Leapmotor D19 z technologią przedłużacza zasięgu ZF eRE+

Chiński SUV z niemiecką technologią hybrydową ZF
10.12.2025

ZF zdobyło pierwsze zamówienie na zaawansowane technologicznie przedłużacze zasięgu eRE+. Chiński producent Leapmotor wprowadzi od 2026 roku wersję swojego premium SUV-a D19 wyposażoną w ten system. Decyzja wpisuje się w rosnący trend systemów REEV (Range Extended Electric Vehicles), szczególnie popularnych na rynkach chińskim i północnoamerykańskim.

System eRE+ działa w trybie generatora, gdzie silnik spalinowy napędza silnik elektryczny, który ładuje akumulator wysokiego napięcia, zwiększając w ten sposób zasięg pojazdu. Technologia oferuje jednak znacznie więcej możliwości niż tradycyjne przedłużacze zasięgu. Dzięki zastosowaniu inteligentnego sprzęgła i mechanizmu różnicowego, eRE+ może także funkcjonować jako dodatkowy napęd przedniej osi, zapewniając przełączany napęd na koła oraz dodatkową moc do 200 kW podczas manewrów wyprzedzania.

Rozwiązanie firmy ZF bazuje na silniku elektrycznym ze zintegrowanym falownikiem, dopasowanym oprogramowaniem oraz przekładnią planetarną. System wykorzystuje silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM) o skalowalnej mocy. W modelu Leapmotor D19 zastosowano wersję o mocy generatora 90 kW i szczytowej mocy napędowej 200 kW, zapewniając łączny zasięg przekraczający 1000 kilometrów. Silnik spalinowy nie jest objęty zakresem dostaw ZF.

Zaawansowany technologicznie przedłużacz zasięgu eRE+, źródło: ZF

Sebastian Schmitt, szef działu Electrified Drive Technologies w ZF, podkreśla rosnące zapotrzebowanie na przedłużacze zasięgu. Choć pojazdy elektryczne o rozszerzonym zasięgu (REEV) są na Dalekim Wschodzie uznawane za wariant pojazdów nowej energii, stają się również popularną opcją w USA dla pojazdów niezależnych od infrastruktury ładowania.

Główną różnicą między systemami eRE i eRE+ jest możliwość bezpośredniego napędu kół w wersji „+”. Podczas gdy podstawowy system eRE został zaprojektowany wyłącznie jako generator energii, zaawansowana wersja eRE+ wyposażona w inteligentne sprzęgło i mechanizm różnicowy pozwala silnikowi elektrycznemu przedłużacza zasięgu zarówno generować prąd, jak i bezpośrednio przekazywać napęd na koła przedniej osi. Dzięki temu producenci samochodów mogą zaoferować funkcję napędu na cztery koła bez konieczności montowania oddzielnych komponentów czy ponoszenia dodatkowych kosztów rozwoju.

Technologia przedłużacza zasięgu niesie istotne korzyści środowiskowe. Silnik spalinowy pracuje zawsze w najbardziej oszczędnym zakresie mocy, zapewniając niskie zużycie paliwa i emisje CO2. Mathias Miedreich, CEO ZF, podkreśla, że technologia buduje pomost między dzisiejszymi potrzebami klientów a w pełni elektryczną przyszłością. Przedłużacze zasięgu oferują również niskie koszty rozwoju i prostszą integrację z platformami elektrycznymi.

ZF rozpoczęło prace nad modułowym systemem przedłużacza zasięgu eRE w listopadzie 2023 roku w centrum technologicznym w Szanghaju. System jest kompatybilny z architekturami 400V i 800V oraz półprzewodnikami krzemowymi (Si) i węglikiem krzemu (SiC). System eRE oferuje moc 70-110 kW, wersja eRE+ 70-150 kW. Produkcja seryjna ruszy w 2026 roku.

Według ZF, technologia przedłużaczy zasięgu może wesprzeć strategię klimatyczną Unii Europejskiej, łącząc zalety mobilności elektrycznej z elastycznością oczekiwaną przez konsumentów i pomagając przezwyciężyć obawy przed zasięgiem.

Źródło infroamcji: ZF

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę