Oświecenie

Hella
25.11.2010
Kamera wykrywa inne pojazdy i automatycznie dopasowuje zasięg reflektorów głównych. To nie jest scenariusz filmu SF, tylko najnowsze rozwiązanie sterujące oświetleniem w nowej klasie E Mercedesa.

Jest to pierwszy na świecie samochód,w którym reflektory główne nieprzerwanie dostosowują się do aktualnej sytuacji na drodze. System ten, opracowany wspólnie przez inżynierów Daimlera i Helli, zapewnia najlepsze możliwe oświetlenie drogi we wszelkich warunkach, bez oślepiania innych użytkowników szosy.

System nazywany high-beam assistant (asystent świateł drogowych), dostępny jako opcja, wykorzystuje kamerę na przedniej szybie do wykrywania pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka lub jadących w tym samym kierunku. Kontroluje reflektory w taki sposób, by strumień światła kończył się przed wykrytymi
innymi pojazdami. W ten sposób zasięg strumienia światła wytwarzanego przez lampy główne może być sterowany i zmieniany w sposób płynny i ciągły w zakresie od przepisowych dla świateł mijania 65 m aż po imponujące nawet dla nowoczesnych lamp drogowych 300 m.

Kiedy droga jest pusta, system automatycznie włącza maksymalny zasięg, ale jeśli kamera wykryje innych użytkowników drogi w odległości aż do 800 m, zasięg lamp w ciągu milisekund zostaje odpowiednio dostosowany. System jest aktywny powyżej prędkości 55 km/h. Praktyczne testy potwierdzają, że mimo obecności samochodów nadjeżdżających z przeciwka grupy pieszych na poboczu były wykrywane z odległości około 260 m, a więc o 150 m wcześniej niż przy zastosowaniu
oświetlenia konwencjonalnymi lampami mijania. Podczas jazdy nocnej system ten zapewnia więc ponaddwukrotnie wyższy poziom bezpieczeństwa. Ponadto przyczynia się do zmniejszenia napięcia u kierowcy: nie musi on stale wytężać wzroku, by sprawdzić, czy może użyć świateł drogowych.
Nie musi też przełączać trybu pracy oświetlenia, a widoczność i tak ma stale optymalną, może się więc lepiej skoncentrować na prowadzeniu auta.


Bazą tego systemu są zmiennie kontrolowane reflektory biksenonowe, połączone z elektronicznymi sterownikami. Lampy otrzymują od sterowników dane o aktualnej sytuacji drogowej i odpowiednio
dopasowują rozkład strumienia światła. W nowej klasie E Mercedes oferuje ten system w pakiecie oświetleniowym wraz z biksenonowymi lampami głównymi, inteligentnym systemem oświetleniowym
oraz diodowymi lampami dziennymi.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Hella
www.hella.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 1–2 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę