z rzędu, a tego typu samochody są wybierane przede wszystkim ze względu na ich dostępność i stosunkowo niską cenę. Na drugim miejscu na liście znajduje się najbardziej budżetowa Tesla – Model 3 ze 127 umowami. Trzecie miejsce zajął Volkswagen e-Golf (107 sztuk), czwarte – Volkswagen ID.4 (88 sztuk), a piąte – Renault Zoe (58 sztuk), wyprzedzając Teslę Model S – i to jedyna zmiana w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Najpopularniejsze modele samochodów elektrycznych na rynku krajowym w lipcu 2023 (dane w sztukach):

  1. Nissan Leaf – 359;
  2. Tesla Model 3 – 127;
  3. Volkswagen E-Golf – 107;
  4. Volkswagen ID.4 – 88;
  5. Renault Zoe – 58;
  6. Tesla Model S – 57;
  7. Honda M-NV – 41;
  8. Tesla Model Y – 36;
  9. BMW i3 – 29;
  10. Mercedes-Benz B-Class – 28;
  11. Chevrolet Bolt – 24;
  12. Renault Kangoo – 24;
  13. Audi E-Tron – 22;
  14. Tesla Model X – 21;
  15. Kia Soul – 20;
  16. Fiat 500 – 17;
  17. Nissan NV200 – 17;
  18. Hyundai Ioniq – 15;
  19. Hyundai Kona – 15;
  20. Volkswagen ID.6 – 14.

TOP importowanych aut używanych

Podobnie jak na rynku krajowym, Nissal Leaf (509 sztuk) w lipcu utrzymał prowadzenie w grupie aut elektrycznych sprowadzonych z zagranicy. Na drugim miejscu pozostaje Volkswagen e-Golf (377 sztuk), na którego zainteresowanie rośnie dopiero od kilku miesięcy. Budżetowa Tesla Model 3 (275 sztuk) zajęła trzecie miejsce, a Tesla Model Y (181 sztuk) awansowała na czwartą pozycję. Pierwszą piątkę zamyka Renault Zoe (148 sztuk).

Najpopularniejsze modele używanych samochodów elektrycznych z importu w lipcu 2023 (dane w sztukach):

  1. Nissan Leaf – 509;
  2. Volkswagen e-Golf – 377;
  3. Tesla Model 3 – 275;
  4. Tesla Model Y – 181;
  5. Renault Zoe – 148;
  6. Tesla Model S – 132;
  7. Volkswagen ID.4 – 113;
  8. Audi E-Tron – 78;
  9. BMW i3 – 73;
  10. Mercedes-Benz B-Class – 61;
  11. Hyundai Ioniq – 51;
  12. Tesla Model X – 48;
  13. Hyundai Kona – 45;
  14. Jaguar I-Pace – 45;
  15. Chevrolet Bolt – 44;
  16. Kia Soul – 38;
  17. Mitsubishi I-Miev –33;
  18. Honda M-NV – 29;
  19. Renault Kangoo – 28;
  20. Peugeot Ion – 27.

TOP nowych aut elektrycznych

Jeśli chodzi o nowe samochody elektryczne, to w lipcu pierwsze miejsce zajął Volkswagen ID.4 (202 sztuki). Drugą pozycję w rankingu zajął Volkswagen ID.6 (46 sztuk). Toyota bZ4X uplasowała się na trzecim miejscu — zarejestrowano 38 pojazdów tej japońskiej marki. Sprzedaż Hondy M-NV spadła — w lipcu po raz pierwszy zarejestrowano tylko 27 egzemplarzy, więc model spadł w zestawieniu o dwie pozycje. Pierwszą piątkę zamyka Honda e: NS1 (20 sztuk), która spadła z 4 miejsca.

Najpopularniejsze nowe samochody elektryczne w lipcu 2023 r. (dane w sztukach):

  1. Volkswagen ID.4 – 202;
  2. Volkswagen ID.6 – 46;
  3. Toyota bZ4X – 38;
  4. Honda M-NV – 27;
  5. Honda e: NS1 – 20;
  6. Volkswagen ID.3 – 16;
  7. Audi Q8 – 15;
  8. BMW iX – 15;
  9. Honda e:NP1 – 14;
  10. Mercedes-Benz EQS – 12;
  11. Tang BYD – 11;
  12. Hyundai Kona – 10;
  13. BYD Yuan Plus – 10;
  14. BYD Yuan – 10;
  15. Zeekr 001 – 9.

Źródło: SAMAR

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę