MOOG wprowadza technologię Hybrid Core i inne ulepszenia w celu zwiększenia jakości, bezpieczeństwa i trwałości produktów
Elementy układu kierowniczego i zawieszenia w nowoczesnych samochodach są znacznie lepsze niż w 1919 roku. Inżynieria, dobór materiałów, metody produkcji, dokładność wykonania i jakość części znacznie się zmieniły. Lawina innowacji pobudziła sto lat intensywnego rozwoju projektów, metod produkcji i konserwacji samochodów.
MOOG wprowadza Hybrid Core
MOOG opracował nową technologię Hybrid Core, która zawiera: 1) łożysko wzmocnione włóknem węglowym, 2) trzpień kulowy hartowany indukcyjnie. Jest ona stosowana do najbardziej obciążonych elementów, takich jak przeguby kulowe, wahacze, drążki osiowe i końcówki drążków kierowniczych.
1. Łożysko z włókna węglowego. Dzięki zastosowaniu materiału PTFE ze wzmocnieniem z włókna węglowego, technologia Hybrid Core znacznie
zwiększa trwałość łożyska.
2. Trzpień hartowany indukcyjnie. Trwałość i bezpieczeństwo są dodatkowo poprawione poprzez zastosowanie hartowania indukcyjnego w trzpieniach kulistych. Hartowanie indukcyjne jest procesem obróbki cieplnej, który zapewnia zwiększenie twardości powierzchni elementu w obszarach narażonych na duże naprężenia, co może nawet podwoić wytrzymałość sworzni, zapewniając dłuższą żywotność produktu.
Nowa technologia redukuje stopniowy wzrost ugięcia promieniowego, któremu ulegają komponenty podczas ich okresu użytkowania, powszechnie i prościej nazywanego „luzem”, nawet o 40%. Zmniejszenie tego nadmiernego wzrostu ugięcia oznacza, że podczas całego okresu użytkowania elementu zachowane ma być precyzyjne
prowadzenie pojazdu i kontrolowany ruch zawieszenia.
Wyższe bezpieczeństwo i trwałość potwierdzona testami
Części MOOG wykorzystujące nową technologię Hybrid Core zostały przetestowane w porównaniu z poprzednią generacją części MOOG, częściami OE oraz wybranymi częściami klasy entry, mid-range i premium innych dostawców.
Porównywane części zostały poddane testom w 3 aspektach: ugięcie promieniowe, ruch trzpienia i moment obrotowy trzpienia jednocześnie. Po 150 000 cyklach przy
obciążeniu 50 Ksi nowa część MOOG wykazała prawie 40% mniejszy średni wzrost ugięcia promieniowego w porównaniu z poprzednią konstrukcją (patrz wykres 1).
Wykres 1. Ugięcie promieniowe*
Inżynierowie sprawdzili również wytrzymałość zmęczeniową mierząc twardość powierzchni trzpieni kulistych [HV10 – Twardość według skali Vickersa], a nowa technologia Hybrid Core znacznie przewyższyła testowane parametry części konkurencji, a nawet części OE (patrz wykres 2).
* Testy przeprowadzone w ośrodkach badawczo-rozwojowych DRiV (St Louis USA & Sittard Holandia)
Wykres 2. Wytrzymałość na zmęczenie**
Moment obrotowy oznacza, jak płynnie możemy poruszać trzpieniem kulistym. Im niższy jest moment obrotowy, tym bardziej płynny jest ruch. Mniejsze tarcie oznacza
mniejsze zużycie materiału i dłuższą żywotność. Luz jest znacznie zmniejszony.
Wartości momentu obrotowego trzpienia MOOG są znacznie bliższe wartościom OE niż u konkurencji. Tak więc, części MOOG z technologią Hybrid Core spełniają
normy OE dotyczące wydajności, wytrzymałości i trwałości. (patrz wykres 3).
** Testy przeprowadzone w ośrodkach badawczo-rozwojowych DRiV (St Louis USA & Sittard Holandia)
Wykres 3. Moment obrotowy***
Stal zastosowana w blaszanych wahaczach MOOG ma dwukrotnie wyższą granicę plastyczności niż poprzedni rodzaj stali. Materiały do blaszanych wahaczy zostały
przetestowane do momentu powstania pęknięcia, aby zmierzyć granicę plastyczności w stosunku do poprzedniej generacji części MOOG, części OE i konkurencyjnych.
Wyniki testów wykazały, że MOOG podwoił wytrzymałość materiału i posiada parametry zbliżone do OE.
*** Testy przeprowadzone w ośrodkach badawczo-rozwojowych DRiV (St Louis USA & Sittard Holandia)
Wykres 4. Granica plastyczności.
Ulepszenia w zależności od typu produktu
Technologia Hybrid Core została wprowadzona w wielu częściach firmy MOOG, wraz z innymi innowacjami, które mają zwiększać trwałość i komfort (powłoka z
płatków cynku i nowy rodzaj syntetycznego smaru).
Przegub kulowy jest bardzo obciążonym elementem układu kierowniczego i bardzo ważne jest zapewnienie najwyższego poziomu ochrony przed warunkami
atmosferycznymi i eksploatacyjnymi, zwłaszcza przed korozją.
Przeguby kulowe MOOG posiadają obecnie, w zależności od typu konstrukcji, powłokę z płatków cynku lub powłokę z chromu, dzięki czemu są wyjątkowo trwałe.
Powłoka cynkowo-aluminiowa jest do 3 razy bardziej odporna na korozję niż standardowa powłoka.
Jednocześnie na wszystkie dodatkowe akcesoria firmy MOOG nakładana jest obecnie powłoka z płatków cynku, co ma zwiększać ich żywotność przed korozją.
Kołnierzowy kształt nakrętek i śrub zapewniać ma większą powierzchnię, zwiększając siłę blokującą, a tym samym bezpieczeństwo.
Dodatkowo, inżynierowie z firmy MOOG zastosowali nowy syntetyczny smar, który ma umożliwiać niezwykle płynną pracę, zapewniając jednocześnie warsztatom
większą łatwość montażu. Smar ma zapewniać efekt tłumienia podczas ruchu części i lepszą ochronę przed zużyciem.
Kiedy smar jest słabej jakości, z czasem pojawia się szczelina powstająca poprzez zużycie współpracujących części. Specjalne dodatki smaru zapobiegać mają
również przenikaniu wilgoci, błota, kurzu.
Osiowe drążki i końcówki drążków kierowniczych są elementami, które w układzie kierowniczym są narażone na siły działające w dwóch kierunkach (pull/push).
Dlatego do projektowania tych części włączono technologię Hybrid Core, nowy rodzaj smaru oraz nakrętki z powłoką z płatków cynku, aby zapewnić trwałość tych
części na najwyższym możliwym poziomie. Ulepszenia te mają zmniejszać również hałas podczas pracy i zwiększać precyzję kierowania.
Wahacze wykonane z aluminium zostały poddane obróbce poprzez śrutowanie ich powierzchni w celu wygładzenia nierówności i uwolnienia powierzchni od lokalnych naprężeń. Nierówności powierzchni mogą powodować mikropęknięcia na powierzchni części przy dużych obciążeniach, a następnie mogą przekształcić się w duże pęknięcia niszczące część. Tak więc gładsza część nie tylko jest trwalsza, ale również ma mocniejszą strukturę i lepszy wygląd.
Łączniki stabilizatora otrzymały nowy rodzaj powłoki. Powłoka kataforetyczna została zmieniona na powłokę chromową, która ma zapewniać lepszy wygląd i
najwyższą jakość produktu. Materiał kapsli zabezpieczających został również zmieniony z tworzywa sztucznego na stal. Zapewniać ma to lepszą ochronę,
zwiększając trwałość i niezawodność produktu. W elementach tych zastosowano również smar syntetyczny, metalowe pierścienie zabezpieczające i nakrętki
kołnierzowe.
Wahacze trójkątne są również bardzo istotnymi elementami. Narażone one są na duże obciążenia i uderzenia ciał obcych pochodzących z drogi. Poprawiono jakość
tych części poprzez zastosowanie nowego typu stali, która ma dwukrotnie większą wytrzymałość na rozciąganie w porównaniu z poprzednią. Jeśli ta część zostanie
wygięta, zostanie zmieniona geometria zawieszenia. Przeguby kulowe stosowane w wahaczach posiadają technologię Hybrid Core, nowy rodzaj smaru, metalowe
pierścienie zabezpieczające, nakrętki kołnierzowe. Ponadto, wszystkie wahacze trójkątne MOOG wykonane są ze stali z powłoką kataforetyczną, by uzyskać wysoką
odporność na korozję.
Nowy zakład w Barcelonie
Chociaż produkty marki MOOG są dostępne w Europie od 2001 roku, niedawno ogłosiła ona otwarcie fabryki w Barcelonie, w Hiszpanii. Wszystkie te części charakteryzują się nowymi rozwiązaniami technologicznymi, mającymi na celu wyróżnienie MOOG jako marki oferującej wysokiej jakości układy kierownicze i zawieszenia. Nowa fabryka zapewnia lepszą dostępność części w całej Europie, a nowa lokalizacja zbudowana jest z wykorzystaniem najnowszej infrastruktury przemysłowej: automatyzacji, cloud technology & Big Data.
Źródło: DRiV Incorporated