O rynku oświetlenia samochodowego
Z Bartłomiejem Szternalem z firmy M-TECH rozmawia Paweł Kruk.
Paweł Kruk: W okresie jesienno-zimowym użytkownicy samochodów w większym stopniu zwracają uwagę na oświetlenie w swoich samochodach. W jaki sposób przekłada się to na Państwa aktywność i pracę Państwa partnerów?
Bartłomiej Szternal: Okres jesienno-zimowy dla firm związanych z szeroko rozumianym oświetleniem samochodowym to najgorętszy okres w całym roku – zarówno dla producentów, jak i ich partnerów. Odpowiednie oświetlenie samochodu, w tym sygnalizacja podejmowanych przez kierującego manewrów, jest głównym elementem zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.
Warunki atmosferyczne panujące w okresie jesienno-zimowym (takie jak krótki dzień czy częste opady deszczu lub śniegu) nie należą do najłatwiejszych. A to sprawia, że oświetlenie staje się jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem każdego pojazdu. Stąd tak ważne jest, żeby było ono sprawne. Dotyczy to zarówno oświetlenia głównego (np. świateł mijania), jak i pomocniczego (np. świateł postojowych, kierunkowskazów czy stopu), zwanego również sygnalizacyjnym.
Jak rozwija się rynek oświetlenia? Które produkty cieszą się największą popularnością? Jakie trendy można zaobserwować?
Rynek oświetlenia samochodowego od dłuższego czasu koncentruje się na coraz to nowszych technologicznie rozwiązaniach, takich jak LED. Nadal większość samochodów poruszających się po drogach wyposażonych jest w tradycyjne żarówki. Coraz częściej można jednak już spotkać modele wyposażone w światła wykonane w technologii LED (choć dotyczy to tylko fabrycznie nowych instalacji).
W ostatnim czasie coraz bardziej popularne wśród użytkowników dróg staje się tzw. oświetlenie akcesoryjne, którego głównym zadaniem jest poprawa widoczności, co bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo. W tym segmencie można zauważyć coraz większe zainteresowanie produktami, które można legalnie użytkować na drogach publicznych Unii Europejskiej. Driving lights, czyli halogeny dalekosiężne z homologacją drogową wykonane w technologii LED, czy homologowane lampy cofania (tzw. Reverse Lights) to coraz bardziej widoczny trend na rynku.
Oczywiście nie można w tym miejscu nie wspomnieć o retrofitach LED będących zamiennikami tradycyjnego oświetlenia zarówno gównego, jak i pomocniczego czy sygnałowego. Tego typu oświetlenie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i popularnością, niestety nie zostało dopuszczone do legalnego użytkowania na drogach publicznych UE.
W ostatnim czasie praktycznie we wszystkich obszarach producenci starają zindywidualizować swoje produkty, aby nadać im wyjątkowy charakter. Czy ten trend jest możliwy i bardzo widoczny w branży oświetlenia samochodowego?
Tak, design, czyli wygląd, projekt to słowo, które towarzyszy nam od zawsze. W ostatnich kilkunastu latach ma jednak coraz większe znaczenie ‒ co wydaje się odpowiedzią na potrzeby rynku. Najlepszym tego potwierdzeniem może być oferta produktów z segmentu LED. Lampy robocze, driving lights czy retrofity coraz częściej przykuwają wzrok użytkowników dróg wyglądem. A to sprawia, że coraz więcej kierowców chce mieć w swoim samochodzie coś, co ich wyróżni.
W odpowiedzi producenci coraz większą wagę przywiązują właśnie do wyglądu swoich produktów, czego konsekwencją są ostatnio popularne lampy serii Black wyróżniające się efektem przydymionego szkła.
Przykładem może być również nasza seria Platinum Limited Black. Przy zachowaniu cech najbardziej cenionych przez użytkowników – takich jak markowe wydajne diody oraz najlepsze komponenty – powstał produkt spełniający wszystkie powyższe przesłanki. Zastosowany w procesie produkcji ciemnografitowy stop aluminium sprawia, że produkty nie pozostają niezauważone.
Wspomniał Pan o rynku retrofitów. Jak wygląda w tej chwili sytuacja z legalnością montażu tego typu oświetlenia?
Należy pamiętać, że mimo że technologia LED jest dużo bardziej wydajna, jeżeli chodzi o strumień świetlny, niestety nadal w segmencie retrofitów jest nielegalna na drogach publicznych Unii Europejskiej. Należy mieć nadzieję, że ta sytuacja w najbliższym czasie ulegnie zmianie i dzięki nowoczesnej technologii LED wszyscy użytkownicy dróg – zarówno publicznych – jak i pozostałych, dzięki tego typu rozwiązaniom będą lepiej widoczni, a co za tym idzie bezpieczniejsi.
W jaki sposób rozwój technologii LED w dziedzinie szeroko rozumianego oświetlenia pozwolił na reinżyniering najbardziej popularnych modeli?
Dzięki wykorzystaniu dużo wydajniejszych diod typu SMD udało się uzyskać znacznie efektywniejszy strumień świetlny. Z kolei zastosowanie mlecznego szkła pozwoliło wyeliminować efekt świecących punktów (światło rozproszone jest równomiernie na całej powierzchni). Wydajność i efektywność jest szczególnie ważna właśnie w przypadku oświetlenia sygnalizacyjnego (np. kierunkowskazów), a także oświetlenia używanego w trudnych warunkach atmosferycznych (np. halogenów przeciwmgłowych).
Jak już wspomniałem, należy mieć nadzieję, że sytuacja z możliwością legalnej wymiany halogenów na tego typu oświetlenie w najbliższym czasie ulegnie zmianie i wszyscy użytkownicy dróg będą lepiej widoczni i bezpieczniejsi. Niewątpliwie wpłynie to bezpośrednio na komfort prowadzenia pojazdu.
Dziękuję za rozmowę!