Nowa Astra w laboratorium akustycznym

Opel Astra
24.11.2015

Astra trafiła do laboratorium akustycznego w końcowym etapie przygotowań do uruchomienia seryjnej produkcji modelu.

Inżynierowie skupieni wokół Bernda Justena mają za zadanie zagwarantowanie, że kompaktowy samochód spełnia wysokie wymagania w zakresie poziomu hałasu oraz gruntowne przetestowanie Astry w laboratorium akustycznym firmy Opel w Rüsselsheim. Oprócz badań dotyczących komfortu i emisji hałasu na torze w Centrum Testowym firmy Opel w Rodgau-Dudenhofen, wszystkie nowe modele Opla muszą przejść jeszcze ostateczny sprawdzian w laboratorium.

Hałas i wibracje

Dynamiczny odgłos silnika, a jednocześnie najwyższa kultura jego pracy zawsze należały do priorytetów przy projektowaniu nowej Astry. Turbodoładowane silniki benzynowe i wysokoprężne napędzające najnowszą generację Astry spełniają główne założenia projektantów. Dzięki nim jej sportowy charakter jest nie tylko widoczny, lecz także słyszalny.

Ściany i sufit laboratorium są całkowicie dźwiękoszczelne. W czasie testów Astra była ustawiona na zamontowanych w podłodze rolkach, które zapewniają taki sam opór, jaki wytwarza powietrze oraz siła tarcia przy toczeniu. - W ten sposób można symulować obciążenia, jakie samochód musi pokonać na drodze. Nie jesteśmy zależni od pogody i możemy testować różne scenariusze w niezmienionych warunkach - powiedział Bernd Justen. Sprawdzane są między innymi praca silnika na biegu jałowym, działanie funkcji Start/Stop oraz jazda z częściowym lub pełnym obciążeniem silnika. Wysokoczułe mikrofony rejestrują wszystkie odgłosy, które można później analizować.

Typową procedurą na stanowisku testowym z rolkami jest zwiększanie prędkości obrotowej do maksimum na trzecim biegu. To trudny test, który Astra z zupełnie nowym silnikiem 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, należącym do tej samej rodziny co jednolitrowy silnik trzycylindrowy, zaliczyła celująco, nie przekraczając wartości wyznaczonych krzywą tolerancji hałasu w kabinie. Podobnie jak silnik trzycylindrowy, większa jednostka o mocy 92 kW/125 KM lub 110 kW/150 KM została opracowana pod kątem wyznaczenia nowych standardów dotyczących hałasu i charakterystyki wibracji (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,9–5,5 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 114–128 g/km). Znakomitą kulturę pracy uzyskano dzięki zastosowaniu zoptymalizowanej akustycznie konstrukcji bloku silnika. Rozwiązania przyczyniające się do obniżenia hałasu to między innymi: podział miski olejowej na dwie części, zintegrowanie kolektora wydechowego z głowicą cylindrów, dźwiękochłonna pokrywa rozrządu, odizolowanie wysokociśnieniowych wtryskiwaczy i specjalnie wyprofilowany łańcuch napędu rozrządu.

Test z wykorzystaniem „sztucznych głów”: przyjemny dźwięk w kabinie Astry

Sztuczne główy manekinów doskonale imitują wszystkie akustycznie istotne części zewnętrznych narządów słuchu człowieka. - Wysokoczułe mikrofony zamontowano także w uszach sztucznych głów. Nagrywają one dźwięki, które można później odtworzyć w taki sam sposób, w jaki słyszy je ludzkie ucho - komentuje Bernd Justen. Instalacja umożliwia stereofoniczne nagrywanie i odtwarzanie oraz rozróżnienie kierunków, z których dobiega dźwięk.

Aby uzyskać dźwięk, który byłby przyjemny dla kierowcy i pasażerów, przeprowadzono tzw. pomiary binauralne, czyli analizę i syntezę odgłosów docierających do dwóch mikrofonów odpowiadającym obu uszom. Taka technika pozwala na wyodrębnienie dźwięków mających źródło w otoczeniu lub w konstrukcji samochodu. Dysponując modelem przenoszenia dźwięków, inżynierowie mogą na przykład ustalić, którą śrubę w nadwoziu trzeba dokręcić, aby uzyskać parametry określone w projekcie — najpierw wirtualnie, a potem w rzeczywistości. Jeżeli w obydwu przypadkach wynik będzie zadowalający, Astra przejdzie kolejny etap przygotowań do produkcji seryjnej.

Źródło: Opel, Mototarget.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę