Regeneracja filtra DPF

Marcin Gliwa
6.5.2019

O sposobach regeneracji filtra cząstek stałych (DPF), a także jeździe z usuniętym filtrem opowiada Mateusz Lecyk, menadżer działu katalizatorów, filtrów cząstek stałych w firmie Kaliński.

Jakie istnieją sposoby na wyczyszczenie filtra DPF?

W pierwszej kolejności należy rozróżnić czyszczenie filtrów od ich regeneracji. Czyszczenie to różnego rodzaju metody dążące do usunięcia popiołu, sadzy, nie zawsze jednak są one w pełni profesjonalne i skuteczne. Regeneracja natomiast to profesjonalna usługa, która przywraca sprawność filtrów i usuwa popiół.

Regenerację można wykonać na następujące sposoby:
• Regeneracja komputerowa – tzw. dopalanie serwisowe, jest to proces wprowadzenia pojazdu w warunki pozamiejskie poprzez podniesienie temperatury silnika i zasymulowanie jazdy na podwyższonych obrotach w celu dopalenia filtra cząstek stałych. Z reguły można wykonać tylko jedno skuteczne dopalanie filtra cząstek stałych, ponieważ każde kolejne skraca żywotność, a okresy pomiędzy regeneracjami się skracają. Ta metoda może również doprowadzić do stopienia się filtra cząstek stałych a w skrajnych przypadkach do wybuchu filtra i pożaru.

• Regeneracja chemiczna – są dwie metody regeneracji chemicznych. Jedna z metod polega na wstrzyknięciu do układu środków chemicznych, pozwalających na poprawienie warunków samoregeneracji podczas jazdy lub dopalania serwisowego. Druga z metod polega na demontażu filtra cząstek stałych i moczenie go w specjalnym chemicznym roztworze w celu rozpuszczenia sadzy a następnie jej usunięcie myjką wodną lub powietrzem. Stosowany roztwór chemiczny zawiera silne środki, co często prowadzi również do rozpuszczenia ceramicznej części filtra DPF. Roztwór narusza jego odporność na temperatury, co prowadzi do rozpylania się ceramicznego wkładu lub jego stopienia.

• Regeneracja wodą – bardzo popularna w ostatnim czasie. Kiedyś myto filtry zwykłymi myjkami wodnymi, teraz są specjalne maszyny które pod odpowiednim ciśnieniem płuczą filtr z sadzy. Jak każda regeneracja i ta metoda ma swoje wady, przede wszystkim ważne jest odpowiednie wysuszenie takiego filtra. Do suszenia używa się specjalnej suszarni, gdyż minimalnie mokry filtr DPF jest podatny na klejenie się sadzy i bardzo łatwo się zapycha. Drugą wadą tej metody jest wypłukiwanie wraz z sadzą metali szlachetnych które są odpowiedzialne za utrzymywanie temperatury do procesu samoregeneracji. Filtr po takiej regeneracji niestety nie jest w stanie sam się regenerować, przez co dużo szybciej się zapycha.

• Wypalanie w piecu – to najstarsza metoda stosowana od samego początku. Jest najlepszą z metod, gdyż jest pozbawiona wszystkich wyżej opisanych wad. Proces ten polega na wielogodzinnym wypalaniu filtra w wyspecjalizowanym piecu, w celu dopalenia sadzy i jej zredukowania.

• Wymiana wkładu DPF na nowy – polega na rozcięciu filtra oraz wymianie zapchanego wkładu ceramicznego na nowy.

Mogę jeszcze dodać, że popioły najlepiej jest usunąć poprzez wydmuchanie pod odpowiednim ciśnieniem w takiej maszynie, z jakiej na przykład my korzystamy, czyli Hartridge DPF 300, jednakże aby te popioły się pojawiły to taki filtr należy dopalić najpierw do postaci popiołu.

Jaka jest skuteczność działania środków chemicznych dodawanych do paliwa, lub wtryskiwanych przed filtr? Jak one działają i czy one są w stanie skutecznie usunąć popioły?

Środki chemiczne nie służą do usuwania popiołów. Środki chemiczne, jako dodatek do paliwa, mogą poprawić jakość spalin, aby zanieczyszczenie sadzą było mniejsze i w tym momencie częstotliwość naturalnego procesu samoregeneracji się zmniejsza (wydłuża nam się przebieg od jednej do drugiej regeneracji). Takie środki zaleca się używać w pojazdach, które poruszają się wyłącznie w cyklu miejskim, gdzie auto samodzielnie może nie mieć szans na prawidłową samoregenerację.

Innym typem dodawanego środka chemicznego jest roztwór, który dodaje się w celu poprawy samoregeneracji lub regeneracji komputerowej. Środki takie najczęściej powodują uszkodzenie ceramiki filtra cząstek stałych, często też dochodzi to stopienia komórek, cel filtra cząstek stałych.

Czy jazda bez filtra DPF (z usuniętym DPF) to tylko groźba większego zanieczyszczenia powietrza, czy także ryzyko uszkodzenia np. innych podzespołów w samochodzie?

Jazda pojazdem z prawidłowo usuniętym filtrem cząstek stałych nie niesie żadnych zagrożeń dla silnika czy też innych podzespołów. Jedynym minusem pod tym względem może być diagnostyka pojazdu podczas awarii. W przypadku usunięcie filtra cząstek stałych niektóre parametry są trudniejsze do zinterpretowania zwłaszcza w przypadku, w którym właściciel pojazdu lub diagnosta nie ma wiedzy o tym iż DPF jest w danym pojeździe usunięty. Jednakże to działa w dwie strony, usunięcie DPFa pomaga również w wychwyceniu usterek na przykład nadmiernego kopcenia pojazdu, co przy założonym DPF-ie jest nie do wychwycenia, gdyż sadza zbiera się w filtrze i doprowadza do jego zapchania. W tym przypadku najczęściej mamy usterkę układu dolotowego powietrza, której nie widzimy, nie pojawiają się żadne błędy a jedynym objawem jest zapchany DPF, co jest skutkiem a nie przyczyną.

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę