Raport kolorystyczny BASF 2024: Niszowe kolory na topie
W 2024 roku globalny krajobraz kolorystyczny w branży motoryzacyjnej wciąż ewoluuje, a konsumenci coraz częściej odchodzą od tradycyjnych faworytów, takich jak biel czy srebro. Zmiana ta toruje drogę do wzrostu popularności żywych barw, ciepłych neutralnych tonów i bardziej zróżnicowanej palety kolorów w całej branży – wynika z najnowszego raportu BASF Coatings pt. Color Report for Automotive OEM Coatings
Chociaż biel wciąż pozostaje najczęściej wybieranym kolorem, to ciepłe odcienie, takie jak żółty i beż, zyskują na popularności, a zieleń cieszy się rosnącym uznaniem na wszystkich rynkach. Wzrost zainteresowania odnotowano również w przypadku kolorów achromatycznych, takich jak czerń i szarość.
EMEA: Beż zyskuje na znaczeniu, a kolory achromatyczne kontynuują stabilny wzrost
W regionie EMEA udział kolorów achromatycznych wzrósł z 72% w 2021 roku do niemal 80% w 2024 roku, co podkreśla atrakcyjność neutralnych tonów.
Biel pozostaje najchętniej wybieranym kolorem, tuż za nią plasuje się szarość. Szczególną uwagę zwraca jednak rosnąca popularność beżu, którego udział na rynku niemal się podwoił.
– Beż i neutralne kolory wywołują poczucie spokoju i elegancji, odzwierciedlając potrzebę stabilności w szybko zmieniającym się świecie – powiedział Mark Gutjahr, globalny szef działu projektowania kolorów motoryzacyjnych w BASF. – Umożliwiają konsumentom wyrażenie indywidualności, jednocześnie zapewniając ponadczasową elegancję w projektowaniu samochodów.
Ameryka: Szarość jako wszechstronny i intrygujący kolor
Szarość, dzięki szerokiemu spektrum tonacji – od chłodnych metalicznych po ciepłe, ziemiste odcienie – oferuje głębię i wyrafinowanie, które mogą być zaskakująco żywe. Tegoroczny rozkład kolorów pokazuje wyraźny zwrot ku tonacjom szarości, które obecnie stanowią niemal 20% całego rynku.
Jednocześnie udział czerni spadł o 2 punkty procentowe w porównaniu z 2023 rokiem, a popularność białych samochodów zmniejszyła się aż o 5 punktów procentowych.
– Szarość redefiniuje styl w motoryzacji, zdobywając uznanie dzięki swojej wszechstronnej elegancji, w miarę jak preferencje przesuwają się od tradycyjnej bieli i czerni – powiedziała Victoria Fislage, starszy menedżer ds. projektowania w BASF Coatings.
Azja i Pacyfik: Czerń dominuje, żółć rozkwita
Kolory achromatyczne pozostają najpopularniejsze wśród 83% konsumentów w regionie Azji i Pacyfiku, przy czym czerń zyskała 2 punkty procentowe, potwierdzając swoje skojarzenia z elegancją. Dla kontrastu, biel straciła ponad 2 punkty procentowe.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Tymczasem chromatyczne odcienie, zwłaszcza żółć, zyskują na znaczeniu. Szczególną uwagę zwracają miękkie tonacje, takie jak pastelowa i szarawe odcienie żółci (tzw. greige). Kolory te harmonizują z tematyką współpracy człowieka z AI oraz zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza w projektowaniu pojazdów elektrycznych.
– Ziemiste i pastelowe odcienie żółci oddają współczesne wartości – funkcjonalność, zrównoważoność i współistnienie z naturą – powiedziała Chiharu Matsuhara, szefowa działu projektowania kolorów motoryzacyjnych w regionie Azji i Pacyfiku.
Raport kolorystyczny BASF
Raport Color Report for Automotive OEM Coatings przygotowany przez BASF Coatings stanowi dogłębną analizę trendów kolorystycznych w branży motoryzacyjnej, uwzględniając preferencje zarówno w ujęciu globalnym, jak i regionalnym. Przedstawione dane dotyczące rozkładu kolorów opierają się na informacjach dotyczących światowej produkcji motoryzacyjnej oraz stosowania farb w samochodach osobowych.
Źródło: BASF Coatings