Nieprzyjemny zapach powietrza z układu klimatyzacji

Vogel
1.7.2009
Klimatyzacja to coraz częściej standardowy układ samochodu. Wymaga okresowej obsługi, aby nie obciążać nadmiernie środowiska naturalnego czynnikiem chłodniczym ulatującym przez nieszczelności oraz zwiększonym zużyciem paliwa, które powoduje większą emisję składników szkodliwych spalin i dwutlenku węgla.

Co jest przyczyną nieprzyjemnego zapachu, jak przeciwdziałają mu producenci układów klimatyzacji, w jaki sposób serwis może usunąć jego przyczynę? - odpowiedzi znajdziecie Państwo w tym artykule.
Parowalnik na cenzurowanym
Parowalnik (fot. 1.) podczas pracy odbiera ciepło od opływającego go powietrza - staje się ono chłodniejsze. Dodatkowo skrapla się na nim para wodna zawarta w powietrzu. W wyniku tego zimne i częściowo osuszone powietrze napływa do kabiny pasażerskiej. Napływające z powietrzem bakterie, grzyby, wirusy, pyłki roślin (fot. 2.) i cząstki pochodzenia organicznego przyklejają się do wilgotnej powierzchni parowalnika, tworząc na nim z czasem organiczny, żywy dywan. Rozwija się w nim życie, gdyż powierzchnia parowalnika, stale wilgotna podczas pracy, jest znakomitą pożywką dla mikroorganizmów. Skutkiem tego zjawiska jest wyczuwalny zapach pleśni i zgnilizny w powietrzu napływającym do kabiny pasażerskiej. Problem ten występuje w stacjonarnych i samochodowych instalacjach klimatyzacyjnych.
Nieprzyjemnie, a dla niektórych niezdrowo
Dla zdrowych ludzi niesione do przedziału pasażerskiego razem z powietrzem bakterie, grzyby i różne mikroorganizmy oraz świadczący o ich obecności zapach obniżają komfort, ale - przynajmniej w krótkim okresie - nie mają negatywnego wpływu na ich zdrowie. Inaczej sprawa przedstawia się z alergikami, u których takie „morowe" powietrze może być przyczyną kichania, kaszlu, łzawienia oczu oraz innych reakcji alergicznych.

Więcej w numerze 6/2009 autoEXPERTA

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę