Mobilność nowej generacji według ZF

Raven Media – Maciej Blum
17.9.2021

Grupa ZF promuje w Polsce swoją globalną strategię „Next Generation Mobility. NOW”. W jej skład wchodzą między innymi modułowe rozwiązania elektromobilności, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) czy superkomputery ZF ProAI do zautomatyzowanych funkcji jazdy, które zaprezentowano podczas konferencji zorganizowanej w Katowicach.

 

  • Centra inżynieryjne ZF w Polsce opracowują globalne rozwiązania technologiczne dla mobilności nowej generacji 
  • ZF inwestuje w Polsce w rozwój obszarów elektroniki i systemów wspomagania kierowcy (ADAS) 
  • Nowości ZF na targach IAA. Gotowe do produkcji rozwiązania dla mobilności nowej generacji - ZF Modular eDrive Kit i ZF ProAI 
  • Strategię „Next Generation Mobility. NOW” promują w Europie widowiskowe loty Zeppelina ZF 

Grupa ZF promuje w Polsce swoją globalną strategię „Next Generation Mobility. NOW”. W jej skład wchodzą między innymi modułowe rozwiązania elektromobilności, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) czy superkomputery ZF ProAI do zautomatyzowanych funkcji jazdy. Niektóre z tych rozwiązań, szczególnie z obszaru systemów wspomagania kierowcy, jest opracowywana w centrach inżynieryjnych ZF w Polsce.

Poza produkcją komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego, Grupa ZF od lat inwestuje i rozwija obszar R&D w naszym kraju. Cztery działające w Polsce centra inżynieryjne (w Bielsku- Białej, Częstochowie, Łodzi i Wrocławiu), zatrudniają już ponad 1500 osób i nadal intensywnie rekrutują, wdrażają nowe technologie i realizują projekty dla coraz większej liczby klientów.

Andreas Teuner, Wiceprezydent Dywizji ZF Electronics and ADASPosiadamy już wszystkie niezbędne technologie dla pojazdów i koncepcji mobilności nowej generacji – ogłosił dr Andreas Teuner, Wiceprezydent Dywizji ZF Electronics and ADAS podczas konferencji prasowej ZF w Katowicach. – Już teraz ZF dysponuje wieloma rozwiązaniami dla zrównoważonej mobilności jutra, które są w produkcji seryjnej lub też są do tego przygotowywane – dodał. 

Co więcej, działalność badawczo-rozwojowa Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Częstochowie stała się fundamentem dla powstania nowego Zakładu Elektroniki ZF, w którym są produkowane najbardziej zaawansowane elektroniczne podzespoły wspomagania jazdy, takie jak kamery S-Cam 4.8 oferujące 100-stopniowe pole widzenia. Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie jest pierwszym projektem ZF typu „Greenfield. Na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstała nowoczesna fabryka, w której zatrudnienie znalazło już blisko 200 osób. Całość trwającej od 2017 roku inwestycji ZF w budowę, a następnie rozbudowę nowego Zakładu Elektroniki w Częstochowie wyniesie ponad 100 mln Euro do roku 2025. 

Centra Inżynieryjne Elektroniki ZF w Polsce

Centra Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie i Łodzi zatrudniają obecnie około 700 pracowników. Jako pierwsza, już w 2005 roku, została otwarta lokalizacja w Częstochowie. Kolejna, Łódzka działa od roku 2017. Obie placówki ściśle współpracują ze sobą oraz z innymi jednostkami R&D na świecie w ramach Grupy ZF (m.in. w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Anglii, Francji, Chinach i Indiach). 

Inżynierowie zatrudnieni w Centrach zajmują się projektowaniem, testowaniem i walidacją elektronicznych systemów bezpieczeństwa dla przemysłu samochodowego. Należą do nich pasywne systemy bezpieczeństwa (np. elektroniczny moduł aktywowania poduszki powietrznej czy czujniki przyśpieszenia i ciśnienia), systemy z obszaru ADAS (takie jak detekcja radarowo-wizyjna oraz moduły i komputery sterujące), a także układy kierownicze i hamulcowe (elektryczne wspomaganie kierownicy czy ABS, kontrola trakcji i stabilizacji toru jazdy). Od kilku lat centra inżynieryjne ZF prężnie się rozwijają, intensywnie rekrutują, inwestują w nowe technologie i realizują projekty dla coraz większej liczby produktów i klientów.

Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w PolsceNasi inżynierowe mają realny wpływ na przyszłość motoryzacji – opracowują i testują produkty, które są wykorzystywane przez producentów samochodów na całym świecie. Zatrudniamy głównie inżynierów elektroników i informatyków oraz absolwentów kierunków pokrewnych z różnym doświadczeniem. Ważne, aby nasi pracownicy prócz kompetencji, mieli także otwarte głowy i chcieli się rozwijać. Z naszej strony dajemy im pełne wsparcie i dostęp do przełomowych technologii – podkreślił podczas konferencji Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce. 

Autonomia jazdy

ZF oferuje technologie dla zautomatyzowanej oraz autonomicznej jazdy dla różnych typów pojazdów. Zaawansowana technologia czujników, inteligentne systemy sterowania oraz inteligentne siłowniki: dla tego wszystkiego, od zautomatyzowanej do autonomicznej jazdy, wymagana jest kompleksowa technologia. Jednak nie jest to tylko kwestia wprawiania w ruch zautomatyzowanych pojazdów. W przyszłości, priorytetem będzie bezpieczeństwo, a komfort pasażerów stanie się jeszcze ważniejszy. 

Kamery i systemy radarowe wykorzystywane w technice jazdy autonomicznej

Elektromobilność 

Dlaczego potrzebujemy elektromobilności i jaką rolę odgrywają napędy hybrydowe typu plug-in w mobilności jutra i tej obecnej? Pojazdy elektryczne poruszają się lokalnie i bezemisyjnie – redukując w ten sposób wydzielanie się CO2 do atmosfery, co znacząco przyczynia się do ochrony klimatu. Nie podlega zatem dyskusji, że przyszłość należy do pojazdów elektrycznych. Niestety ich ograniczony zasięg, słabo rozwinięta infrastruktura ładowania i stosunkowo wysokie koszty zakupu nadal utrudniają przełom i popularyzację elektromobilności. Ułatwiają ją jednak hybrydy typu plug-in. To długoterminowa technologia pomostowa na drodze do wprowadzenia pełnej mobilności elektrycznej, do której ZF dostarcza cały układ napędowy, w tym silnik elektryczny, skrzynię biegów i elektronikę mocy. 

Zintegrowane bezpieczeństwo 

Ruch drogowy bez poważnych wypadków i ofiar śmiertelnych to jeden ze strategicznych priorytetów Grupy ZF. Zapobieganie wypadkom drogowym lub przynajmniej łagodzenie ich skutków to cele, do których dąży ZF, oferując najbardziej kompleksowe portfolio technologii bezpieczeństwa w branży. Ciągła poprawa bezpieczeństwa pojazdów może w znacznym stopniu przyczynić się do ochrony zarówno pasażerów pojazdów, jak i innych użytkowników dróg – pieszych, rowerzystów i motocyklistów. 

Kontrola ruchu pojazdu 

Podwozie odgrywa ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa, komfortu i wydajności pojazdu. Termin Vehicle Motion Control odnosi się do wszystkich technologii, które mają wpływ na dynamikę wzdłużną, poprzeczną i pionową pojazdu. Obejmują one nie tylko elementy mechaniczne i mechatroniczne, takie jak układ kierowniczy, hamulce, amortyzatory i elektroniczne jednostki sterujące, ale również oprogramowanie, które odgrywa coraz większą rolę. To ono określa i kontroluje optymalną strategię jazdy oraz optymalną współpracę wszystkich siłowników w pojeździe. 

Digitalizacja i software 

Cyfryzacja polega na integrowaniu i łączeniu sztucznej inteligencji w coraz większej liczbie produktów, a także nadawaniu jej zdolności uczenia się. ZF szybko staje się jednym z pionierów rewolucji w obszarze mobilności. Łączność w sieci i cyfryzacja stały się integralną częścią naszego codziennego życia. Ogromne ilości dostępnych informacji umożliwiają podejmowanie działań i tworzenie modeli biznesowych, o których kilka lat temu nawet nie myśleliśmy.

Kompetencje w zakresie oprogramowania stają się kluczowym czynnikiem innowacji i nieodzownym atutem liderów technologii. Dotyczy to również zastosowań mobilnych i przemysłowych: warunkiem wstępnym udanych produktów jest umiejętność łączenia w sieć poszczególnych komponentów – po to, by tworzyć kompleksowe systemy, które działają i uczą się same dzięki sztucznej inteligencji i algorytmom głębokiego uczenia. W ten sposób Grupa ZF opracowuje wysoce zautomatyzowane systemy wspomagające jazdę, a także inteligentne rozwiązania w obszarach IoT i łączności: cyfryzacja służy Grupie ZF jako czynnik umożliwiający kształtowanie mobilności jutra.

Komputery wykorzystywane w prototypach pojazdów wyposażonych w funkcję jazdy autonomicznej

Premiery ZF na IAA Mobility

 Światowa premiera modułowego zestawu napędowego Modular eDrive Kit podczas Targów IAA pokazała, jak ważne jest utrzymywanie wysokiej pozycji w obszarze elektromobilności. Wszystkie nowe e-napędy z Modular eDrive Kit oferują znaczną poprawę efektywności, wagi i wydajności. Zoptymalizowane przekładnie oraz wysoce wydajne koncepcje chłodzenia i smarowania, redukują straty mechaniczne nawet o 70 proc. Ponadto, do systemu modułowego zostały włączone opatentowane innowacje w zakresie elektroniki mocy. Oznacza to wymierne korzyści dla przemysłu motoryzacyjnego, pozwalające na skrócenie czasu opracowywania nowych napędów elektrycznych nawet o 50 proc.

Modular eDrive Kit daje też producentom dużą swobodę w ustalaniu priorytetów konstrukcyjnych pomiędzy maksymalnymi osiągami a efektywnością, ponieważ oferuje najszerszy możliwy zakres - od samochodów kompaktowych po segment premium: Możliwe są konfiguracje od 75 do 400 kW mocy i od 350 do 540 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu firma ZF oferuje producentom samochodów podstawę, której potrzebują dla następnej generacji pojazdów akumulatorowo-elektrycznych.

Z kolei wysokowydajny komputer ZF ProAI jest obecnie najbardziej elastycznym i wydajnym superkomputerem dla przemysłu motoryzacyjnego. Jest dostępny w skalowalnych poziomach wydajności od 20 do 1000 TeraOPS. W porównaniu z poprzednią wersją, w ZF ProAI zwiększono wydajność o 66 proc. i obniżono zużycie energii nawet o 70 proc. Dzięki temu osiągnięto wyjątkową wydajność energetyczną na poziomie trzech TeraOPS na wat.

Równocześnie wszystkie warianty ZF ProAI zostały zaimplementowane na jednolitej platformie o wymiarach zaledwie 24×14×5 cm. Dzięki temu zajmuje on mniej miejsca niż iPad. ZF ProAI nadaje się do każdego typu pojazdu i do wszystkich poziomów zautomatyzowanej lub autonomicznej jazdy: od poziomu 2 do poziomu 5. 

 

Firma ZF od kilku lat konsekwentnie rozwija technologie dla mobilności nowej generacji. Teraz to procentuje. Na targach IAA nie pokazaliśmy pomysłów na przyszłość, lecz gotowe do produkcji rozwiązania, które nasi klienci mogą zamawiać i które już wkrótce będą wpływać na sposób przemieszczania się ludzi na drogach – mówił Prezes ZF Wolf-Henning Scheider podczas IAA Mobility. 

ZF Zeppelin Tour 2021 

Widowiskowymi lotami Zeppelinem nad południową Polską koncern ZF promuje mobilność nowej generacji.

Europejska Trasa Zeppelina ZF rozpoczęła się na początku września b.r. w Monachium, gdzie sterowiec królował nad miastem podczas IAA MOBILITY Auto Show. Stamtąd poleciał w stronę Polski i Czech. Podróż nad Polską rozpoczęła się w Katowicach gdzie przelatywano nad zakładami produkcyjnymi oraz centrami inżynieryjnymi i serwisowymi w Katowicach, Gliwicach, Bielsku-Białej, Czechowicach-Dziedzicach i Częstochowie.

Fabryka ZF w Bielsku-Białej
Fabryka ZF w Bielsku-Białej

Następnie sterowiec pojawił się nad Wrocławiem skąd poleciał do Czech. W dniach 17-18 września nasz Zeppelin będzie latał nad miastem i wykonywał dłuższe loty na Pilznem, Klastercem, Starą Boleslav i Jabloncem.

Trasę przelotu Zeppelina ZF można śledzić w serwisie FlightRadar24, który pokazuje lokalizację statków powietrznych na mapie w czasie rzeczywistym. Wystarczy w aplikacji wpisać numer indentyfikacyjny "DLZNT" przypisany sterowcowi ZF.

Sterowiec ZF gotowy do startu z lotniska w Katowicach

Adam Małysz i Bartosz Ostałowski - ambasadorzy marki ZF podczas jednego z przelotów ZF Zeppelin Tour
Adam Małysz i Bartosz Ostałowski – ambasadorzy marki ZF podczas jednego z przelotów ZF Zeppelin Tour

 

 

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę