Branża automotive stawia na narzędzia on-line

Narzędzia on-line do kontaktów zdalnych Bosch

Unikanie bezpośrednich kontaktów, a w razie ich potrzeby zachowanie dystansu społecznego to oprócz konieczności zasłaniania ust i nosa – podstawowe zalecenia dotyczące naszego zachowania się w czasie pandemii. Dla wielu branż może to jednak oznaczać potencjalne problemy związane z obsługą klientów. Z pomocą przychodzą tu producenci oprogramowania oferujący różne rozwiązania, dzięki którym działalność biznesowa może być kontynuowana przy zachowaniu jednak o wiele wyższego poziomu bezpieczeństwa – zarówno pracowników, jak i obsługiwanych klientów.

Warsztaty samochodowe, sklepy motoryzacyjne czy nawet likwidacja szkód komunikacyjnych to te obszary, w których wciąż ważny jest bezpośredni kontakt z klientem. Dlatego też rozprzestrzeniająca się pandemia Covid-19 w dość istotny sposób ograniczyła możliwości prowadzenia biznesu przez wiele firm działających w tym zakresie. Ponieważ ryzyko ewentualnego zarażenia się w razie bezpośredniego kontaktu grozi zarówno pracownikom firmy, jak i klientom, wdrażane są wszelkiego rodzaju rozwiązania, które ograniczą ów bezpośredni kontakt. Jedną z grup takich rozwiązań są narzędzia on-line, dzięki którym można dużą część spotkań przeprowadzić całkowicie zdalnie.

– W czasie pandemii wiele firm z branży motoryzacyjnej poszukuje nowych rozwiązań, które skutecznie umożliwiłyby ograniczenie jej negatywnych skutków, czyli coraz mniejszej liczby zleceń, spadku obrotów, odwoływania wizyt itp. Serwisy coraz częściej i chętniej interesują się wdrożeniem oprogramowania, które umożliwia skuteczną i bezpieczną komunikację z klientami (bez konieczności osobistej wizyty w serwisie lub sklepie) oraz pozwoli zwiększyć zainteresowanie ofertą, a co za tym idzie przychody firmy – mówi Kacper Mioduszewski, zastępca koordynatora działu handlowego w firmie Integra Software. I dodaje, że np. wdrożenie modułu CRM do komunikacji z klientami, terminarza on-line dla klientów serwisu zintegrowanego z programem warsztatowym, aplikacji mobilnych dla doradców serwisowych, mechaników i klientów oraz platform eCommerce do sprzedaży części i opon on-line to tylko kilka przykładowych rozwiązań, które pozwolą osiągnąć ten cel.

Od dłuższego czasu intensywnie pracujemy nad rozwiązaniami on-line, więc sytuacja nie wymagała od nas żadnych nerwowych ruchów. Staramy się stabilnie i z rozwagą działać na rzecz naszych klientów i dostarczać im rozwiązania, które wspierają ich w codziennej działalności zgodnie z naszym hasłem „Programujemy Twój sukces”.

Marek Wróbel, członek Zarządu ds. operacyjnych w firmie CAIRO-soft

Sprzedaż na odległość to nic nowego

O ile w przypadku usług serwisowych ciężko wyobrazić sobie całkowity brak kontaktu między mechanikiem a kierowcą, o tyle w przypadku sprzedaży części i akcesoriów motoryzacyjnych wzrost popularności usług e-commerce obserwujemy co najmniej od kilku lat. Pandemia koronawirusa jedynie przyspieszyła wśród firm handlujących częściami podejmowanie decyzji o wzmożeniu swojej działalności on-line.

Grzegorz Sitek ASCOPracujemy m.in. nad nowym systemem dla warsztatów – F24 z możliwością obsługi za pomocą smartfona, tabletu i komputera stacjonarnego, zapewniającym szybki dostęp do danych. Planujemy wprowadzić dostęp do systemu dla klientów warsztatów, tak aby ich kontakt z serwisami, które użytkują nasze oprogramowanie, był komfortowy dla obu stron.

Grzegorz Sitek, kierownik Działu Wdrożeń i Pomocy Technicznej w firmie ASCO Systemy Informatyczne

– Ciężko jednoznacznie określić, na ile pandemia wpłynęła na zainteresowanie systemami do sprzedaży on-line, ponieważ od pewnego czasu widoczna jest ogólna tendencja firm, aby wzmacniać swoje działania w tym obszarze. Na pewno aktualna sytuacja epidemiologiczna, duża niepewność na rynku oraz widmo ponownego lockdownu przyspieszyły działania w tym zakresie – tłumaczy Marek Wróbel, członek Zarządu ds. operacyjnych w firmie CAIRO-soft.

– Silny rozwój usług e-commerce, który nastąpił w ostatnich latach w zakresie sprzedaży części motoryzacyjnych, sprawił, że znaczna część sklepów stacjonarnych próbuje swoich sił w Internecie z użyciem własnego sklepu internetowego lub platformy Allegro. W ostatnich miesiącach trwania pandemii to zainteresowanie wzrosło jeszcze bardziej – zauważa Grzegorz Sitek, kierownik Działu Wdrożeń i Pomocy Technicznej w firmie ASCO Systemy Informatyczne. I dodaje, że przedsiębiorcy zwracają uwagę na zapewnienie sobie możliwości pracy zdalnej, chcąc w ten sposób zabezpieczyć się przed ewentualnymi skutkami kolejnego lockdownu. Uzyskują przy okazji możliwość bezproblemowej pracy z domu, również poza godzinami działalności firmy. 

Konrad Habit SchaefflerInternetowe szkolenia Scheaffler REPXPERT prowadzone są przez doświadczonych specjalistów, którzy łączą wiedzę producenta OE z praktyką warsztatową. W szkoleniach wykorzystywane są m.in. modele oraz filmy ilustrujące przekazywaną wiedzę. Na szkolenia można się zapisać pod adresem www.szkolenia.repxpert.pl.

Konrad Habit, manager product management Poland & Ukraine, Schaeffler

– W naszym przypadku modyfikacje nie były potrzebne, ponieważ praktycznie od samego początku oferowaliśmy rozwiązania dopasowane zarówno do potrzeb pracy stacjonarnej, jak i pracy on-line. Obecnie w dużej mierze skupiamy się na rozwijaniu sklepów internetowych. W ostatnim czasie wynegocjowaliśmy dla naszych użytkowników bardzo korzystne warunki współpracy z czołowymi operatorami płatności internetowych. Ponadto nieustannie rozwijamy moduł Allegro programu Firma2000 umożliwiający wystawianie ofert, zarządzanie nimi oraz późniejszą realizację zamówień bez potrzeby logowania się do platformy Allegro – mówi Grzegorz Sitek.

Kacper Mioduszewski IntegraSklepy motoryzacyjne i hurtownie mogą wdrożyć platformę Integra eCommerce, dzięki której można szybko rozpocząć sprzedaż on-line, a klienci mogą samodzielnie zamówić dowolne części, opony czy inny asortyment techniczny bez wychodzenia z domu.

Kacper Mioduszewski, zastępca koordynatora działu handlowego Integra Software

Zaletą nowoczesnych systemów sprzedażowych jest także zintegrowanie z gotowymi bazami katalogowymi, a tym samym możliwość szybkiego rozpoczęcia sprzedaży on-line. – System Integra eCommerce dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii ma możliwość integracji z gotowymi bazami katalogowymi, m.in. bazą TecDoc z ponad 7 mln części z rynku aftermarket (ponad 700 producentów), ponad 50 katalogami różnych marek samochodowych z oryginalnymi danymi OE, bazą katalogową ponad 50 producentów opon z danymi technicznymi, opisami i zdjęciami oraz bazą do dekodowania pojazdów według numerów VIN – wyjaśnia Kacper Mioduszewski.

Rozwiązania przeznaczone dla warsztatów

W związku z bieżącą sytuacją rozwiązania usprawniające obsługę klienta i zapewniające elektroniczną komunikację są przedmiotem zainteresowania wielu firm z branży motoryzacyjnej. – Bardzo dobrym przykładem jest tu wykorzystanie aplikacji mobilnych typu Integra Smart Workshop 2.0, dzięki którym serwisy mogą znacząco usprawnić proces obsługi klienta. Serwis, wykorzystując aplikację Integra APP 2.0, umożliwia klientom bezpieczne pozostawienie pojazdu do naprawy bez konieczności wchodzenia do warsztatu – tłumaczy Kacper Mioduszewski. – Aplikacje mobilne zapewniają również elektroniczną komunikację pomiędzy pracownikami biura a mechanikami, ograniczając tym samym ich bezpośredni kontakt. Dodatkowo aplikacja Integra Connect zapewnia sprawną i szybką komunikację serwisu z kierowcą.

Decyzje o migracji naszych serwisów do formy on-line podjęliśmy już kilka lat temu. Obecnie ponad 90% naszych produktów to narzędzia oparte i zintegrowane na platformie AudaNet, która jest głównym środowiskiem pracy dla naszych klientów.

Przemysław Zys, implementation & development manager w firmie Audatex

Również firma Schaeffler od wielu lat oferuje mechanikom możliwość korzystania w codziennej pracy z narzędzi on-line. – REPXPERT to praktyczny, bezpłatny portal dla warsztatów samochodowych oferujący wszystko, co potrzebne, by ułatwić życie niezależnego mechanika: dobór części, informacje o produktach do silnika, zawieszenia czy przeniesienia napędu oraz szczegółowe wskazówki montażu – wszystko dostępne on-line, 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu – wymienia Konrad Habit, manager product management Poland & Ukraine. – Od niedawna portal warsztatowy REPXPERT dostępny jest także w formie aplikacji mobilnej, co dodatkowo usprawnia codzienną pracę w warsztacie.

W ramach rozwoju oprogramowania firma Integra Software przygotowała m.in. terminarz on-line Integra TPS 4.0 zintegrowany z programem warsztatowym Integra Car 7. Klienci za pomocą dowolnego urządzenia (komputera, laptopa, smartfona itp.) mogą umówić się on-line na wizytę w serwisie. Gdziekolwiek jest, klient o dowolnej godzinie może dokonać rezerwacji terminu z wykorzystaniem elektronicznego doradcy serwisowego dostępnego 24/7. Serwisy mogą również wdrożyć moduł CRM, rozszerzający możliwości programu Integra Car 7 o funkcjonalność korespondencji seryjnej. Serwis z wykorzystaniem tego modułu ma możliwość wysyłania przypomnień do klientów o przeglądach, naprawach i wymianie części oraz przeprowadzania akcji promocyjnych – dodaje Kacper Mioduszewski.

Osobną grupą usług on-line, z których coraz częściej korzystają mechanicy, są szkolenia internetowe. – Wychodząc naprzeciw potrzebom mechaników w okresie pandemii, firma Schaeffler uruchomiła nową ofertę szkoleń on-line – wyjaśnia Konrad Habit. – Specjaliści Schaeffler podczas takich szkoleń posługują się m.in. konkretnymi przypadkami usterek i prezentują diagnozę uszkodzeń na praktycznych przykładach.

Usługi on-line także w innych obszarach

Poszukiwanie nowych rozwiązań, które miałyby ułatwić prowadzenie biznesu w obecnych czasach, widać także w innych obszarach. Bardzo dobrym przykładem mogą tu być rozwiązania wspierające logistykę magazynową czy też proces likwidacji szkody komunikacyjnej.

– Wprawdzie największym zainteresowaniem przedsiębiorstw cieszą się wszelkie rozwiązania pozwalające na zdalną sprzedaż i obsługę klientów, czyli w naszym przypadku katalog cairo.B2B WEBTERMINAL oraz platforma sprzedaży internetowej cairo.B2C, warto zwrócić uwagę również na to, że firmy starają się optymalizować i przede wszystkim automatyzować procesy w obszarze szeroko pojętej logistyki magazynowej. Główną przyczyną jest ryzyko związane z kwarantannami pracowników i ich ogólną ograniczoną dostępnością – dodaje Marek Wróbel.

– Wsparcie oględzin zdalnych z wykorzystaniem streamingu wideo lub uzupełnienie dokumentacji zdjęciowej bezpośrednio przez poszkodowanego to główne sfery zainteresowania nowymi produktami – mówi Przemysław Zys, implementation & development manager w firmie Audatex. – Photoportal, PhotoSmart lub Visual Intelligence (rozpoznanie uszkodzeń na podstawie zdjęć pojazdu) to główne narzędzia, które są obecnie poszukiwane przez naszych klientów, niezależnie od profilu prowadzonej działalności. Wspólnym mianownikiem jest utrzymanie procesów likwidacji szkody na tym samym poziomie jakości z jednoczesnym skróceniem czasu niezbędnego na ich realizację.

Jak dodaje Przemysław Zys, tak naprawdę potrzeba „modernizacji” procesu likwidacji szkody komunikacyjnej była już widoczna dużo wcześniej. Pandemia oraz powiązane z nią zmiany tylko uwypukliły pewne trendy oraz kierunki rozwoju systemów i narzędzi. – Nasza wizja i strategia nie uległy zmianie, zmieniły się tylko nieco priorytety realizacji kroków niezbędnych do kreowania nowej ścieżki likwidacji szkód komunikacyjnych. Narzędzia oparte i zintegrowane na platformie AudaNet dzięki jej modułowej konstrukcji pozwalają szybko dostosować zakres funkcjonalności do wymagań klienta, co w obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej stało się naszą przewagą konkurencyjną.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę