Nowe płynne środki do zabezpieczenia śrub marki Elring – das Original

Płynne środki do zabezpieczenia śrub – Elring – das Original Inter Cars
14.5.2021

Niezamierzone odkręcanie lub luzowanie połączeń śrubowych spowodowane przez czynniki zewnętrzne, takie jak wibracje, rozszerzalność cieplna, korozja lub niedostateczny moment dokręcania, może się źle skończyć. Dlatego płynne środki do zabezpieczenia śrub stanowią często stosowaną metodę alternatywną dla zabezpieczenia mechanicznego.

W wielu obszarach, w których kluczowe znaczenie mają absolutnie stałe połączenia śrubowe, zasadniczo możliwe jest zastosowanie dwóch rozwiązań. Zabezpieczenia mechaniczne, takie jak pierścienie sprężyste, podkładki lub nakrętki zabezpieczające. Wadą tych połączeń jest fakt, że z czasem tracą pierwotne naprężenie wstępne. Nie dotyczy to jednak śrub elastycznych z rozciąganym trzonem, które mogą uzyskać i utrzymać niezbędne naprężenie wstępne, jak np. śruby mocujące głowicę cylindrów. Głębszą przyczyną utraty naprężenia wstępnego jest fakt, że powierzchnia styku śruby w gwincie wynosi tylko od 15% do 20%, w zależności od skoku gwintu, a tym samym możliwe są także minimalne ruchy w gwincie.

W celu zwiększenia powierzchni styku i powstrzymania swobody ruchu w gwincie można zastosować środek do zabezpieczenia śrub. Nakłada się go bezpośrednio na oczyszczony gwint śruby, a następnie od razu wykonuje połączenie śrubowe. Ze względu na kapilarność możliwe jest także nakładanie po montażu, o ile miejsce zastosowania jest dostępne.

Płynny środek do zabezpieczenia śrub zapobiega korozji w gwincie. Oznacza to, że klejenie i uszczelnianie wykonywane są jako jeden proces – dlatego stosowana jest też nazwa masa uszczelniająca.

El-Loc 43 średni jest odpowiedni do średnic gwintów do rozmiaru M 36 i można go demontować przy zastosowaniu powszechnie stosowanych narzędzi.

Natomiast El-Loc 70 mocny jest przeznaczony do gwintów do rozmiaru M 20. Ze względu na wyższy moment zrywający, w przypadku El-Loc 70 zaleca się mocno podgrzać połączenie śrubowe przed demontażem.

Zakres temperatury podczas eksploatacji wynosi dla obu produktów od -55°C do +180°C. Oba utrwalają się po około 10 minutach, czas uzyskania wytrzymałości funkcjonalnej wynosi około 3–6 godzin, a ostateczną wytrzymałość uzyskują po 12–24 godzinach.

Źródło: Informacja prasowa Inter Cars

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę