Najwyższy poziom – technologia AGM
W związku z najnowszymi technologiami stosowanymi w pojazdach o napędach hybrydowych i elektrycznych, akumulatory pełnią coraz ważniejszą rolę przy pracy wszystkich układów. Chodzi już nie tylko o uruchomienie silnika bądź podtrzymywanie pracy urządzeń elektrycznych, ale również, tak jak ma to miejsce m. in. w przypadku technologii AGM, gromadzenie dodatkowej energii i zapewnianie dynamicznego przyjmowania i oddawania ładunku elektrycznego. Dzięki temu możliwe jest zastosowanie m.in. hamowania rekuperacyjnego oraz jazdy w trybie start-stop czy tzw. żeglowania. Rozwiązanie to sprzyja ekologicznym trendom, obecnym w konstrukcji samochodów nowej generacji.
Skrót AGM pochodzi z języka angielskiego, rozwinięcie skrótu to Absorbent Glass Mat. Oznacza to zatem zastosowanie absorpcyjnej maty z włókna szklanego w konstrukcji akumulatora. Płyty w tego typu akumulatorze, zamiast tradycyjnym separatorem z polietylenu, są oddzielone włóknem szklanym, które pochłania elektrolit i utrzymuje go w pobliżu materiału aktywnego płyty. Wzmacnia to zarówno odporność na rozładowanie, jak i ułatwia kolejne ładowania, dając efekt w postaci skutecznego rozruchu silnika i zdolności do pracy cyklicznej.
Rozwiązanie to posiada szereg zalet. są nimi:
• Najlepsza zdolność przyjmowania ładunku,
• Najwyższa wydajność przez cały okres eksploatacji akumulatora
• Optymalizacja pracy pod kątem niepełnych doładowań,
• Najwyższej klasy zabezpieczenia (szczelnie zamknięty elektrolit uwięziony w macie szklanej), zawory VRLA,
Jak wyjasnia Adam Potępa - menedżer ds. kluczowych klientów w Clarios Poland - Można się śmiało zgodzić z tym, że akumulatory AGM to obecnie najwyższy poziom technologii zastosowanej w akumulatorach ołowiowo-kwasowych. W przypadku tego rodzaju akumulatora elektrolit jest uwięziony w macie wykonanej z włókna szklanego, co gwarantuje szybkość reakcji chemicznych, niską rezystancję wewnętrzną oraz znakomite parametry użytkowe utrzymujące się przez cały okres eksploatacji. Dodatkowo brak elektrolitu w formie płynnej zapobiega niekorzystnemu zjawisku stratyfikacji (rozwarstwieniu elektrolitu). Natomiast jedna z najważniejszych zalet akumulatora AGM w postaci wysokiej zdolności do przyjmowania ładunku jest istotnym czynnikiem dla zachowania dodatniego bilansu energetycznego i dłuższej żywotności akumulatora. Akumulator AGM może również pracować w stanie niepełnego naładowania bez negatywnego wpływu na jego żywotność. Możliwości jakie stwarza technologia AGM wykorzystywane są w procesie rekuperacji w pojazdach z systemem start-stop, gdzie podczas hamowania do akumulatora dostarczana jest dodatkowa „dawka energii”. Akumulator AGM to także duże rezerwy mocy zapewniające niezawodność i mobilność podczas krótkich podróży, a dzięki znakomitej akumulacji energii pozwala na szybkie doładowanie i zachowanie dodatniego bilansu energetycznego.
Zastosowanie akumulatorów AGM
W związku z taką charakterystyką pracy, akumulatory AGM sprawdzają się w samochodach wyposażonych w system zarządzania energią; funkcjami typu start-stop oraz hamowanie rekuperacyjne. Świetnie też radzą sobie w większych pojazdach, z dużą liczbą odbiorników prądu.
- Rzeczywiście, technologia AGM jest obecnie najszerzej stosowana w segmencie pojazdów osobowych, w tym hybrydowych czy elektrycznych, ale nie jest jedyny obszar zastosowań. Warto zaznaczyć, że możliwości oferowane w ramach technologii AGM idealnie sprawdzają się także w segmencie pojazdów użytkowych szczególnie tych pracujących w transporcie międzynarodowym. Rozbudowane funkcje bezpieczeństwa oraz komfortu wymagają od akumulatorów znacznie więcej niż kilka, kilkanaście lat temu oczekując zdecydowanie większych możliwości w zakresie głębokości rozładowania (DoD) i wytrzymałości cyklicznej w takich rozładowaniach. Zachowanie dodatniego bilansu energetycznego oraz wysokiej odporności na wstrząsy i wibracje jest kluczowe ponieważ eliminuje ryzyko nieplanowanych przestojów czy awarii. Dlatego też obecny trend to powszechniejsze wykorzystywanie technologii AGM w pojazdach ciężarowych czy autobusach - dodaje Adam Potępa.