Lakiery Standox na najszybszych samochodach na świecie

Koenigsegg Automotive
26.9.2018

Mose Freyer, właściciel rodzinnej firmy Moses Bil & Lack z niewielkiej wioski Sätaröd w południowej Szwecji, zajmuje się lakierowaniem samochodów marki Koenigsegg. Cały proces może trwać nawet 1200 godzin i wymaga niezwykłej precyzji oraz starannego doboru materiałów. Wysokie wymagania dotyczące niezawodności i jakości powodują, że od 30 lat Mose Freyer korzysta z produktów niemieckiej marki Standox.

Firma Moses Bil & Lack narodziła się w 1991 r. – Pierwszy samochód lakierowałem w 1977 r., a następnie w latach 80. pracowałem jako lakiernik. Jestem jednak kompletnym samoukiem – mówi Mose Feyer, założyciel firmy. Dziś na powierzchni 5000 m2 ok. 50 osób pracuje nad samochodami najbardziej ekskluzywnych marek świata. – Warsztat na pewno doceni każdy wielbiciel motoryzacji. Ale jesteśmy przede wszystkim firmą rodzinną – kontynuuje. Birgitta, jego żona, ich syn Björn oraz córka Lina pełnią w firmie kluczowe funkcje.

Powiązane firmy

Świat inny niż wszystkie

Od ponad 6 lat Moses Bil & Lack jest zaufanym dostawcą marki Koenigsegg produkującej najszybsze samochody świata. W zakładzie produkcyjnym w Ängelholm firmowa lakiernia pracuje z maksymalną wydajnością, dlatego też Moses Bil & Lack oferuje ekskluzywnej marce niezależne usługi lakiernicze zgodnie z tymi samymi, bardzo wysokimi standardami. W warsztacie mogą być lakierowane jednocześnie cztery auta – firma zainwestowała w oddzielną linię lakierniczą specjalnie dla Koenigsegga. Mose Freyer blisko współpracuje ze swoimi pracownikami i często uczestniczy w kursach oferowanych przez Axalta Refinish Academy w Göteborgu. – Praca nad tymi samochodami wymaga prawdziwego kunsztu, którego nie da się porównać z żadnym innym procesem. Wymaga niesamowitej intuicji, instynktu i prawdziwego oddania jakości, która jest absolutnie najważniejsza – wyjaśnia Mose Freyer.

Każdy egzemplarz to dzieło sztuki

Zanim luksusowy Koenigsegg z nadwoziem z włókna węglowego trafi do lakierni Moses Bil & Lack, Lina przy współpracy z Lisą Johansson, Koenigsegg’s Art Director, ustala dokładnie, jaki kolor wybrał klient. – Możemy zostać poproszeni o dopasowanie koloru do istniejącego przedmiotu – klienci pytali już o dopasowanie nadwozia do lakieru do paznokci, a nawet chińskiego pasma górskiego w regionie, w którym się wychowali. Klienci Koenigsegga często biorą aktywny udział w określaniu parametrów swojego samochodu i przykładają dużą uwagę do detali, dlatego ustalenie idealnego odcienia jest niezwykle ważne – mówi Mose Freyer. – Pytania o 24-karatowe złoto lub opiłki platyny w lakierze to nic nadzwyczajnego. Podczas żmudnego procesu dopasowywania koloru Lina korzysta z bazy 8000 kolorów dostępnych w programie Color Box Standox oraz regularnie kontaktuje się z Koenigseggiem, aby upewnić się, że wybrany kolor odpowiada wymaganiom klienta.

Gdy części trafiają do ekspertów z Moses Bil & Lack resztki żywicy epoksydowej pozostałe po procesie formowania elementów z włókna węglowego są starannie usuwane z powierzchni. W przeciwnym wypadku z upływem czasu na lakierze mogą pojawiać się przebarwienia. Po dokładnym oczyszczeniu powierzchni włókno węglowe jest pokrywane wieloma warstwami lakieru bezbarwnego Standocryl VOC-Xtra. Po każdej warstwie element jest suszony w kabinie. Następnie aplikowany jest lakier bazowy Standoblue, który pozwala uzyskać ostateczny kolor. – Każda czynność wymaga niesłychanej precyzji i wyczucia – mówi Mose Freyer. Po wyschnięciu lakieru bazowego lakiernicy dokładnie analizują każdy centymetr powłoki, zanim wykonają natrysk wierzchnich warstw lakieru bezbarwnego Standocryl VOC-Xtra Clearcoat, który nadaje nadwoziu wyjątkowy połysk. Następnie wszystkie elementy są dokładnie szlifowane i polerowane. Cały proces lakierowania samochodu zajmuje do 1200 godzin, a ukończone elementy wracają do Koenigsegga dopiero, gdy kolor jest w 100% dopasowany do ustalonego.

Jakość ponad wszystko

Wymagania, jakie Mose Freyer stawia produktom, są bardzo surowe. – Standox to jedyna marka, która pozwala uzyskać jakość, jakiej oczekuję. Wyróżnia ją jeden z najlepszych procesów aplikacji na rynku, jak również łatwość stosowania oraz trwałość – wyjaśnia Mose Freyer. – Wszystkie produkty, od początku do końca, są niezrównane. W Moses Bil & Lack dążymy do tych samych celów: chcemy przekraczać oczekiwania naszych klientów. Dlatego od 30 lat korzystamy z produktów marki Standox.

– Jesteśmy niezwykle dumni, że nasze produkty są z takim powodzeniem używane do produkcji supersamochodów marki Koenigsegg. Przywiązanie do jakości, profesjonalizm i zorientowanie na realizację celów, jakimi wykazuje się Mose, czynią z niego niezwykle cennego klienta – mówi Ann-Charlotte Cardestig, Country Sales Manager dla Standox w Szwecji.

Polakierowane samochody są montowane w zakładzie Koenigsegga i dostarczane do klienta.

Jesienią 2017 r. jeden z supersamochodów szwedzkiego producenta pobił pięć rekordów jako najszybszy samochód produkcyjny świata. – To ogromny zaszczyt lakierować samochody bijące rekordy świata. Cały proces przypomina nieco pracę nad dziełem sztuki – kończy Mose Freyer.

Więcej informacji o marce Standox mozna znaleźć na stronie www.standox.pl. Więcej informacji o firmie Moses Bil & Lack znajduje sie na stronie www.moses.se. Supersamochody Koenigsegg można zobaczyć na stronie www.koenigsegg.com.


Źródło: Informacja prasowa Standox

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę