Koncepcyjna opona Conti CityPlus z debiutem na targach IAA Mobility

Opona Conti CityPlus z debiutem na targach IAA Mobility Continental

Podczas targów IAA Mobility w Monachium Continental zaprezentował nową koncepcyjną oponę Conti CityPlus. Dzięki najnowocześniejszym technologiom całkowita efektywność energetyczna opony została zwiększona nawet o 10%. Rezultatem jest niższa emisja CO2 w przypadku samochodów osobowych z silnikami spalinowymi i większy zasięg pojazdów elektrycznych. Osiągnięto to poprzez optymalizację zachowania opony podczas zatrzymywania się i ruszania w ruchu miejskim, zwiększając w rezultacie zasięg pojazdów osobowych nawet o 3%. Odpowiada to oszczędności 0,6 kWh/100 km w przypadku samochodów elektrycznych.

  • Nowa technologia zmniejsza emisję CO2 i zwiększa zasięg samochodów osobowych w warunkach jazdy miejskiej;
  • Zużycie energii zmniejszone nawet o 10%; zasięg zwiększony nawet o 3%;
  • „Widzimy ogromny potencjał, zwłaszcza w przypadku pojazdów elektrycznych, gdzie liczy się każdy kilometr zasięgu” – Klaus Kreipe, szef działu pierwszego wyposażenia Continental w regionie EMEA;
  • Continental prezentuje również najbardziej zrównoważoną seryjnie produkowaną oponę: UltraContact NXT.

Na targach IAA Mobility Continental prezentuje również najbardziej zrównoważoną seryjnie produkowaną oponę – model UltraContact NXT. Dzięki aż 65% materiałów odnawialnych, pochodzących z recyklingu i certyfikowanych według standardu ISCC PLUS, ogumienie posiada najwyższy udział zrównoważonych materiałów spośród seryjnie produkowanych opon. Wszystkie 19 rozmiarów otrzymało najwyższe oceny etykiet UE dla przyczepności na mokrej nawierzchni, hałasu przejazdu i oporów toczenia.

Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Na targach IAA prezentujemy najnowsze osiągnięcia technologiczne, będące przykładem naszych ogromnych kompetencji w zakresie materiałów. Ogumienie Conti CityPlus zmniejsza całkowite zużycie energii przez oponę. Widzimy ogromny potencjał, zwłaszcza dla pojazdów elektrycznych, gdzie liczy się każdy kilometr zasięgu. UltraContact NXT jest zaś jak dotąd najbardziej zrównoważoną oponą seryjną. Łączy w sobie wysoki udział zrównoważonych materiałów z maksymalnym bezpieczeństwem i wydajnością – mówi Klaus Kreipe, szef działu pierwszego wyposażenia Continental w regionie EMEA.

continental_opona_UltraContact_NXT Continental

Do 10% wyższa efektywność energetyczna przy tych samych oporach toczenia

Ruch miejski charakteryzuje się ciągłym zatrzymywaniem się i ruszaniem. Powoduje to deformację opon spowodowaną siłą momentu obrotowego pojazdu, co skutkuje rozproszeniem energii. Ogumienie Conti CityPlus zostało zaprojektowane w celu poprawy całkowitej efektywności energetycznej w takich warunkach jazdy. Jest to szczególnie korzystne dla pojazdów elektrycznych, ponieważ ich wyższy moment obrotowy i masa dodatkowo zwiększają straty energii w oponach.

Uważamy, że ważne jest, aby spojrzeć na efektywność energetyczną opon jako całość. Obejmuje to swobodne toczenie, a także hamowanie i przyspieszanie. Rezultatem jest nawet o 10% wyższa efektywność energetyczna przy tych samych poziomach oporu toczenia – wyjaśnia Kreipe.

Opona_Conti_CityPlus Continental

Opona Conti CityPlus bazuje na serii opon Continental EcoContact 6. Została ona specjalnie zaprojektowana, aby zapewnić wysokie przebiegi i niskie opory toczenia. Aby osiągnąć wyższą ogólną efektywność energetyczną, koncepcyjna opona zawiera szereg modyfikacji stworzonych w celu zmniejszenia deformacji opony podczas hamowania i przyspieszania. Obejmują one specjalnie zaprojektowany wzór bieżnika, nowo skonstruowany karkas i zmodyfikowaną mieszankę gumową. Pas bieżnika ma specjalny wzór w kształcie litery V, który tworzy sztywniejszą strukturę wzoru. Ponadto, nowa metoda konstrukcyjna skutkuje sztywniejszym karkasem, który zmniejsza deformację opony. Specjalny system wypełniaczy i zoptymalizowana sieć polimerów w mieszance gumowej również przyczyniają się do wysokiej ogólnej efektywności energetycznej opony.

Opracowując energooszczędne opony, inżynierowie i eksperci ds. materiałów koncentrowali się do tej pory na optymalizacji oporów toczenia podczas swobodnego toczenia ze stałą prędkością. Podejście to umożliwiło firmie Continental zminimalizowanie oporów toczenia opon do samochodów osobowych znajdujących się w jej portfolio o średnio 25% w ciągu ostatniej dekady.

Continental już teraz produkuje najbardziej zrównoważoną seryjną oponę w historii

Wraz z modelem UltraContact NXT Continental prezentuje podczas targów również najbardziej zrównoważoną seryjnie wytwarzaną oponę. Produkcja rozpoczęła się w lipcu tego roku w fabryce Continental w Lousado w Portugalii. Dostępnych będzie łącznie 19 rozmiarów ogumienia. Dzięki 65% udziału materiałów odnawialnych, pochodzących z recyklingu i posiadających certyfikat bilansu masy, opona łączy w sobie wysoki udział zrównoważonych materiałów z maksymalnym bezpieczeństwem i wydajnością.

Udział materiałów odnawialnych wynosi aż 32%. Obejmuje on, przykładowo, żywice oparte na materiałach odpadowych z przemysłu papierniczego i drzewnego, a także krzemian z popiołu z łusek ryżu. Materiały pochodzące z recyklingu, takie jak włókna poliestrowe wykonane z przetworzonych butelek PET w technologii ContiRe.Tex, stanowią do 5% udziału. Ponadto Continental wykorzystuje do 28% materiałów z certyfikatem bilansu masowego ISCC PLUS z surowców pochodzenia biologicznego, biocyrkularnych i/lub cyrkularnych.

continental_recykling_opon_materialy_odnawialne_zrownowazone_opony Continental

Wszystkie wymiary opony UltraContact NXT uzyskały najwyższe oceny na etykiecie opon UE („A”) w zakresie oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni oraz hałasu zewnętrznego. Opona została zaprojektowana zarówno dla pojazdów z silnikiem elektrycznym, jak i spalinowym, oferując najwyższą wydajność i optymalny przebieg. Najbardziej zrównoważona opona Continental oznaczona została logotypem „EV Compatible” i będzie dostępna dla wielu popularnych pojazdów, takich jak Kia Niro, Volkswagen ID.3, Mercedes-Benz EQA, Tesla Model 3, Audi Q4 E-TRON, Skoda Octavia, Volkswagen Golf 8, czy Audi A3.

Źródło: Continental

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę