Przepływomierz powietrza - awarie i problemy

Za co dokładnie odpowiada przepływomierz powietrza i dlaczego ulega uszkodzeniom?
Przepływomierz powietrza odpowiada za pomiar ilości powietrza dostarczanego do kanału dolotowego silnika i przekazanie tej informacji do ECU. Sygnał wyjściowy z czujnika przepływomierza jest wykorzystywany do precyzyjnego odmierzenia dawki wtryskiwanego paliwa, tworząc warunki dla spalania stechiometrycznego. Uzyskuje się w ten sposób obniżenie emisji spalin i oszczędność paliwa, bez negatywnego wpływu na osiągi silnika.
Czemu przepływomierze ulegają awarii?
- Zanieczyszczenia są główną przyczyną uszkodzeń czujnika przepływomierza i konieczności jego wymiany. Wraz z powietrzem, kurz i inne drobne zanieczyszczenia dostają się do czujnika powodując jego stopniowe zabrudzenie i ostatecznie awarię.
- Kierowca może odczuć spadek mocy, nierówną pracę silnika na biegu jałowym, a nawet gaśnięcie silnika. Często pojawia się zwiększone zapotrzebowanie na paliwo. Inne powszechne przyczyny awarii to:
- Brak styku na złączach elektrycznych.
- Uszkodzone elementy pomiarowe.
- Uszkodzenia mechaniczne (wibracje, kolizja, itp..).
- Przesunięcie elementu pomiarowego (poza kanał pomiarowy).
Objawy awarii:
- Zapala się kontrolka silnika, albo powiadomienie o zbliżającym się przeglądzie.
- Spadek, brak mocy podczas przyspieszania.
- Niestabilna praca silnika na biegu jałowym i/lub wysokim.
- Nadmierne wibracje podczas postoju.
- Mimowolne, zauważalne zmiany obrotów silnika.
Rozwiązywanie problemów z przepływomierzem:
- Przeprowadź test czujnika MAF za pośrednictwem sterownika silnika. Jeśli błąd się pojawi, zostanie on zapisany przez sterownik i może być odczytany przy pomocy urządzenia diagnostycznego.
- Sprawdź złącze czujnika - poprawne zamocowanie i kontakt.
- Sprawdź przepływomierz pod kątem uszkodzenia mechanicznego.
- Sprawdź elementy pomiarowe pod kątem uszkodzenia.
- Sprawdź napięcie zasilające przy włączonym zapłonie (sprawdź połączenia na schemacie elektrycznym). Właściwa wartość napięcia 7,5-14V.
- Sprawdź napięcie wyjściowe lub częstotliwość podczas pracy silnika
(sprawdź połączenia na schemacie elektrycznym) Właściwa wartość 0-5V, 0-12.000 Hz. - Sprawdź przewody pomiędzy zdemontowanym złączem sterownika, a złączem czujnika (sprawdź połączenia na schemacie elektrycznym). Właściwa wartość: ok. 0 ohm.
Źródlo: Delphi