Pojazdy hybrydowe plug-in emitują 5x więcej CO2 niż wykazują oficjalne testy
Freepik_teksomolikaNajnowsze dane opublikowane przez Unię Europejską wskazują, że rzeczywiste emisje dwutlenku węgla z samochodów hybrydowych plug-in (PHEV) są średnio niemal pięciokrotnie wyższe od wyników oficjalnych testów. Różnica między faktycznym zanieczyszczeniem środowiska a wartościami uzyskiwanymi podczas testów nadal się pogłębia, mimo zapewnień producentów o rosnącej ekologiczności tej technologii
Analiza przeprowadzona przez organizację Transport & Environment (T&E) na podstawie danych Europejskiej Agencji Środowiska objęła 127 tysięcy pojazdów hybrydowych plug-in zarejestrowanych w 2023 roku. Wyniki wykazały średnie emisje na poziomie 139 gramów CO2 na kilometr w rzeczywistych warunkach użytkowania, podczas gdy oficjalne testy wskazywały jedynie 28 gramów na kilometr.
Pojazdy PHEV, łączące silnik elektryczny zasilany z gniazdka z tradycyjnym silnikiem benzynowym lub jednostką wysokoprężną, stanowią obecnie 8,6% sprzedaży samochodów w Unii Europejskiej. Producenci pojazdów chcą kontynuować ich sprzedaż nawet po 2035 roku, kiedy zacznie obowiązywać zakaz wprowadzania na rynek nowych samochodów spalinowych.
Aby zbliżyć wyniki testów do realnych warunków, Unia Europejska wprowadziła tzw. współczynniki użyteczności, które korygują oficjalne wskaźniki emisji CO2. Parametry te będą stopniowo zaostrzane w latach 2025 i 2027, co zmusi producentów do ograniczenia sprzedaży hybryd plug-in lub zwiększenia oferty samochodów w pełni elektrycznych, jeśli chcą sprostać unijnym celom klimatycznym.
Lucien Mathieu, dyrektor ds. samochodów w organizacji T&E, podsumowuje: – Hybrydy plug-in wciąż są bardziej szkodliwe dla klimatu, niż twierdzą producenci, a przepaść między deklaracjami a rzeczywistością tylko rośnie. Przemysł motoryzacyjny liczy na to, że UE przymknie na to oko, co opóźniłoby inwestycje w pojazdy w pełni elektryczne.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Kwestia hybryd plug-in znalazła się również w agendzie spotkania przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen z przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego oraz organizacjami pozarządowymi, które odbyło się 12 września w ramach „dialogu strategicznego”.
Źródło: Transport & Environment





