Platformy hybrydowe i elektryczne – wpływ na układy kierownicze i zawieszenie
KYBNie ma wątpliwości – samochody elektryczne (EV) zmieniają oblicze motoryzacji. Wraz ze stałym spadkiem popytu na tradycyjne podzespoły do silników spalinowych pojawiają się nowe wyzwania. Wśród nich układy kierownicze i zawieszenia odgrywają ważniejszą rolę niż kiedykolwiek wcześniej.
Generalnie auta elektryczne mają większą masę niż samochody z silnikiem spalinowym (ICE) – średnio nawet o 25%. Różnica ta zależy od kilku czynników, takich jak rozmiar akumulatora, konstrukcja platformy i klasa pojazdu. Jednak głównym czynnikiem jest akumulator, który może zwiększyć całkowitą masę pojazdu nawet o kilkaset kilogramów.
Niewątpliwie ta dodatkowa masa zdecydowanie mocniej obciąża kluczowe podzespoły – w szczególności elementy układu kierowniczego i zawieszenia. Muszą one przenosić większe siły i naprężenia, zapewniając jednocześnie płynną, responsywną jazdę i precyzyjne prowadzenie. Wyzwanie to dodatkowo potęguje zmieniony rozkład masy w pojazdach elektrycznych, z których większość charakteryzuje się obniżonym środkiem ciężkości ze względu na niżej zamontowany akumulator. Zmienia to dynamikę pojazdu wpływając bezpośrednio na takie czynniki jak: przechyły boczne nadwozia oraz prowadzenie w zakrętach. W rezultacie auta elektryczne wymagają solidnych, wysokowydajnych rozwiązań zawieszenia, które wytrzymają dodatkowe obciążenia i będą wspierać dynamikę oraz zachowanie pojazdu bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo i komfort jazdy. To właśnie te cechy – większa masa i zmieniona dynamika - zaostrzają wymagania dotyczące technologii układów kierowniczych i zawieszeń w całym przemyśle motoryzacyjnym.
KYBAby sprostać tym rosnącym wymaganiom producenci oryginalnego wyposażenia (OE) – tacy jak KYB – dostosowują swoje produkty opracowując zaawansowane komponenty zawieszenia zaprojektowane specjalnie z myślą o zwiększonej masie i wyjątkowej dynamice pojazdów elektrycznych. W tym celu KYB korzysta z rozległej, globalnej sieci badawczo-rozwojowej, którą uzupełniają dedykowane wyspecjalizowane centra techniczne, gdzie innowacyjne materiały i nowoczesne technologie są nieustannie testowane i udoskonalane. Na przykład dążenie do redukcji masy pojazdów elektrycznych już wpływa na wybór materiałów; KYB bada możliwość zastosowania bardzo wytrzymałych plastikowych gniazd sprężyn, które mogą pozwolić zaoszczędzić do 0,5 kg na kolumnę bez pogorszenia jej parametrów.
W kontekście rozwoju zawieszeń dla producentów pojazdów koncern KYB zauważył już wzrost zapotrzebowania na aktywne systemy zawieszenia - zastępując nimi tradycyjne, pasywne układy. W pasywnych układach zawieszenia charakterystyka tłumienia - taka jak współczynniki kompresji i odbicia - musi zostać ustalona na etapie projektowania pojazdu. Natomiast aktywne układy zawieszenia pozwalają na regulację sił tłumienia w czasie rzeczywistym. Wykorzystując czujniki do odczytywania parametrów drogi, aktywne układy zawieszenia mogą dynamicznie regulować tłumienie w czasie rzeczywistym, w oparciu o różne czynniki, takie jak: warunki drogowe, kąt skrętu czy przyspieszenie. Pozwala to nie tylko na optymalizację komfortu jazdy, ale także pomaga w zarządzaniu ewentualnym dodatkowym obciążeniem.
W ostatnich latach KYB współpracował z wiodącymi producentami samochodów przy wielu projektach rozwijając systemy zawieszeń aktywnych. Na przykład, w 2024 roku elektronicznie sterowane amortyzatory KYB zostały zastosowane przez Grupę Volkswagen w pojazdach wyposażonych w system DCC Pro (Dynamic Chassis Control Pro), w modelach VW Tiguan, Passat Variant, ŠKODA Superb i Kodiaq. Ta współpraca podkreśla specjalistyczną wiedzę KYB w zakresie technologii precyzyjnego tłumienia oraz stałe zaangażowanie w rozwój produktów dostosowanych do potrzeb rynku.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Jeśli spojrzymy w przyszłość – wraz z rozwojem autonomicznej jazdy – zapotrzebowanie na aktywne zawieszenie przestanie być luksusem, a stanie się absolutną koniecznością. Aby działać jako pojazd autonomiczny samochody te opierają się wyłącznie na czujnikach, takich jak kamery, LiDAR i czujniki ultradźwiękowe, które odczytują i interpretują otoczenie. Nieskuteczny układ zawieszenia może powodować wibracje i wstrząsy wpływające niekorzystnie na dokładność odczytu czujników, a tym samym każde pogorszenie ich skuteczności może stać się krytyczne dla bezpieczeństwa jazdy. W takich okolicznościach aktywne zawieszenie pomoże odizolować nadwozie pojazdu i jego czujniki od wszelkich niedoskonałości nawierzchni drogi.
– Już teraz zaczynamy obserwować wzrost popytu na części w miarę wprowadzania tych pojazdów na rynek wtórny, a zapotrzebowanie to będzie z czasem tylko rosło – mówi Jordan Day, Starszy Menedżer ds. Marketingu w KYB Europe. – KYB od samego początku odgrywał kluczową rolę w rozwoju pojazdów elektrycznych - będąc dostawcą OE dla pierwszego masowo produkowanego samochodu elektrycznego (Toyoty Prius) – a to dziedzictwo znajduje odzwierciedlenie w sile naszej oferty pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W rzeczywistości, w porównaniu z rokiem 2024, liczba numerów części KYB dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych wzrosła ponad trzykrotnie w samym 2025 roku, a my obserwujemy wzrost liczby części wprowadzanych do oferty dla Tesli, Polestara i innych popularnych pojazdów elektrycznych.
Wraz z pojawieniem się tej zaawansowanej technologii OE na rynku części zamiennych, ważniejsze niż kiedykolwiek jest, aby warsztaty montowały oryginalne komponenty zgodne ze specyfikacją producenta pojazdu OE. Rosnąca złożoność technologii zawieszenia i układu kierowniczego oznacza, że stosowanie komponentów niższej jakości niesie ze sobą znaczne ryzyko. Aby ułatwić tę transformację, do dyspozycji klientów będą trenerzy i wsparcie techniczne KYB, którzy zadbają o to, aby warsztaty dysponowały umiejętnościami i wiedzą fachową niezbędną do prawidłowego i bezpiecznego montażu oraz kalibracji tych układów zawieszenia.
Źródło: KYB










