Krytyczny element

Valeo
14.4.2009
Wymiana sprzęgła jest operacją pracochłonną, a wielu przypadkach również dość skomplikowaną. Przez założeniem nowej części należy więc ustalić, dlaczego stary element działał niewłaściwie, by zapobiec ponownej awarii.

Każda część samochodu może z czasem odmówić posłuszeństwa. Sprzęgła należą zaś do tych elementów, które poddawane są szczególnie dużym obciążeniom, więc i ryzyko ich uszkodzenia jest spore. Z praktyki wynika, że zdecydowana większość awarii spowodowana jest „czynnikiem ludzkim", czyli nieprawidłową eksploatacją, a także błędami montażowymi popełnionymi w warsztacie. Zdarza się również, że sprzęgło zostaje uszkodzone, zanim trafi do samochodu, np. podczas transportu. Najprostszą i najskuteczniejszą metodą ustalenia, co było powodem awarii, są dokładne oględziny wymontowanego elementu. Poznanie przyczyny uszkodzenia pozwoli nam zminimalizować ryzyko ponownej usterki, a tym samym nieprzyjemnej wymiany poglądów ze złym jak osa klientem, nadwątlenia prestiżu serwisu, wreszcie utraty pieniędzy związanej z koniecznością przeprowadzenia ponownej naprawy na koszt warsztatu. W ustalaniu przyczyn niedomagania sprzęgła przyda się zestawienie najczęstszych uszkodzeń tych elementów, przygotowane przez firmę Valeo.

Wytarcie sprężyny centralnej

Niewłaściwy montaż sprzęgła może w szybkim czasie doprowadzić do znacznego wytarcia końców sprężyny centralnej. Najczęściej towarzyszy temu uszkodzenie powierzchni wewnętrznego pierścienia łożyska wyciskowego. Przyczyną tego rodzaju awarii jest często złe wycentrowanie zespołu silnik-przekładnia, powodujące w efekcie mimośrodowe dosuwanie łożyska do palców sprężyny. Do awarii takiej dochodzi również z powodu nadmiernego zużycia tulei prowadzącej łożyska wyciskowego. Wytarcie końców palców sprężyny talerzowej może być także spowodowane nadmiernymi oporami w samym łożysku.

Uszkodzone łożysko wyciskowe

Łożysko wyciskowe jest elementem wrażliwym zarówno na błędy montażowe, jak i nieprawidłową eksploatację. Do jego uszkodzenia może dojść w wyniku luzu między oprawą łożyska a tuleją prowadzącą. Wówczas poddane jest ono nierównomiernemu obciążeniu, co prowadzi do szybszego zużycia kulek i bieżni. Do zniszczenia tego elementu może również dojść w wyniku nieprawidłowej współpracy z widełkami sterującymi. Marnej jakości, źle uszczelnione łożyska (jakie często można znaleźć w kompletach pochodzących od nieznanych bliżej producentów) często ulegają zniszczeniu w wyniku przedostania się do ich wnętrza wody i zanieczyszczeń. Do znacznego skrócenia żywotności tego elementu prowadzi również niewłaściwa eksploatacja, np. popełniany często przez kierowców błąd, polegający na trzymaniu wciśniętego pedału sprzęgła podczas postoju samochodu na światłach.

Zniszczona sprężyna styczna

Powodem niewłaściwego działania sprzęgła może być również uszkodzenie płytkowej sprężyny stycznej. W wyniku znacznych przeciążeń może ona ulec odkształceniu bądź rozwarstwieniu. Najczęściej dochodzi do tego w wyniku niewłaściwej eksploatacji, polegającej na jeździe przy dużym obciążeniu z włączonym zbyt wysokim biegiem. Do uszkodzenia sprężyny stycznej może dojść również z powodu luzów w układzie napędowym. Zdarza się, że element ten ulega zniszczeniu podczas niefachowego montażu sprzęgła (np. z powodu uderzenia bądź upadku docisku). W wyniku uszkodzenia sprężyny stycznej płyta dociskowa nie jest wystarczająco odsuwana od tarczy, a sprzęgło nie rozłącza się do końca.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę