Magneti Marelli i sport
Dla Magneti Marelli wyścigi i rajdy były zawsze podwójną szansą, z jednej strony umożliwiały badania w środowisku charakteryzującym się ekstremalnymi warunkami i tworzenie produktów dla tego środowiska. Z drugiej strony dawały możliwość wykorzystania zdobytej w ten sposób wiedzy i najlepszych rozwiązań do produkcji masowej i stosowania w pojazdach codziennego użytku. Pasja do wyścigów i rajdów doprowadziła do powstania Magneti Marelli Motorsport.
Sezon 2018 to dla Magneti Marelli następny sezon obecności w motorsporcie, jako dostawca strategicznych systemów i komponentów dla głównych zespołów w najważniejszych serialach wyścigowych.
Sezon 2018 będzie wyzwaniem w zakresie systemów paliwowych Formuły 1. Magneti Marelli Motorsport obecnie testuje wtryskiwacze i pompy do silników GDI z ciśnieniem pracy powyżej 1000 bar. Magneti Marelli oferuje również wysokoenergetyczne cewki zapłonowe WN dla silników turbo oraz elektroniczne jednostki sterowania (ECU) do kontrolowania wtryskiwaczy GDI i zapłonu cewkowego WN, które będą wykorzystywały nową elektryczną multi-napięciową architekturę systemu. Oprócz wtryskiwaczy i cewek zapłonowych Magneti Marelli dostarcza zespołom F1 pompy paliwa, czujniki, alternatory i inne.
W seriach FIA GP2 i GP3, Magneti Marelli zaopatruje wszystkie zespoły w kompletny system kontroli silnika i system telemetryczny z oprogramowaniem Wintax.
Zaangażowanie Magneti Marelli w sporty motorowe stało się jeszcze większe, między innymi dzięki systemom sterowania silnikami, telemetrii, systemom sterowania elektrohydraulicznego do skrzyń biegów, systemom elektromechanicznym, produkowanym wyświetlaczom i specjalistycznemu oprogramowaniu. Firma Magneti Marelli wspierała i wygrywała w Formule 1 między innymi z Ferrari i Renault, w rajdach samochodowych z Lancią, Seatem, Peugeotem i Citroenem, w MotoGP i Superbike z Ducati i Yamahą oraz w wyścigach łodzi motorowych w zawodach Powerboat. W latach 2008-2009 firma Magneti Marelli Motorsport opracowała przeznaczony dla Formuły 1, system KERS służący do odzyskiwania energii kinetycznej, rozwijany do tej pory i łączony z technologią HERS służącą do odzyskiwania energii cieplnej. Razem te dwie technologie tworzą system ERS (system odzyskiwania energii)
Wyścigowy system telemetryczny V2X, testowany po raz pierwszy w roku 2012, jest wykorzystywany do przekazywania informacji z samochodu do boksów i zastąpił tradycyjną łączność radiową. Jest to system telemetryczny dwukierunkowej transmisji danych. V2X został wybrany i jest wykorzystywany aż przez 8 zespołów Formuły 1. W dużym skrócie, V2X to zamontowana na bolidzie jednostka sterującą wielkości 2 smartfonów, o wadze jedynie 400 g, transmisja danych odbywa się przez anteny zlokalizowane na samochodzie. System opiera się na 10 punktach dostępu zlokalizowanych wzdłuż toru wyścigowego, które pozwalają na stworzenie obwodowej sieci Wi-fi. Wewnątrz możliwa jest wielokierunkowa komunikacja, samochody mogą przesyłać dużą ilość danych, także głosowych w czasie rzeczywistym i o bardzo wysokiej jakości.
Co sekundę przesyłanych jest około 300 000 próbek dotyczących około 1 000 parametrów pojazdu. System pozwala na stałe monitorowanie wszystkich parametrów samochodu bez utraty sygnału.
Może zabrzmi to jak z powieści Verne’a, ale system po przeniesieniu z torów na zwykłe drogi, może stać się fundamentem kolejnych etapów ewolucji motoryzacji. Mowa np. o jeździe bezzałogowej, która będzie możliwa tylko, gdy pojazd będzie podłączony do inteligentnego systemu koordynującego jazdę poszczególnych jednostek i cały ruch drogowy.
W porównaniu do tradycyjnych narzędzi telemetrycznych, technologia ta pozwala na obserwację i przesyłanie większej ilości informacji pomiędzy samochodem i technikami w czasie rzeczywistym, umożliwia także transmisję głosu pomiędzy kierowcą i inżynierem wyścigowym. Rozwój systemu dwukierunkowej transmisji danych V2X z pojazdu do infrastruktury, który posiada opcję wysyłania filmów wideo o wysokiej rozdzielczości HD umożliwił wprowadzenie do świata Formuły 1 kolejnego rozwiązania, mikro kamery która od sezonu 2016 jest zainstalowana we wszystkich bolidach F1.
Mikro kamera w technologii High Speed Magneti Marelli Motorsport zdobyła nagrodę na targach Professional MotorSport World Expo 2016 w Kolonii w kategorii "Technologia Roku dla Motorsport". Kamera została opracowana we współpracy z Instytutem na rzecz Globalnego Bezpieczeństwa Sportu Samochodowego i FIA (Międzynarodowa Federacja Sportu Samochodowego) i jest przykładem zastosowania zaawansowanych technologii w celu poprawy bezpieczeństwa kierowców na torach wyścigowych.
Kamera zainstalowana jest w przedniej części kokpitu w stronę głowy kierowcy. Dzięki częstotliwości 400 klatek na sekundę kamera jest w stanie robić zdjęcia w wysokiej rozdzielczości oraz bardzo szczegółowo utrwalać ruchy szyi i głowy kierowcy w czasie wypadku. Uzyskane w ten sposób informacje są bardzo użyteczne, aby zrekonstruować dynamikę wydarzenia (wypadku), a także ułatwiają interpretację danych z innych czujników znajdujących się w pojeździe (akcelerometr, żyroskop, kąt kierownicy itp). Dane z kamer wysyłane są do dyrekcji wyścigu w celu archiwizacji.
Nagroda "Technologia roku dla Motorsport" została przyznana przez jury złożone z 25 międzynarodowych ekspertów z branży.
Magneti Marelli jest obecne dostawcą dla chińskiej serii wyścigowej CTCC (China Touring Car Championship) rejestratora danych wybranym przez FASC (Federation of Automobile Sports of the People's Republic of China) i zainstalowanym do wszystkich samochodów biorących udział w mistrzostwach w celu analizy, zbilansowania osiągów i zgodności z przepisami. System był również używany w seriach: WTCC (World Touring Car Championship), WRC, ADAC GT, GT1/GT3 i we włoskich mistrzostwach GT.
W coraz popularniejszej Formule-E Magneti Marelli jest dostawcą ultra lekkich silników elektrycznych (22kg) wraz z jednostkami sterującymi, a dodatkowo wszystkie bolidy są wyposażone w systemy telemetryczne Magneti Marelli.
Przechodząc do rajdów, Magneti Marelli jest oficjalnym dostawcą zespołu Citroën w WRC (World Rally Championship). Pośród różnych produktów wykorzystywanych przez Citroena, warto wspomnieć o elektronicznej jednostce sterowania silnikiem i modułach telemetrii pracujących z oprogramowaniem Wintax. Kontynuując zaopatrywanie dla WRC, Magneti Marelli rozwinęło już szereg wtryskiwaczy GDI (wysokociśnieniowych) dla samochodów wyczynowych.
Magneti Marelli dostarcza również komponenty do elektronicznego systemu sterowania samochodem dla Skody, która bierze udział w ERC (European Rally Challenge) oraz dla PSA Group, dla samochodów wykorzystywanych w rajdach na poziomie międzynarodowym.
Co się tyczy wyścigów motocyklowych, Magneti Marelli oferuje wszystkim drużynom MotoGP opcję zamontowania Systemu Elektronicznego Sterowania w motocyklach, zawierającego jednostkę sterowania silnikiem (ECU) i zawieszeniem z wbudowanym rejestratorem danych, jak również strategiczne narzędzia do precyzyjnego dostrajania stabilności pojazdu i analizy danych, wyświetlacz, panel sterowania na kierownicy i platformę sterowania dynamiką i stabilnością motocykla. Magneti Marelli jest również trzeci rok z rzędu bezpośrednio zaangażowane we współpracę z Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) w zakresie dostarczania regulatorów ciśnienia do wszystkich ekip MotoGP w celu zapewnienia zbliżonych osiągów i zgodności z przepisami.
W serii MotoGP Magneti Marelli Motorsport jest dostawcą dla Yamahy i Ducati w zakresie kluczowych komponentów, takich jak elektroniczne jednostki sterowania sinikiem, systemy telemetrii, cewki zapłonowe, wtryskiwacze, alternatory i regulatory ciśnienia.
W World Superbike Championship (WSBK) Magneti Marelli zaopatruje zespół Kawasaki w jednostki sterowania silnikiem, systemy telemetrii, wyświetlacz wielofunkcyjny, jak również platformy inercyjne, stosowane do określenia stopnia nachylenia motocykla. Co się tyczy Ducati, wkład Magneti Marelli jest znaczący ze względu na dostarczanie jednostek elektronicznego sterowania silnikiem z wbudowanym systemem telemetrii. Komponenty Magneti Marelli są również używane w motocyklach zespołu Aprilia.a w amerykańskich mistrzostwach AMA SUPERBIKE Magneti Marelli dostarcza jednostki sterowania silnikiem, moduły elektroniczne i komponenty drużynom Yamaha, Suzuki i KTM.
Źródło: Magneti Marelli