Naklejka na szybę samochodu – od 4 maja obowiązkowa
Ze względu na planowe wprowadzanie Stref Czystego Transportu w największych skupiskach miejskich od 4 maja obowiązuje nakaz umieszczania na szybie samochodu specjalnej naklejki, wskazującej na rok produkcji auta i rodzaj zużywanego paliwa. Brak oznaczenia może skutkować otrzymaniem mandatu w wysokości 500 zł.
Właśnie weszło (4 maja 2022 r.) rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska na temat obowiązku umieszczania w lewym dolnym rogu szyby samochodu specjalnej naklejki. Związane jest to z pojawieniem się Stref Czystego Transportu, co ma za zadanie ograniczyć w tych miejscach liczbę samochodów, w szczególności tych generujących wysoką emisję spalin.
Pierwszym miastem, które chce wprowadzić najnowsze rozwiązanie ma być Kraków, gdzie zaplanowana data realizacji to 1 stycznia 2023 r. Potem zaś ma być Warszawa, która codziennie mierzy się z ogromną liczbą samochodów, poruszających się po centrum stolicy. Szacowana liczba aut w mieście wynosi ok. 500 tys. dziennie.
Tylko 6% najstarszych pojazdów wyposażonych w silniki Diesla, poruszających się po drogach stolicy, odpowiada za 18% emisji szkodliwych tlenków azotu (NOX) i 37% emisji pyłów zawieszonych (PM). Trwałe wyeliminowanie tych samochodów z ruchu, szczególnie z największych skupisk ludzkich, znacząco polepszy lokalną jakość powietrza, a to przełoży się na stan zdrowia mieszkańców
– ocenia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Jak wyglądać ma nalepka?
Wjazd do Strefy Czystego Transportu będzie możliwy jedynie z naklejką. Ma być umieszczony tam rok produkcji samochodu, jak również oznaczenie paliwa, które auto zużywa.
- P – benzyna
- D – diesel – olej napędowy
- M – mieszanka (paliwo-olej)
- LPG – gaz płynny (propan-butan)
- CNG – gaz ziemny sprężony (metan)
- LNG – gaz ziemny skroplony (metan)
- H – wodór
- EE – samochód elektryczny
- BD – biodiesel
- E85 – etanol
- 999 – inne
Gminy będą decydować o dopuszczaniu pojazdów do stref
Wydawanie naklejek zostanie określone przez radę gminy w tej samej uchwale, w której ustanowi obowiązywanie Strefy Czystego Transportu. Cena nalepki nie może przekroczyć 5 zł. Jej brak na samochodzie może skutkować mandatem w wysokości 500 zł. To właśnie władze miast i gmin mają decydować, które samochody będą dopuszczone do wjazdu SCT. Bez problemów wjadą do niej samochody elektryczne, napędzane wodorem oraz gazem ziemnym, a także pojazdy uprzywilejowane i takie, których dostęp do obszaru ograniczonego jest konieczny ze względu na specyfikę pracy dla dobra publicznego
Nalepki są ważnym oznakowaniem, szczególnie dla samochodów spalinowych – z silnikiem Diesla oraz benzynowych. Ustawa nie precyzuje zasad dotyczących tego, kto może wjeżdżać do SCT. Jest to zadanie dla dane gminy. Może się ona w swojej decyzji opierać na klasie emisji spalin, tak jak to dzieje się w krajach Europy Zachodniej. Najwięcej szkodliwych emisji pochodzi z silników Diesla spełniających normę Euro 4 lub starszych. Dlatego też wjazd do stref będzie możliwy dla pojazdów spełniających normę Euro 3 i nowszych. Co w sytuacji, gdy nalepka wydana w jednym urzędzie miasta nie będzie honorowana w innym? Trzeba będzie jakoś system ten ujednolicić. Na rozwiązanie tego problemu wpadło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Wraz z Unią Metropolii Polskich, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz Polskim Alarmem Smogowym wspólnie zaproponowano uniwersalny wzór nalepek, dzięki którym kierowcy mogliby swobodnie przemieszczać się po strefach w całej Polsce. Na oznakowaniu miałby się znajdować numer rejestracyjny oraz cyfra, w skali od 1 do 6, która odpowiadałaby klasie emisji spalin Euro. Każda nalepka miałaby swój unikalny numer.
Wprowadzenie Stref Czystego Transportu może w znaczący sposób poprawić jakość powietrza w centrach największych miast. Chodzi bowiem o przestrzenie, gdzie normy dotyczące jakości powietrza są mocno przekroczone. Strefy bez spalin utworzono już w wielu miejscach w Europie Zachodniej. Poprawia to znacząco komfort życia mieszkańców.