Mechatronika pojazdów elektrycznych – nowa kwalifikacja zawodowa

Raven Media
22.1.2025

Z Dariuszem Rylem, prezesem oddziału SIMP w Wałbrzychu oraz koordynatorem branżowym projektu Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie mechatroniki w Wałbrzychu, rozmawia Paweł Kruk, redaktor naczelny autoEXPERTA.

Paweł Kruk: W Wałbrzychu powstaje nowoczesne centrum szkoleniowe. Wałbrzyski oddział SIMP będzie zaangażowany w ten projekt m.in. poprzez realizację szkoleń. Jakie konkretne szkolenia będą Państwo prowadzić w ramach BCU w Wałbrzychu?

Dariusz Ryl: Nasze szkolenia są dedykowane zarówno młodym, jak i dorosłym osobom. Mamy specjalny blok dla nauczycieli kształcenia zawodowego w kierunku mechatroniki przemysłowej ‒ to kompleksowe szkolenie obejmujące 370 godzin lekcyjnych. Program rozpoczyna się od podstaw, przez budowę elementów, ich łączenie, projektowanie, aż po wykonawstwo na maszynach CNC. Dodatkowo oferujemy cykl szkoleń dla osób dorosłych, koncentrujący się na mechatronice pojazdów elektrycznych.

Na czym będą polegały szkolenia z mechatroniki pojazdów elektrycznych? Czy to nowa kwalifikacja?

To rzeczywiście nowa kwalifikacja zawodowa, którą wprowadzamy do zintegrowanego systemu jako sektorową kwalifikację zawodową. Dotychczas taki zawód nie istniał, dlatego musieliśmy stworzyć odpowiedni program kształcenia. Po ukończeniu 132-godzinnego kursu i zdaniu egzaminu, uczestnicy otrzymają certyfikat wydawany przez SIMP jako jednostkę certyfikującą.

W jaki sposób będzie przebiegał proces certyfikacji uczestników szkoleń?

Warunkiem przystąpienia do certyfikacji jest ukończenie kursu. Podczas szkolenia uczymy przede wszystkim zasad bezpiecznej naprawy i diagnozowania wszystkich podzespołów pojazdu elektrycznego. Po ukończeniu kursu kandydat przechodzi proces walidacji przed komisją egzaminacyjną. Co istotne, choć my prowadzimy te kursy, w przyszłości inne instytucje również będą mogły organizować szkolenia według naszego programu, ale certyfikaty będzie mógł wydawać wyłącznie SIMP.

Jakie kompetencje muszą posiadać szkoleniowcy prowadzący zajęcia w BCU?

Podstawowym wymogiem jest praktyczne doświadczenie w obsłudze, diagnostyce i naprawie pojazdów elektrycznych. Do tego dochodzą kwalifikacje pedagogiczne ‒ wystarczy rozszerzony kurs pedagogiczny, choć pełne kwalifikacje są mile widziane. BCU kładzie nacisk na to, by byli to praktycy z branży, a nie teoretycy.

Jakie dodatkowe szkolenia planujecie?

Oferujemy szereg specjalistycznych szkoleń 32-godzinnych. Jednym z nich jest kurs dotyczący pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi ‒ prawdopodobnie pierwsze takie szkolenie w Polsce. Planujemy zakup stanowisk dydaktycznych pokazujących proces produkcji energii elektrycznej z wodoru. Mamy też krótsze bloki szkoleniowe z diagnostyki i obsługi pojazdów elektrycznych, które powinny zainteresować każdego mechanika i diagnostę.

Co wyróżnia wasze szkolenia?

Wszystkie nasze kursy zawierają elementy dotyczące bezpiecznej obsługi niskich napięć do 1000V. Po ich ukończeniu absolwenci będą przygotowani do egzaminu na uprawnienia energetyczne do 1kV, zarówno w zakresie eksploatacji, jak i dozoru. To istotne, bo zgodnie z rozporządzeniem z 2022 roku, do przystąpienia do takiego egzaminu wymagane jest odpowiednie wykształcenie lub doświadczenie. Nasze certyfikaty spełniają te wymogi.

Dlaczego SIMP angażuje się w projekty związane z mechatroniką?

SIMP to organizacja z tradycjami sięgającymi 1926 roku. Byliśmy pierwszym stowarzyszeniem, które prowadziło działalność statutową w zakresie mechatroniki. Obecnie mamy 48 oddziałów i około 8 tysięcy członków. Nasz oddział w Wałbrzychu, działający od 74 lat, wyspecjalizował się w szkoleniach z zakresu motoryzacji i rzeczoznawstwa motoryzacyjnego. Oferujemy naszym członkom dostęp do specjalistycznej wiedzy i szkoleń, co przyciąga specjalistów z całej Polski.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę