Porsche Wireless Charging: system indukcyjnego ładowania o mocy 11 kW
PorscheŁadowanie bezprzewodowe radykalnie uprościło korzystanie z telefonu komórkowego: by energia zaczęła płynąć, wystarczy umieścić smartfon w stacji ładującej. Porsche wkrótce zaoferuje tę przyjazną dla użytkownika technologię w autach elektrycznych. Firma będzie pierwszym producentem samochodów, który wprowadzi na rynek system ładowania o mocy 11 kW z płytą bazową typu „one-box” dla modeli elektrycznych zasilanych energią z akumulatora.
„One-box” oznacza, że poza płytą podłogową zamontowaną na miejscu parkingowym nie ma już potrzeby instalowania wallboxa ani jednostki sterującej. Nowa w pełni elektryczna generacja Cayenne to pierwsza seria modelowa Porsche, dla której będzie można zamówić ją jako dodatkowe wyposażenie akcesoryjne. W 2026 roku sprzedaż płyty podłogowej rozpocznie się w Porsche Centrach oraz online, w sklepie Porsche Shop. Na targach IAA Mobility w Monachium tę innowacyjną technologię zademonstruje prototyp ze zjawiskowym fluorescencyjnym lakierem. Światowa premiera nowego Cayenne Electric planowana jest na koniec 2025 roku.
– Łatwość użytkowania, przydatność na co dzień i infrastruktura ładowania to nadal decydujące czynniki, jeśli chodzi o akceptację dla elektromobilności – powiedział Michael Steiner, członek zarządu Porsche ds. rozwoju. – Jesteśmy dumni, że indukcyjne ładowanie już wkrótce będzie dostępne w Porsche w produkcji seryjnej. Ładowanie auta elektrycznego w domu jeszcze nigdy nie było tak proste i wygodne.
Dzięki maksymalnej mocy do 11 kW producent samochodów sportowych osiągnął w swoim systemie bezdotykowego uzupełniania energii poziom przewodowego ładowania prądem przemiennym (AC). Sprawność przesyłu energii z sieci elektrycznej do akumulatora sięga nawet 90%.
Około 75% wszystkich procesów ładowania w przypadku całkowicie elektrycznych Porsche odbywa się w domu – wskazuje analiza przeprowadzona przez producenta samochodów sportowych. Odpowiednio duży jest więc potencjał ładowania indukcyjnego. Przyjazna dla użytkownika płyta podłogowa Porsche Wireless Charging (długość/szerokość/wysokość: 117/78/6 cm) może być zainstalowana w garażu, pod wiatą lub na zewnętrznym parkingu i podłączona do sieci. Jak zwykle klienci mogą skorzystać z usług instalacyjnych Porsche Installation Service: na życzenie indukcyjną płytę podłogową zamontuje i uruchomi elektryk.
Aby umożliwić bezdotykowe ładowanie, w samochodzie wymagany jest odpowiedni osprzęt. Nowe Cayenne Electric (wewnętrzne oznaczenie E4) będzie pierwszym modelem dostępnym do zamówienia z opcjonalnym zestawem wyposażenia: fabryczną instalacją Porsche Wireless Charging oraz płytą podłogową Porsche Wireless. Odbiornik, chroniony przed uderzeniami kamieni i warunkami atmosferycznymi, znajduje się w podwoziu samochodu, między przednimi kołami. Aby rozpocząć ładowanie, wystarczy zaparkować Cayenne nad płytą podłogową. Bezdotykowy transfer energii odbywa się w odległości kilku centymetrów. W tym celu Cayenne automatycznie się obniża. Płyta podłogowa jest wyposażona w czujnik ruchu i czujnik wykrywający obce obiekty. Proces ładowania zostaje automatycznie przerwany, gdy między pojazdem a podłogą znajdzie się żywa istota lub gdy wykryty zostanie metalowy przedmiot, który się nagrzeje.
PorscheBezprzewodowe ładowanie Porsche Wireless Charging jest zintegrowane z aplikacją My Porsche, co pozwala śledzić procesy ładowania i uwierzytelniać kilka aut. Specjalna opcja funkcji widoku przestrzennego podczas parkowania ułatwia ustawienie Cayenne w pozycji optymalnej do ładowania. Proces rozpoczyna się po osiągnięciu odpowiedniej pozycji i aktywacji hamulca postojowego. Użytkownik nie musi robić nic więcej. Również w przypadku bezprzewodowego uzupełniania energii dostępne są funkcje znane z ładowania prądem przemiennym, takie jak timer oraz wstępne kondycjonowanie.
Płyta podłogowa, ważąca około 50 kilogramów, jest standardowo wyposażona w moduł LTE i WLAN, co umożliwia także zdalne aktualizacje oprogramowania oraz wsparcie dla infrastruktury w przyszłości. Funkcja bezprzewodowego ładowania Porsche zostanie po raz pierwszy wprowadzona w Europie w 2026 roku, a niedługo później – na pozostałych światowych rynkach.
Jak działa indukcyjne ładowanie w szczegółach
Ładowanie indukcyjne jest znane nie tylko ze smartfonów, ale także z elektrycznych szczoteczek do zębów. Energia jest przesyłana drogą powietrzną za pomocą pola magnetycznego. Aby to umożliwić, w płycie podłogowej znajduje się cewka nadawcza wykonana z miedzi i ferrytów. Przepływa przez nią prąd przemienny, który generuje pole magnetyczne.
Innowacyjna koncepcja Porsche do określania położenia samochodu względem płyty podłogowej wykorzystuje technologię ultraszerokopasmową. Podczas parkowania kierowca jest informowany o osiągnięciu optymalnej pozycji. W zamontowanej w aucie cewce wtórnej, która pełni funkcję odbiornika, pole magnetyczne generuje prąd przemienny. Prostownik przekształca go w prąd stały, który może być magazynowany w wysokonapięciowym akumulatorze Cayenne.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Odporna na warunki atmosferyczne, solidna i gruntownie przetestowana
Płyta podłogowa Porsche Wireless Charging nadaje się również do użytku na zewnątrz. Wszystkie elementy pod napięciem są chronione przed deszczem i śniegiem. Nawet jazda po płycie podłogowej nie powoduje istotnych uszkodzeń. Promieniowanie elektromagnetyczne podczas ładowania jest ograniczone do podwozia samochodu. Wytrzymałość systemu potwierdziły obszerne testy, w tym przeprowadzone przez TÜV Süd. Ponadto płyta podłogowa ma certyfikaty CE i UL, co oznacza, że spełnia unijne i amerykańskie wymogi bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.
Nowy wymiar szybkiego ładowania
Również osoby, które chcą jak najszybciej podróżować na długich trasach, mogą liczyć na bardzo wysoką moc ładowania elektrycznego Cayenne. Model wyznaczy tu nowe standardy – podobnie jak Macan i Taycan, które wcześniej były w tym obszarze liderami w swoich segmentach, z mocą odpowiednio 270 i 320 kW. Moc ładowania Cayenne Electric prądem stałym ma sięgać do 400 kW. Oznacza to, że będzie można je optymalnie naładować np. na dowolnej stacji Porsche Charging Lounge.
Intrygująco zakamuflowany prototyp z fluorescencyjnym lakierem
Podczas swoich pierwszych oficjalnych prezentacji w Wielkiej Brytanii elektryczne Cayenne wzbudziło poruszenie efektownym oklejeniem. Samochód pokazowy, który zostanie zaprezentowany na targach IAA w Monachium, ma bardzo podobne wzornictwo, jest jednak pokryty innowacyjnym fluorescencyjnym lakierem. Gdy tylko płynie prąd, na nadwoziu powstaje ekscytująca grafika o jaskrawych powierzchniach. Ten dynamiczny kamuflaż zaprojektował dział Style Porsche. Pięć odcieni kolorów, od niebieskiego do fioletowego, można precyzyjnie kontrolować. Poszczególne sekcje lakieru celowo pozostają ciemne.
Innowacyjna powłoka składa się z ponad 25 niezwykle cienkich warstw. Należą do nich przewodzące podkłady, warstwy elektrodowe i izolacyjne, a także sam materiał elektroluminescencyjny z barwnymi pigmentami. Emituje on światło pod wpływem napięcia przemiennego. Dodatkowo na karoserię nałożono ponad 15 warstw lakieru bezbarwnego o łącznej objętości 100 litrów. O wysiłku włożonym w stworzenie tego wyjątkowego lakieru świadczą również inne liczby: ponad 30 cykli szlifowania i ponad 500 metrów przewodów.
Innowacyjny prototyp zostanie po raz pierwszy zaprezentowany na targach IAA MOBILITY, które odbędą się w dniach 9-14 września 2025 roku w Monachium.
Źródło: Porsche









