Olej silnikowy – cichy bohater w generowaniu oszczędności paliwa

Olej silnikowy – cichy bohater w generowaniu oszczędności pa ExxonMobil

Szukanie sposobów na ograniczenie kosztów utrzymania floty powoduje, że serwisanci coraz częściej otrzymują pytania, jak poprzez umiejętny dobór środków smarnych oszczędzić pieniądze.

Paliwo od zawsze odgrywa wiodącą rolę w strukturze wydatków firmy transportowej, a środki smarne należą do tych zakupów, które generują poniżej 1% kosztów dla przewoźnika. – Praktyka pokazuje, że czasami warto bliżej przyjrzeć się mniejszym wydatkom, które łatwo zignorować. To niejednokrotnie w nich drzemie istotny potencjał oszczędności. W przypadku optymalizacji doboru środków smarnych mówimy o oszczędnościach rzędu nawet kilku tysięcy złotych rocznie na każdy pojazd ciężarowy – wyjaśnia Jerzy Domaszczyński, CVL Sector Specialist, Poland & EE Cluster z ExxonMobil.

Chcąc osiągnąć korzyści, po pierwsze należy zerwać ze złym nawykiem szukania szybkich oszczędności. Temat jest dobrze znany pracownikom warsztatów, którzy nierzadko z dużymi obawami realizują na żądanie klienta plan skrajnie taniego serwisowania, oparty o zakup najtańszego produktu. W przypadku olejów silnikowych taka taktyka jest dużym błędem.

– Z perspektywy paliwooszczędności, ale również skuteczności ochrony silnika, najwięcej korzyści oferują nowoczesne oleje syntetyczne o niskiej lepkości. Ich wyższa cena wynika z zastosowania wysokiej jakości olejów bazowych, unikalnych dodatków oraz z nakładów na inwestycje w rozwój nowych formulacji smarnych. Prace nad nowym olejem do ciężarówki to bardzo skomplikowany i kosztowny proces, a paliwooszczędność produktu o niskiej lepkości – takiego jak Mobil Delvac 1 LE 5W30 – zawsze musi iść w parze z odpornością formulacji na degradację oraz skuteczną i długotrwałą ochroną silnika – dodaje specjalista Mobil Delvac.

Ciekawe rezultaty w zakresie ograniczania wydatków na paliwo przyniosły testy przeprowadzone u jednego z dużych, europejskich przewoźników, dysponującego flotą 210 pojazdów ciężarowych. Sieć serwisowa przewoźnika od dłuższego czasu koncentrowała się na poszukiwaniach możliwości dalszego ograniczania kosztów paliwa oraz emisji CO2. W ramach współpracy z firmą ExxonMobil, przewoźnik zdecydował się przeprowadzić analizę porównawczą pomiędzy dotychczasowym, wysokiej jakości syntetycznym olejem silnikowym 5W30 oraz Mobil Delvac 1 LE 5W30. Testy porównawcze dwóch produktów syntetycznych o tej samej klasie lepkości objęły osiem pojazdów ciężarowych.

– Wybór do testów oleju o wyższej jakości i lepkości 5W30 wynikał z jego formulacji, umożliwiającej ograniczenie tarcia w silniku, co przynosi oszczędność paliwa, ale również obniża temperaturę oleju, czyli sprzyja wydłużeniu żywotności środka smarnego. Nie bez znaczenia jest też bardzo wysoki wskaźnik lepkości, co generuje korzyści podczas zimnego rozruchu i zmniejsza zużycie w wysokich temperaturach pracy – mówi Jerzy Domaszczyński z ExxonMobil.

Dane uzyskane z pomiaru przebiegu i spalania paliwa w ciągu miesiąca wykazały średnie oszczędności na poziomie 2,1% w porównaniu ze zużyciem w tym samym okresie poprzedniego roku. Warunki eksploatacyjne i pogodowe były porównywalne w obu okresach. Poza poprawą osiągów i wydłużeniem żywotności silnika dzięki redukcji tarcia, roczne koszty paliwa na każdy pojazd zmniejszyły się o ponad 1250 EUR, a emisja CO2 o około 3 tony. Zatem gdyby zmiany objęły flotę 210 pojazdów ciężarowych MAN, Mercedes-Benz i Iveco tego niemieckiego przewoźnika, wartość potencjalnych oszczędności przekroczyłaby 260 tys. EUR rocznie*.

– Biorąc pod uwagę wyniki wszystkich naszych testów przeprowadzonych wspólnie z przewoźnikami i ośrodkami badawczymi, bezsprzecznie można określić wysokiej jakości olej syntetyczny o niskiej lepkości mianem cichego bohatera, który pomaga oszczędzać paliwo. Trudno o lepsze rozwiązania w czasach, gdy cena litra oleju napędowego utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie – podkreśla specjalista ExxonMobil.

*Oszczędność paliwa przy założeniu całkowitego rocznego przebiegu 200 tys. km, średniego dotychczasowego zużycia paliwa 28L/100 km oraz ceny oleju napędowego obowiązującej w momencie zbierania danych. Redukcja emisji CO2 obliczona na podstawie współczynnika emisji 2,65 kg/l (źródło: DEKRA). Rzeczywista poprawa oszczędności paliwa może się różnić w zależności od typu pojazdu, stylu jazdy, warunków eksploatacji pojazdu i płynów eksploatacyjnych. W kalkulacji uwzględniono dodatkowy koszt oleju syntetycznego Mobil Delvac 1 LE 5W-30.

Źródło: ExxonMobil

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę