Nieprzyjemny zapach powietrza z układu klimatyzacji
VogelCo jest przyczyną nieprzyjemnego zapachu, jak przeciwdziałają mu producenci układów klimatyzacji, w jaki sposób serwis może usunąć jego przyczynę? - odpowiedzi znajdziecie Państwo w tym artykule.
Parowalnik na cenzurowanym
Parowalnik (fot. 1.) podczas pracy odbiera ciepło od opływającego go powietrza - staje się ono chłodniejsze. Dodatkowo skrapla się na nim para wodna zawarta w powietrzu. W wyniku tego zimne i częściowo osuszone powietrze napływa do kabiny pasażerskiej. Napływające z powietrzem bakterie, grzyby, wirusy, pyłki roślin (fot. 2.) i cząstki pochodzenia organicznego przyklejają się do wilgotnej powierzchni parowalnika, tworząc na nim z czasem organiczny, żywy dywan. Rozwija się w nim życie, gdyż powierzchnia parowalnika, stale wilgotna podczas pracy, jest znakomitą pożywką dla mikroorganizmów. Skutkiem tego zjawiska jest wyczuwalny zapach pleśni i zgnilizny w powietrzu napływającym do kabiny pasażerskiej. Problem ten występuje w stacjonarnych i samochodowych instalacjach klimatyzacyjnych.
Nieprzyjemnie, a dla niektórych niezdrowo
Dla zdrowych ludzi niesione do przedziału pasażerskiego razem z powietrzem bakterie, grzyby i różne mikroorganizmy oraz świadczący o ich obecności zapach obniżają komfort, ale - przynajmniej w krótkim okresie - nie mają negatywnego wpływu na ich zdrowie. Inaczej sprawa przedstawia się z alergikami, u których takie „morowe" powietrze może być przyczyną kichania, kaszlu, łzawienia oczu oraz innych reakcji alergicznych.
Więcej w numerze 6/2009 autoEXPERTA


