Polacy jeżdżą bez ważnego OC! W których województwach jest najgorzej?
Brak ważnej polisy OC wciąż okazuje się niemałym problemem, mimo że wysokość kary za jej nieposiadanie stale rośnie. Już od tego roku maksymalna wysokość sankcji dla właścicieli samochodów osobowych wynosi 7200 zł, jednak czy wpłynie to na spadek liczby nieubezpieczonych aut w Polsce? Jak wiele jest takich pojazdów oraz które województwa przodują w tym niechlubnym w rankingu? Eksperci autobaza.pl analizują.
Nowe przepisy, które weszły w życie 1 lipca 2023 r. nie tylko podniosły wysokość kary za brak OC, ale i wywołały szereg dyskusji, rzucających światło na problematykę braku obowiązkowego ubezpieczenia w różnych województwach. Każdy, kto ma w planie jeździć swoim autem drogami publicznymi, musi mieć wykupioną polisę.
Konsekwencje braku OC
– Wysokość kary za brak ubezpieczenia odpowiada liczbie dni bez ważnej polisy, ale do maksymalnie dwóch tygodni. Istotnie jest jednak to, że już od pierwszego dnia naliczana jest kwota sankcji, jaką zobowiązani będziemy ponieść. Dlatego tak ważne jest pilnowanie terminów opłat, a w przypadku zakupu auta używanego – weryfikacja stanu pojazdu. Tuż po dokonanej transakcji, tego samego dnia, należy wykupić polisę, aby uniknąć kary. Zakup samochodu używanego to najczęściej spotykana okoliczność braku OC w Polsce – mówi Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.
Warto zrozumieć, że OC ma na celu ochronę innych uczestników ruchu drogowego i osób poszkodowanych w wypadkach, a nie tylko właściciela samochodu. Dlatego jest ono obowiązkowe. W przypadku wypadku lub kolizji, winny musi pokryć koszty naprawy, leczenia czy rehabilitacji osobom poszkodowanym z własnej kieszeni. Niekiedy są to bardzo duże sumy, które mogą prowadzić do poważnych trudności finansowych.
Skala problemu
W ubiegłym roku, według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), pojazdów bez ważnego OC było ponad 320 tys., czyli o blisko 30% więcej względem ubiegłego roku. Okazuje się, że najwyższy wskaźnik, nieprzerwanie od lat, odnotowywany jest wzdłuż zachodniej granicy kraju oraz w województwie warmińsko-mazurskim.
– Powód może być tu bardzo oczywisty. Wiele aut polskich kierowców, sprowadzanych jest z Niemiec. OC należy wykupić jeszcze tego samego dnia, w którym nastąpiło przepisanie pojazdu na kupca, czyli nowego właściciela, a wyposażenie się w polisę z reguły odbywa się na terenie kraju zamieszkania. Stąd też wynikać może wysoki wskaźnik np. w zachodniopomorskim czy lubuskim – mogą być to nowi właściciele, którzy jeszcze nie zdążyli wykupić OC. Z kolei Mazury to region, który w kategorii stopy bezrobocia zajmuje nieprzerwanie pierwsze lub drugie miejsce na podium. W pierwszym kwartale tego roku wyniosła ona około 9,4%, co stanowi prawie dwukrotność wyniku całego kraju. Wnioskować można więc, że wielu nie stać na uiszczenie takiej składki – komentuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Najlepszymi wynikami, pod względem skrupulatności utrzymania polisy bez przerw, pochwalić się mogą południowo-wschodnie regiony, a w szczególności podkarpacie i lubelszczyzna. Średnia kwota za OC w województwie podkarpackim w 2022 r. wynosiła ok. 430 zł, co plasuje ją na najniższej pozycji względem reszty województw i na równi ze stawkami w miastach liczących do 10 tys. mieszkańców. Z kolei najdroższym regionem okazało się być pomorskie, ze średnim wynikiem ok. 620 zł, a najwyższym w Gdańsku – 717 zł.
A może jesteś zwolniony z OC?
Jeżeli auto zostało dopiero co sprzedane lub wyprowadzone za granicę w celach handlowych – wyrejestrowanie pojazdu jest możliwe, co jednocześnie znosi obowiązek posiadania polisy. Ta sama zasada stosowana jest w wyniku m.in.: kradzieży, trwałej utraty samochodu (np. na wskutek pożaru lub dobrowolnego zezłomowania go), czy też zarejestrowania go, jako historyczny. Pozostałe przypadki, wskazujące na sprawność pojazdu, podlegają pod obowiązkową polisę OC. Istnieje jednak możliwość wykupienia jej na okres krótszy niż rok, jednak wynoszący minimum 30 dni.
– Zmiany, jakie miały miejsce 1 lipca tego roku, nie powinny nikogo dziwić. Wzrosła płaca minimalna, a wraz z nią wszelkie opłaty i stawki mandatów. Znaczna część nieubezpieczonych aut to liczba ruchoma, jednak istotnym jest, że pozostała grupa dalej unika obowiązku wykupienia polisy OC świadomie. Być może zachęci lub przyspieszy to reakcje tych, którzy dotychczas próbowali omijać prawo – podsumowuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.
Źródło: Autobaza.pl