Problematyczny automat

16.9.2015

Skrzynia automatyczna ze względu na dużą ilość elementów ciernych oraz bardzo rozbudowany obieg hydrauliczny wymaga od oleju doskonałych własciwości.

Od lat przekładnie automatyczne są domeną samochodów amerykańskich. Jeśli już, to w Europie montowane były przede wszystkim w modelach z wyższej półki. Dziś można je spotkać nawet w segmencie aut miejskich. I wszystko wskazuje na to, że ich popularność nadal będzie rosła.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
Przez lata wokół skrzyń automatycznych narosło wiele mitów. Przede wszystkim trzeba obalić największy z nich - w tych przekładniach również należy wymieniać olej. Przy tym należy trzymać się zaleceń producenta, które określają interwał wymiany z reguły między 50 a 80 tys. km. Ale jeśli auto eksploatowane jest w szczególnie intensywnych warunkach, jak uliczne korki, jazda w terenie górskim czy holowanie przyczepy, to częstotliwość wymiany trzeba przyspieszyć o połowę.
Zużycie lub zabrudzenie oleju w automatycznej skrzyni biegów może spowodować jej nieprawidłową pracę polegającą na szarpaniu podczas zmiany przełożeń oraz przedwczesnym zużyciu jej elementów. Drugą przyczyną pogorszenia się płynności jazdy są ubytki oleju spowodowane np. nieszczelnością skrzyni biegów. Zbyt mała ilość oleju skutkuje szybszym zanieczyszczaniem oleju, gorszym chłodzeniem skrzyni biegów i znacznym przyspieszeniem jej zużycia.
Przekładnie automatyczne mają większą pojemność niż przekładnie manualne i w zależności od modelu samochodu potrzebują około 6-9 litrów oleju. To dwu-, a nawet trzykrotnie więcej niż w skrzyniach manualnych. Wymiana oleju jest zazwyczaj stosunkowo prostą czynnością, którą można wykonać na kanale bądź podnośniku warsztatowym. W większości samochodów z przekładnią automatyczną wymiany dokonujemy od spodu miski olejowej. Zastosowano w niej system podwójnego korka - jeden służy do wlewania oleju oraz sprawdzania odpowiedniego poziomu, natomiast odkręcając drugi, otwieramy otwór zlewowy.
Samą wymianę oleju możemy przeprowadzić na dwa sposoby. W pierwszym odkręcamy korek, zlewamy stary olej, a nowy uzupełniamy np. za pomocą specjalnej strzykawki. To rozwiązanie ma jednak wadę - nie jesteśmy w stanie w ten sposób wymienić oleju z całego układu. Średnio będzie to 30 do 60% jego objętości. Najlepiej więc zrobić to metodą dynamiczną za pomocą specjalnego urządzenia.

Usuwanie zanieczyszczeń
Większość zanieczyszczeń we wnętrzu skrzyni biegów pojawia się w sposób naturalny. Nie unikniemy ich, a nieusunięte będą utrudniać współpracę poszczególnych elementów, co może doprowadzić nawet do ich bezpowrotnego zniszczenia. Sama wymiana oleju na nowy nie wystarczy, dopiero zastosowanie dodatku do płukania pozwoli na rozpuszczenie zanieczyszczeń i ich usunięcie. Po przeprowadzeniu takiej czynności skrzynia biegów będzie pracować jak nowa.
Pełną efektywność zastosowanego dodatku uzyskamy dzięki metodzie dynamicznej z wykorzystaniem odpowiedniego urządzenia. Co ważne, nie wiąże się to z dodatkową czynnością, dodatek dolewamy do starego oleju i uruchamiamy silnik samochodu na 15 minut. W tym czasie należy kilkakrotnie, przy wciśniętym pedale hamulca, przestawiać kolejne przełożenia, tzn. P-R-N-D, aby dodatek mógł dotrzeć w każde miejsce skrzyni biegów. Przed zalaniem nowego oleju trzeba zawsze wymienić filtr.

Rafał Kobza
Starszy specjalista ds. szkoleń w firmie Liqui Moly

 

O Autorze

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę