Retrofity LED - co warto wiedzieć

Retrofity LED - co  powinieneś wiedzieć Osram
29.11.2022

Retrofity LED zamiast tradycyjnych żarówek halogenowych H7 i H4. Niestety w  Polsce ciągle czekamy na  dopuszczenie ich do stosowania w starszych samochodach. 
 

Sprawne oświetlenie jest podstawą zapewnienia kierującemu oraz pieszym bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Jesień i zima są okresem o ograniczonej widoczności. Krótsze, zachmurzone dni tylko zwiększają zagrożenie utraty widoczności.

Starsze auta z zużytymi lampami i reflektorami nie ułatwiają kierowcom poruszania się po zmroku, dodatkowo na tle najnowszych samochodów ich oświetlenie zewnętrzne wygląda dość mizernie. Rozwiązaniem powyższym problemów kierowców ma być zastosowanie zamiast tradycyjnych żarówek retrofitów LED.

Zalety retrofitów

Do głównych zalet zastosowania retrofitów należą:
lepsza widoczność pojazdu, która służy bezpieczeństwu, zarówno kierowcy, jak i pieszych,
nowocześniejszy wygląd samochodu,
oszczędność na kosztach wymiany żarówek (szacowana trwałość standardowych źródeł światła 1–3 lat), wyższe koszty początkowe zostaną zrekompensowane przez 6-krotne zwiększenie żywotności LED-ów,
zwiększenie wartości pojazdu,
ochrona środowiska: lampy LED umożliwiają znaczną oszczędność energii dzięki mniejszemu zużyciu zasobów i emisji CO2.

Legalny montaż retrofitów LED w Europie

Państwa członkowskie UE nie uchwaliły jeszcze niezbędnych przepisów dotyczących lamp modernizacyjnych LED, więc każdy kraj reguluje zasady własnego użytkowania. Ponieważ reflektory – a więc również źródło światła – są częścią homologowaną, każda modyfikacja wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia. W Niemczech jest ono udzielana przez organ niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Homologację należy uzyskać oddzielnie dla każdego modelu pojazdu, a raczej dla każdego typu reflektora. Oznacza to, że każdy reflektor musi zostać skontrolowany, aby sprawdzić, czy konwersja jest możliwa lub dopuszczalna. Oprócz Niemiec, retrofity zostały już stopniowo dopuszczone do użytkowania w Austrii i Chorwacji.

W listopadzie kolejnym krajem, który dołączył do tego grona, zostały Czechy. 

Retrofity Night Breaker LED (OSRAM) w typie H7 są pierwszymi zamiennymi źródłami LED, zatwierdzonymi przez Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej, które spełniają wymagania prawne do stosowania w światłach mijania i drogowych.

Czy można montować retrofity LED w Polsce

W Polsce aktualne przepisy prawne ciągle nie zezwalają na montaż retrofitów LED w oświetleniu zewnętrznym pojazdu. Mimo wszystko cieszą się one dość dużym zainteresowaniem wśród kierowców. Instytut Transportu Samochodowego ciągle pracuje nad rozwiązaniem umożliwiającym dopuszczeniem w Polsce retrofitów LED do stosowania w starszych samochodach. Należy jednak pamiętać, że póki co musimy jeszcze wstrzymać się montażem tego typu oświetlenia i poczekać na ich zalegalizowanie.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę