Pirelli stawia czoła szwedzkiemu wyzwaniu na oponach Sottozero Ice
PirelliW najbliższy weekend Pirelli zabiera na Rajd Szwecji – drugą rundę Rajdowych Mistrzostw Świata – swoje słynne opony Sottozero Ice, zaprojektowane z 384 kolcami połączonymi z oponą za pomocą opatentowanego procesu podczas wulkanizacji. Tak samo jak firma Pirelli, również Rajd Szwecji był częścią Rajdowych Mistrzostw Świata podczas ich pierwszej edycji, w 1973 roku.
Wyzwanie
Rajd Szwecji to jedyna prawdziwie zimowa runda w całym kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata, zapewniająca uczestnikom wyjątkowe wyzwanie. Odcinki specjalne wytyczono na szutrowych drogach pokrytych śniegiem i lodem, więc w użyciu są specjalne kolcowane opony, wgryzające się w nawierzchnię i zapewniające przyczepność. W tym roku można spodziewać się dużych ilości śniegu na trasie – w poprzednich latach nie zawsze tak było.
Kierowcy Pirelli
Poza cyklem Junior WRC, w którym Pirelli jest wyłącznym dostawcą ogumienia, włoska firma zaopatruje także innych kierowców biorących udział w Rajdzie Szwecji: w tym urzędującego mistrza świata w rallycrossie, Johana Kristoffersona, a także protegowanych Toyoty, Takamoto Katsutę i Hirokiego Araia. Wśród pozostałych użytkowników opon Pirelli znalazły się znane nazwiska, takie jak Kevin Abbring, Mattias Adielsson, Janne Tuohino, Tamara Molinaro i Jarkko Nikara (były uczestnik programu Pirelli Star Driver). Wliczając załogi rywalizujące w Junior WRC, łącznie na ogumieniu Pirelli w tym rajdzie wystartuje 33 kierowców.
Produkty
Podczas Rajdu Szwecji w użyciu będzie jeden rodzaj ogumienia: Sottozero Ice 1. W każdej oponie znajduje się 384 kolców z unikalnymi wolframowymi końcówkami, które zapewniają doskonałą przyczepność mimo bardzo śliskiej nawierzchni. Dzięki unikalnemu procesowi wulkanizacji stosowanemu przez firmę Pirelli, kolce utrzymują się w oponach nawet jeśli na odcinkach specjalnych spod śniegu wyłania się szuter.
Przepisy
Kierowcy mają do dyspozycji po 22 opony na cały rajd, z osobnym przydziałem na odcinek testowy. Nie korzysta się już ze specjalnych wąskich opon na Szwecję, zamiast tego rozmiar obręczy musi być taki sam, jak na szutrze. Kolce mogą mieć całkowitą długość 20 milimetrów (bez ograniczeń jeśli chodzi o głębokość osadzenia w oponie), a waga jednej sztuki nie może przekraczać czterech gramów.
Rajd
Zmagania rozpoczynają się w czwartek 15 lutego, od pierwszego z dziewiętnastu odcinków specjalnych o łącznej długości 314,25 km. Metę zaplanowano na wczesne niedzielne popołudnie 18 lutego, w Torsby. Ciekawostką Rajdu Szwecji jest fakt, że większość akcji w piątek odbywa się w Norwegii.
Terenzio Testoni, menedżer aktywności rajdowych Pirelli powiedział – Z przyjemnością witamy gości specjalnych Rajdu Szwecji, przede wszystkim urzędującego mistrza świata w rallycrossie. Johan Kristofferson zademonstrował obiecujące tempo podczas testów przed swoim debiutem w WRC. To świetnie, że razem możemy przeżywać tę przygodę. W ten weekend spodziewamy się niskich temperatur i dużej ilości śniegu, czyli idealnych warunków dla naszych opon Sottozero Ice. Jednak nawet jeśli na trasie pojawi się więcej szutru – jest to możliwe zwłaszcza w przypadku kierowców z dalszych rejonów stawki – to dzięki naszemu procesowi produkcyjnemu zawodnicy mogą liczyć na to, że większość kolców pozostanie w ich oponach: a jest to klucz do sukcesu w Rajdzie Szwecji.
Źródło: Informacja prasowa Pirelli Polska



