Polski rynek wtórny zdominowany przez auta z importu
Zgodnie z danymi z bazy CARFAX, aż 59% samochodów z polskiego rynku wtórnego, pochodzi zza granicy. To czyni nas jednym z największych rynków aut używanych w Europie, a import wciąż rośnie.
Zgodnie z danymi IBRM Samar w październiku tego roku w Polsce zarejestrowano ponad 93 tys. samochodów sprowadzonych z zagranicy. Oznacza to wzrost o 18,1% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Był to już 16. z rzędu miesiąc wzrostu. Od stycznia do października do Polski sprowadzono ponad 820 tys. pojazdów.
Z kolei wg najnowszych statystyk bazy CARFAX już blisko 59% aut na rynku wtórnym stanowią pojazdy, które w przeszłości zostały sprowadzone zza granicy. Co więcej – średni wiek statystycznego auta używanego z importu jest wyższy o 2 lata niż takiego, które miało pierwszą rejestrację w Polsce i wynosi 17 lat. Z drugiej strony warto zwrócić uwagę, że zgodnie z ostatnimi danymi IBRM Samar, w momencie sprowadzenia do kraju, samochody mają najczęściej około 13 lat.
– W Polsce obserwujemy masowy napływ używanych samochodów z Europy Zachodniej, z których większość jest użytkowana od wielu lat. Ważne jest, aby kupujący byli świadomi ryzyka związanego z zakupem starszych samochodów, szczególnie w zakresie ich stanu technicznego i historii uszkodzeń. Dzięki raportom z niezależnych źródeł informacji, takich jak CARFAX, konsumenci mogą znacząco obniżyć ryzyko przykrych niespodzianek związanych z faktyczną kondycją używanego auta. Przejrzystość historii auta staje się kluczowym narzędziem ochrony nabywcy używanego samochodu – podkreśla Robert Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w Polsce w CARFAX Europe.
Przebieg i stan techniczny nadal warto poddawać szczegółowej weryfikacji
Wg dany z bazy CARFAX, średni przebieg statystycznego auta używanego importowanego do Polski, wynosi 238 000 km. W przypadku samochodów, które zostały zarejestrowane po raz pierwszy w naszym kraju, jest to 219 000 km. Z drugiej strony 36% importowanych aut ma w swojej historii zanotowane wypadki lub uszkodzenia. Jest to nieco lepszy wynik w porównaniu do samochodów krajowych, gdzie ten sam wskaźnik wynosi 38%. Warto jednak pamiętać, że w przypadku aut sprowadzonych nie zawsze dostępna jest pełna dokumentacja pojazdu. Utrudnia to ocenę jego rzeczywistej historii i stanu technicznego.
Dane CARFAX pokazują też, że 3% samochodów krajowych ma niezgodności w przebiegu, niemniej rzeczywista skala tego problemu może być wyższa, ze względu na brak technicznej możliwości zweryfikowania każdego przypadku. Ryzyko to może być wyższe, jeżeli chodzi o auta sprowadzone, które częściej mają braki w dokumentacji.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Preferencje Polaków co do marek samochodów
Najczęściej wybieranymi markami przez polskich nabywców aut używanych są Volkswagen, Opel i Renault, które przez lata zdobyły zaufanie kierowców. Pojazdy te są cenione za niezawodność i dostępność części zamiennych, co czyni je atrakcyjnymi na rynku wtórnym. Samochody importowane, udział w polskim rynku wtórnym:
- Volkswagen (VW) – 15% udziału na rynku wtórnym, średni wiek 20 lat, średni przebieg 274 000 km.
- Opel – 10%, średni wiek 18 lat, średni przebieg 235 000 km.
- Audi – 9%, średni wiek 18 lat, średni przebieg 273 000 km.
- Ford – 8%, średni wiek 15 lat, średni przebieg 214 000 km.
- Renault – 7%, średni wiek 17 lat, średni przebieg 242 000 km.
Biorąc pod uwagę, że większość z tych samochodów jest w użyciu od wielu lat, kluczowe jest, aby kupujący zwracali uwagę na historię pojazdu. Raporty CARFAX są szczególnie pomocne przy sprawdzaniu, czy samochód nie miał poważnych uszkodzeń, manipulowanych liczników przebiegu lub innych kwestii, które mogłyby wpłynąć na jego wartość i bezpieczeństwo użytkowania.
Źródło: CARFAX