Pierwsza wodorowa stacja ORLEN w Poznaniu

Pierwsza wodorowa stacja ORLEN w Poznaniu Orlen Oil

ORLEN uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową, na której można tankować samochody osobowe, ciężarowe i autobusy miejskie. Z każdym rokiem to „paliwo przyszłości” będzie odgrywać coraz większą rolę w transporcie. Do końca tej dekady ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Poznańska stacja ORLEN, zlokalizowana przy ul. Warszawskiej 231, powstała w ramach projektu Clean Cities. Budowę dofinansowano ze środków unijnych (w ramach instrumentu CEF - Connecting Europe Facility oraz krajowych, z programu „Zielony transport publiczny”). Dotychczas z jej usług korzystało 25 autobusów MPK Poznań, jednak od teraz możliwość zatankowania wodoru zyskali wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych wodorem.

Produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy ORLEN. Duży potencjał w wykorzystaniu wodoru dostrzegamy szczególnie w transporcie publicznym. Budowa stacji tankowania tego paliwa jest z jednej strony odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie samorządów, takich jak Poznań, który rozwija transport miejski w kierunku zeroemisyjności. A z drugiej – ważnym elementem realizacji celów strategicznych naszej spółki – mówi Artur Osuchowski, członek zarządu ORLEN ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej.

ORLEN udostępnił kierowcom trzy dystrybutory. Dwa, o ciśnieniu 350 barów, służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych. Natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 barów, jest przeznaczony dla samochodów osobowych. Cały proces zatankowania autobusu do pełna trwa ok. 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi w granicach 30 kg, co umożliwia przejechanie ok. 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, wynosi ok 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy do przejechania 600 km.

Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii w transporcie, które wpływa na redukcję emisji dwutlenku węgla w miastach. W tym wypadku poprawi jakość życia mieszkańców stolicy Wielkopolski. W trakcie 15-letniej umowy dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 mln kg wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tys. ton CO2 – zaznacza Artur Osuchowski.

Na tym jednak nie koniec – jeszcze w tym roku wodór do pojazdów można będzie zatankować na stacji ORLEN, powstającej w Katowicach. Kolejne obiekty w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie, będą oddawane do eksploatacji w kolejnych latach. Obiekty te powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland. W III etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji, na ten cel ORLEN w kwietniu otrzymał rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro.

Z pojazdów zasilanych wodorem od czerwca ubiegłego roku korzystają pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie, gdzie na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka ORLEN uruchomił pilotażową stację. W tym przypadku wodór dostarczany jest z pierwszego w Polsce HUB-u produkcji wodoru jakości automotive, zlokalizowanego w Trzebini. Testy autobusów napędzanych paliwem wodorowym zostały zorganizowane także m.in. w Płocku i Katowicach.

Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Paliwo będzie do nich dostarczane dzięki europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii, oraz innowacyjnych instalacji, przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tys. ton odnawialnego wodoru rocznie.

Choć wodór wykorzystywany jest w szeroko pojętej energetyce od kilku dekad, to jego zastosowanie w transporcie jest innowacyjnym rozwiązaniem. Wierzymy, że Polska posiada wystarczający potencjał, by stać się jednym z globalnych liderów w rozwijaniu technologii wodorowych dla różnego typu pojazdów – podkreśla Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych ORLEN.

Równolegle do realizacji planu „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland” Grupa ORLEN prowadzi także szereg innych, innowacyjnych projektów wodorowych, przestawiających transport i całą gospodarkę Polski i regionu na nowe, zeroemisyjne tory. To m.in. „Hydrogen Eagle”, którego celem jest utworzenie wodorowego korytarza Północ-Południe dla transportu ciężkiego, łączącego Grecję z Norwegią.

Z kolei na „Bursztynową Dolinę Wodorową”, obejmującą województwo pomorskie, składa się m.in. uruchomienie kilku źródeł produkcji wodoru odnawialnego oraz szerokie wykorzystanie tego surowca w celu dekarbonizacji portów, rafinerii i trójmiejskiego transportu. Grupa ORLEN tworzy również sieć hubów wodorowych. Już teraz takie źródła „paliw przyszłości” działają w Trzebini i Włocławku oraz w czeskim Litvinowie. Kolejne powstaną w Szczecinie, Bystrej, Ostrołęce oraz w Gdańsku. W sumie ORLEN do końca dekady chce wybudować 10 takich kompleksów.

Rozwój technologii związanej z wytwarzaniem wodoru, wykorzystaniem go w przemyśle i transporcie nabrał już takiego tempa, że śmiało możemy nazwać ten proces >>rewolucją wodorową<<. Taki moment w historii zdarza się raz na setki lat, a Grupa ORLEN, realizując swoją ambitną strategię wodorową, jest ważnym uczestnikiem tego procesu – dodaje Grzegorz Jóźwiak.

Źródło informacji: PAP MediaRoom
 

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę