Polacy chcą większego zasięgu aut elektrycznych, ale wciąż mylą je z hybrydami
Volkswagen i InsightOut Lab od trzech lat prowadzą projekt, którego celem jest edukacja polskich kierowców w zakresie elektromobilności. 28 marca 2023 roku został opublikowany obszerny raport podsumowujący najważniejsze wnioski z ostatnich 12 miesięcy badań. Wynika z niego, że poziom wiedzy ankietowanych na temat aut elektrycznych i kwestii z nimi związanych systematycznie się poprawia. Za jedną z najważniejszych spraw respondenci uważają rozwój infrastruktury ładowania.
- Jak samochody elektryczne były postrzegane przez Polaków w przeszłości, a jak wygląda to teraz?
- InsightOut Lab na zlecenie Volkswagena powtórnie zadał polskim kierowcom niektóre pytania z ankiet lat 2020-2022, by przekonać się, czy i jak zmieniły się ich wiedza i opinie o różnych sprawach związanych z elektromobilnością.
- Za jedną z najważniejszych spraw, od których zależy rozwój elektromobilności w Polsce, ankietowani uważają rozbudowę infrastruktury ładowania i to zarówno stacji zlokalizowanych przy trasach, jak i w budynkach mieszkalnych.
Coraz większe znaczenie przypisujemy prywatnej infrastrukturze ładowania w nieruchomościach. Lepiej orientujemy się także w zasięgach aut na prąd, a nasze
oczekiwania wobec liczby kilometrów możliwych do przejechania rosną. Nie oznacza to jednak, że wiedza na temat elektromobilności jest już powszechna. Elektromobilność w Polsce to obszar, który, choć szybko się rozwija, to wciąż jeszcze jest na początku swojej drogi.
Razem z marką Volkswagen, zespół InsightOut Lab od trzech lat przygląda się rozwojowi polskiego rynku samochodów w pełni elektrycznych, które w najbliższych latach mają wyprzeć pojazdy z tradycyjnymi silnikami spalinowymi.
Nasze partnerstwo zaowocowało wieloma publikacjami i dziesiątkami badań. Wszystko po to, by jak najrzetelniej informować, a jeśli trzeba – obalać mity krążące wokół tematu elektromobilności. Efekt to także unikatowa baza kilkudziesięciu badań, która stwarza możliwości porównań i śledzenia trendów.
Mówi Mariusz Pleban, CEO InsightOut Lab.
W corocznym raporcie znalazło się porównanie, jak auta elektryczne były postrzegane przez Polaków w przeszłości i co zmieniło się w tym aspekcie w ostatnich latach. W tym celu powtórnie zadano wybrane pytania z lat 2020-2022 i przeanalizowano, czy i jak zmieniły się opinie Polaków o elektromobilności w naszym kraju. Z niemal połowy (48%) w badaniu z 2020 r. do 63% w 2023 r. wzrósł odsetek Polaków, którzy zgadzają się z tezą, że jeśli miejsce parkingowe lub garaż są wyposażone punkt ładowania samochodu elektrycznego, to zwiększa się atrakcyjność kupowanej nieruchomości.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Ponad dwukrotnie – z 6 w 2020 r. do 13% w 2023 r. wzrósł odsetek Polaków, którzy zdają sobie sprawę, że samochody elektryczne dostępne dziś w sprzedaży mogą przejechać na jednym ładowaniu nawet 400-500 km. W 2023 r. dwóch na pięciu ankietowanych oczekiwało od auta elektrycznego co najmniej 400 km zasięgu. Jeszcze w 2020 r. takie wymagania miał co czwarty pytany.
Spośród osób, które deklarują, że kiedykolwiek jeździły autem z napędem elektrycznym jako kierowca, co druga miała okazję prowadzić samochód w pełni elektryczny (wynika to z faktu mylenia pojazdów elektrycznych i hybrydowych). Jest to o 15 punktów procentowych więcej niż w 2020 r., gdy takie doświadczenie miał za sobą co trzeci pytany (35%). Co ciekawe, w najnowszym badaniu zaledwie co siódmy ankietowany (14%) potrafił prawidłowo wskazać liczbę zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych (przedział 25-100 tys.). Gdy zadano to samo pytanie w styczniu 2022 roku, odpowiedział na nie poprawnie niemal co trzeci pytany kierowca (31%).
Jakie jeszcze wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez Volkswagena i InsightOut Lab badań w 2022 roku? Ankietowani są zdania, że nowe samochody są drogie. Ta opinia dotyczy w tym samym stopniu samochodów elektrycznych i spalinowych. Dlaczego polski kierowca zdecydowałby się na zakup auta z napędem elektrycznym? Przede wszystkim ze względu na wysokie ceny paliw. Niemal połowa (47%) ankietowanych chciałaby, by samochody służbowe w ich miejscu pracy były elektryczne.
Źródło: Volkswagen