Na wysokie napięcie

Lange-Łukaszuk

Liczba pojazdów z napędem elektrycznym na polskich drogach systematycznie rośnie. Coraz większe jest więc również zapotrzebowanie na wyspecjalizowane usługi serwisowe. Każdy mechanik zajmujący się takimi pojazdami musi używać narzędzi izolowanych.

Szafka narzędziowa w warsztacie mechanicznym, który serwisuje nowoczesne elektryczne samochody, wygląda nieco inaczej od tej, która sprawdza się w przypadku pojazdów wyłącznie spalinowych. Powinna zawierać instrumentarium, które musi zapewniać mechanikowi maksymalne bezpieczeństwo. Przede wszystkim każde z narzędzi niezbędnych do takiej pracy (kombinerki, szczypce, obcinaczki, klucze nasadowe, wkrętaki czy ściągacze izolacji) powinno być odpowiednio izolowane.

O tym, czy przyrząd nadaje się do pracy w miejscach, w których mamy do czynienia z prądem świadczy znaczek VDE-GS. VDE to skrót nazwy niemieckiego instytutu, który zajmuje się testowaniem i certyfikowaniem wyrobów elektrycznych i elektronicznych. Obecność tego oznakowania dowodzi, że produkt został starannie przebadany zarówno pod względem elektrycznym, jak i termicznym, toksycznym, radiologicznym czy mechanicznym. Zasadne jest dokładne przyjrzenie się innym oznaczeniom. To one bowiem określają, w jakich warunkach można użyć poszczególnych instrumentów, a w jakich – nie.

Oznaczenia DIN ISO 9001 czy VDE-DIN EN 60900 podpowiadają, że narzędzia powstają zgodnie z najwyższymi standardami produkcji obowiązującymi w Europie i są zgodne z obowiązującymi normami związanymi z BHP. W omawianym przypadku mogą więc służyć tam, gdzie mamy do czynienia z prądem przemiennym o napięciu do 1000 V i prądem stałym o napięciu do 1500 V.

Wszystkie te parametry są istotne również w przypadku używanych w serwisie narzędzi pomiarowych. Muszą one oferować możliwość pomiaru napięcia prądu stałego. Przy badaniu prądów rozruchowych ważna jest szybkość wykonywania pomiaru, a także zakres maksymalny urządzenia.

Jakość oznacza bezpieczeństwo

Elementem pozwalającym dbać o bezpieczeństwo w przypadku narzędzi używanych do serwisowania pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest też ich wysoka jakość. Chodzi o to, żeby np. wyszczerbiony wkrętak czy uszkodzone kombinerki nie doprowadziły do tragicznego w skutkach wypadku. Najlepiej więc, by części metalowe były wykonane z wysokogatunkowej, hartowanej indukcyjnie, odpornej na wyszczerbienie stali. Warto więc brać pod uwagę głównie produkty wykonane ze stali chromowo-wanadowo-molibdenowej (informują o tym skróty: Cr, V i Mo w różnych wariantach, bo każda znacząca firma ma zwykle opatentowaną własną technologię).

Ergonomia nie do przecenienia

Kolejnym elementem gwarantującym mechanikowi bezpieczną pracę z układami elektrycznymi jest dbałość o ergonomię narzędzi. Wkrętak czy klucz nasadowy, którego rękojeść została wyprofilowana tak, by idealnie leżał w dłoni, nie wyślizgnie się z niej nawet w czasie pracy w trudno dostępnych miejscach. A to częste sytuacje w przypadku samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Dotyczy to też metalowych części roboczych: odpowiednio wyprofilowane ostrze wkrętaka, szczęki kombinerek czy szczypiec albo elementy obcinaczek i ściągaczy izolacji mają bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo pracy. Kompaktowa, ergonomiczna budowa powinna też charakteryzować narzędzia pomiarowe używane w takich sytuacjach. Przy wykonywaniu pomiarów w pojeździe często ważne są gabaryty miernika. W pracy sprawdzają się tylko takie modele, które się mieszczą w niewielkiej przestrzeni, np. w komorze silnika lub przy podszybiu.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę