Rynek opon w Polsce i Europie
Na pierwszy montaż i na rynek wtórny w Europie trafiło w 2020 roku ponad 252 miliony opon.
W całym 2020 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali spadki sprzedaży na rynek sięgające średnio -13% niemal we wszystkich segmentach opon. Jedynie sprzedaż opon całorocznych wzrosła aż o +48,4%, motocyklowych o +11%, zaś ciężarowych o +1,9%. Najmniejszy spadek notowano w segmencie przemysłowym (-2,2%) i premium (-4,9%), a największy w segmencie opon do samochodów lekkich dostawczych (-17,3%). Sprzedaż opon do aut osobowych spadła o -14,9%, a do SUV o -13,7%.
Także w całej Europie rok 2020 był dla branży oponiarskiej bardzo trudny. Opony na montaż fabryczny (OE) zostały najbardziej dotknięte skutkami pandemii – odnotowując spadek o -23% dla opon do samochodów osobowych i -18% dla ciężarówek. Również na rynku wtórnym sprzedaż opon do osobówek odnotowała dwucyfrowe obniżki na poziomie -12%, w tym -20% w przypadku opon zimowych i -13% letnich. Jedynie sprzedaż opon wielosezonowych zachowała pozytywny trend. W segmencie opon ciężarowych odnotowano spadek o -4%, a opon motocyklowych o -9%, podczas gdy sprzedaż opon rolniczych utrzymywała się na poziomie podobnym jak w roku ubiegłym.
Niemal o połowę wzrosła w Polsce sprzedaż opon całorocznych. O 4,9% spadła natomiast sprzedaż nowych opon z segmentu premium. Był to jeden z dwóch segmentów rynku o najniższym spadku w minionym roku.
Praktycznie w każdym segmencie widoczny jest spadek sprzedaży opon. Na plusie są opony motocyklowe i ciężarowe - te dwa segmenty najmniej odczuły spowolnienie na rynku.
Cechą charakterystyczną rynku polskiego jest gwałtowny wzrost sprzedaży opon całorocznych. Przy obecnych lekkich zimach wydają się one być sensownym rozwiązaniem, również ze względów ekonomicznych.