Nowoczesne przyrządy do kontroli i ustawiania geometrii
Wiele mówi się o sprawności zawieszenia, układu kierowniczego i hamulców oraz stanie amortyzatorów, opon i geometrii zawieszenia. Bezpośrednio dotykamy tych zagadnień podczas okresowych badań technicznych. Wówczas diagności powinni zbadać m.in. zbieżność kół. Robią to jednak jedynie zgrubnie na stanowisku przejazdowym.
Nie wszyscy kierowcy mają świadomość istnienia i konieczności okresowej regulacji pozostałych kątów geometrii zawieszenia samochodu. Bywa, że po wymianie elementów zawieszenia właściciel pojazdu zleca sprawdzenie i ustawienie zbieżności, ale jedynie przednich kół, często też tylko jednego parametru. Mechanik więc ustawia zbieżność, bo takie dostał zlecenie.
Kontrola i ewentualne ustawienie zbieżności jest relatywnie szybką czynnością, którą wykonuje się przy użyciu nawet prostych przyrządów. Pomiar pełnej geometrii zawieszenia to już złożone zagadnienie. Szczególnie jeśli korzysta się z niezaawansowanych technicznie urządzeń pomiarowych.
Poza precyzją pomiaru chodzi o jego czas. Zdarzają się sytuacje, w których mechanik odmawia wykonania regulacji pełnej geometrii, ponieważ wie, ile czasu zajmie sam pomiar. Tutaj wielkim udogodnieniem dla diagnostów i mechaników są nowoczesne przyrządy do kontroli i ustawiania geometrii.
Czego oczekuje się od takiego przyrządu? Na pewno nowoczesności, zastosowania innowacyjnych, przyszłościowych rozwiązań konstrukcyjnych i programowych. Ważna jest także szeroko rozumiana ergonomia, czyli łatwa instalacja, prosta, intuicyjna obsługa, możliwość dostosowania do różnych stanowisk roboczych, podnośnikowych i kanałowych.
Warsztaty docenią także oszczędność miejsca, szczególnie możliwość ustawienia na krótkim stanowisku. Dużym plusem będzie szybkość pomiaru, czyli prosty i szybki system montażu kamer/głowic, brak konieczności wykonywania kompensacji bicia, możliwość regulacji przy skręconym lub odciążonym zawieszeniu.
Dokładność pomiaru rozumiana jest jako precyzyjny układ, który pozwala na dokładny i powtarzalny pomiar parametrów, wsparty aktualną bazą danych regulacyjnych pojazdów oraz informacjami na temat samej procedury pomiaru.
Przyrządy, które oferują pomiar w technologii 3D z zastosowaniem precyzyjnych kamer, pozwalają na szybki i dokładny pomiar kompletnej geometrii zawieszenia badanego pojazdu wraz z pomiarem rozstawu kół i osi pojazdu, śladowości i nierównoległości osi. To szczególnie przydatne w warsztatach blacharskich i Stacjach Kontroli Pojazdów.
Dodatkowo funkcjonalność takiego urządzenia podnosi możliwość bezprzewodowego przesyłu informacji, co pozwala na bezproblemowe przemieszczanie urządzenia między stanowiskami.