Kompresor klimatyzacji – naprawiać czy wymieniać?

Inter Cars
13.6.2017

Znaczna część usterek uniemożliwiających poprawną pracę klimatyzacji samochodowej jest związana z kompresorem. Element ten pełni odpowiedzialne zadanie dystrybucji czynnika chłodzącego po całym układzie klimatyzacji. Powodów jego niewłaściwej pracy może być kilka.

Jak sprawdzić stan kompresora?

Obecnie w samochodach osobowych najczęściej spotyka się sprężarki tłokowe, o stałym skoku tłoka i zmiennym skoku tłoka, które możemy jeszcze podzielić na sterowane elektromagnesem i bez elektromagnesu. Sterowane elektromagnesem są konstrukcją starszą i częściej spotykaną, wyposażoną w sprzęgło elektromagnetyczne. Drugi typ posiada tzw. sprzęgło zrywalne, zwane też sztywnym i jest sterowany przez elektrozawór. Takie sprężarki są często spotykane w samochodach nowszych i chętnie wybierane przez coraz szersze grono producentów pojazdów.

Z punktu widzenia warsztatu samochodowego, różne typy kompresorów oznaczają różne procedury diagnostyczne. Podstawową metodą diagnostyczną układu klimatyzacji i sprężarki klimatyzacji jest sprawdzenie ciśnień i temperatur na obiegu wysokiego i niskiego ciśnienia układu klimatyzacji. W zależności od poprawności wartości progowej zadziałania sprężarki i elektrowentylatora chłodzącego, po zwarciu odpowiednich końcówek można sprawdzić działanie sprężarki układu klimatyzacji i włączenie prędkości elektrowentylatora. Usterkę kompresora ze sprzęgłem elektromagnetycznym można wskazać, sprawdzając, czy koło pasowe zacznie się kręcić po włączeniu przycisku klimatyzacji w pojeździe. Jeśli nie, wiemy już, który element układu jest niesprawny. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku kompresorów ze sprzęgłami zrywalnymi. Są one w ciągłym ruchu, nawet jeśli klimatyzacja w pojeździe nie jest włączona. Trzeba więc zacząć od sprawdzenia oporności cewki elektrozaworu. Poprawne wskazanie nie zawsze oznacza jednak właściwą pracę sprężarki. Można też sprawdzić działanie obwodu sterowania sprężarką, w przypadku presostatu liniowego przy pomocy potencjometru linowego o zakresie skali 1 kΩ i multimetra. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie sygnału sterującego PWM, czyli przetworzonego na sygnał o częstotliwości stałej 50 Hz ciśnienia gazu chłodzącego – można to zrobić z pomocą urządzenia do obsługi układu klimatyzacji.

Dlaczego kompresor ulega awariom?

Zadaniem kompresora jest tłoczenie i sprężanie czynnika klimatyzacji. Urządzenie pracuje w trudnych warunkach i pod dużym ciśnieniem, jednak najczęstszym powodem jego niesprawności jest… brud. Zabrudzenia w układzie klimatyzacji mogą mieć wiele źródeł. Często są to opiłki metalu, oddzielające się od elementów układu w normalnym procesie eksploatacji. Niejednokrotnie jednak kierowcy oraz mechanicy sami przyczyniają się do powstania problemu, wprowadzając do układu nieodpowiednią ilość oraz rodzaj oleju, niecertyfikowany kontrast, a także częstym błędem jest zbyt duża ilość kontrastu w układzie, co prowadzi do zmniejszenia lepkości oleju.

Naprawiać czy wymieniać?

Niesprawny zawór ciśnieniowy kompresora teoretycznie można wymienić, jednak zwykle wiąże się z tym ryzyko. Jeżeli jego awarię spowodował brud, możemy być pewni, że znajduje się on w całym kompresorze. Ponowne uruchomienie układu klimatyzacji spowoduje, że kolejne zabrudzenia przedostaną się do zaworu, powodując dokładnie ten sam problem co wcześniej. W opisywanym przypadku zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest wymiana kompresora. Na rynku dostępne są kompresory nowe oraz fabrycznie regenerowane - oznaczone odpowiednim certyfikatem, których jakość wykonania oraz trwałość nie odbiega od produktów fabrycznie nowych, renomowanych marek.
– Kompresor po fabrycznej regeneracji to w pełni sprawny element, przygotowany do montażu w pojeździe. Nasza firma poddaje regeneracji tylko kompresory uznanych marek pierwszomontażowych, dlatego też jesteśmy pewni jakości gotowego produktu i obejmujemy go ochroną gwarancyjną – mówi Dawid Kowalewicz z firmy Lauber.

Źródło: Inter Cars

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę