Nowy blask

W lakiernictwie samochodowym można wyróżnić dwa niezależne procesy: produkcyjny - wykonywany na linii produkcyjnej - oraz renowacyjny - przebiegający w warsztacie czy lakierni samochodowej.
Lakiernictwo renowacyjne, obejmujące wiele procesów mających na celu odtworzenie powłoki lakierniczej na pojeździe lub wytworzenie pełnej nowej powłoki na elementach wymienionych w trakcie naprawy samochodu, wykonywane jest w zupełnie innych warunkach niż na etapie produkcyjnym, przy użyciu innych produktów i innego wyposażenia. Nie oznacza to jednak, że wytworzona powłoka lakiernicza przy współczesnych procesach technologicznych stosowanych w warsztatach lakierniczych będzie miała gorsze parametry jakościowe i okaże się mniej estetyczna niż ta wytworzona fabrycznie.
Prawidłowo wykonana powłoka renowacyjna, składająca się z odpowiednich warstw: podkładu gruntującego, podkładu wypełniającego i lakieru nawierzchniowego, gwarantuje takie same parametry jak w przypadku powłoki oryginalnej, tzn. fabrycznej.
Dotyczy to:
- zabezpieczenia antykorozyjnego,
- twardości,
- odporności na zginanie,
- ścieralności,
- grubości.
Nadrzędnym celem lakiernictwa renowacyjnego jest uzyskanie tych samych parametrów powłoki lakierniczej co w przypadku lakieru fabrycznego. Różnica polega po prostu na zastosowaniu innych metod i materiałów lakierniczych. Materiały stosowane we współczesnym lakiernictwie renowacyjnym pozwalają uzyskać te same parametry jakościowe i estetyczne co w przypadku procesu produkcyjnego. Różnią się one jednak składem chemicznym i charakteryzują się innymi czasami oraz temperaturami schnięcia. Lakierowanie renowacyjne obejmuje następujące etapy technologiczne:
1. mycie i odtłuszczanie,
2. szlifowanie,
3. gruntowanie,
4. szpachlowanie,
5. wykonywanie podkładów,
6. lakiernictwo nawierzchniowe,
7. polerowanie wykończeniowe.
We współcześnie produkowanych pojazdach samochodowych naprawie lakierniczej mogą podlegać powłoki o różnych rodzajach podłoża (blachy stalowe, powierzchnie aluminiowe, ocynkowane oraz tworzywa sztuczne), wymuszających stosowanie różnych produktów i sposobów przygotowania powierzchni.
W zależności od charakteru i rozmiarów uszkodzeń powłoki lakierniczej w lakiernictwie renowacyjnym wyróżnić można kilka zakresów napraw lakierniczych:
a) zaprawkową - czyli wypełnienie drobnych ubytków wierzchnich warstw powłoki,
b) częściową - polegającą na pokryciu tylko uszkodzonych fragmentów nadwozia do najbliższych granic optycznych jego zewnętrznej struktury,
c) normalną - obejmującą pomalowanie z zewnątrz całego nadwozia bez konieczności usuwania pewnie przylegającej poprzedniej powłoki wraz z gruntowną naprawą uszkodzonych fragmentów,
d) całkowitą - polegającą na usunięciu starej powłoki do samego podłoża i naniesieniu wszystkich nowych powłok.
Więcej w numerze listopadowym autoEXPERTA.