Po świetnym pierwszym kwartale wraca spowolnienie na rynku opon

Oponeo
29.7.2022

Pierwsze półrocze na rynku opon wygląda bardzo optymistycznie, jednak po dokładniejszej analizie danych okazuje się, że drugi kwartał przyniósł delikatne spowolnienie. 

W pierwszym półroczu 2022 roku sprzedaż opon na rynek zwiększyła się w większości segmentów: opony do samochodów osobowych rosły o +9%, SUV +18%, ciężarowych +4%, dostawczych +10%, motocyklowych +11%. Spadki zanotowano natomiast w segmencie opon do maszyn rolniczych o -20% oraz przemysłowych (-6%). Wzrosty widać też w większości segmentów na rynkach europejskich.

Źródło: PZPO
Źródło: PZPO

W samym drugim kwartale odczyt danych jest mniej optymistyczny – rosła sprzedaż tylko w segmencie SUV (+10%) i opon motocyklowych (+4,2%). W segmencie samochodów ciężarowych nie było zmian, a w pozostałych zanotowano spadki: opony do samochodów osobowych -7%, dostawczych -15%, do maszyn rolniczych 
-26%, a przemysłowych -20%.
Wzrosła też sprzedaż opon w klasie budżetowej i średniej, natomiast nieznacznie zmniejszyła się w klasie premium.

Wyniki sprzedaży opon na rynek w drugim kwartale są zgodne z naszymi założeniami. Duża niepewność w gospodarce oraz rosnące ceny wyhamowały dynamikę, jaką notowaliśmy na początku roku. Patrząc jednak z perspektywy pierwszych sześciu miesięcy, te wyniki w większości segmentów są wciąż na plusie. Ciekawym przykładem są opony motocyklowe. Od kilku lat obserwujemy systematyczny rozwój tego segmentu rynku. Związane jest to między innymi z rosnącą popularnością jednośladów w naszym kraju, których sprzedaż wciąż rośnie – podkreśla Radosław Bółkowski, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Źródło: PZPO

Analiza danych za drugi kwartał na polskim rynku wskazuje, że kolejne okresy będą niewiadomą. Wpływ inflacji, rosnących kosztów i cen surowców może być bardzo wyraźny w perspektywie całego roku. Warto jednak wyciągać wnioski z wcześniejszych problemów w gospodarce, bo oszczędności na oponach można uzyskać właśnie kupując ogumienie klasy premium. Takie opony – oprócz lepszych parametrów bezpieczeństwa – także rzadziej ulegają uszkodzeniom i mają dłuższą żywotność, pozwalają też oszczędzić paliwo. Warto przy zakupie  analizować koszty w całym okresie użytkowania  opon, a nie tylko cenę kupna – wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Europejski rynek opon

W perspektywie całego rynku europejskiego drugi kwartał 2022 r. potwierdza pozytywny trend zarówno w segmencie opon osobowych (+6%), jak i ciężarowych (+11%) w porównaniu z 2021 rokiem. Sygnały ożywienia gospodarczego znajdują odbicie w sprzedaży opon w 2022 roku, jednak spodziewane jest spowolnienie w segmencie opon osobowych. Segment opon rolniczych pozostaje nadal słaby, będąc jedyną kategorią poniżej wolumenów z 2019 roku.
Obserwujemy oznaki spadku popytu i obawiamy się, że wyzwania związane z rosnącymi kosztami gazu, surowców i dostaw półproduktów będą utrzymywać branżę pod presją – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).

Źródło: PZPO
Źródło: PZPO

 
Źródło: PZPO

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę