Kompresor, czyli jak działa serce układu klimatyzacji?

Valeo
23.5.2019

Najważniejszym komponentem układu klimatyzacji samochodowej jest kompresor. Dzięki niemu czynnik chłodniczy wraz z olejem są rozprowadzane po całym układzie. Branżowi specjaliści mówią, że kompresor jest jak serce w krwioobiegu i jest to całkowicie uzasadniona analogia. 

Co robi kompresor?

Zadaniem kompresora jest dystrybucja czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji. Jest ona realizowana za sprawą różnicy ciśnień. Kompresor zasysa czynnik w stanie gazowym z wylotu parownika, za sprawą kompresji zwiększa jego ciśnienie i doprowadza do skraplacza, gdzie stan skupienia czynnika zmienia się z gazowego na płynny. Bardzo ważną funkcją kompresora jest również transport oleju w czynniku chłodniczym.

Jak zbudowany jest kompresor?

© Valeo

Na powyższym zdjęciu przedstawiono podstawową budowę kompresora tłokowego z krzywką tarczową. Jest to obecnie powszechnie stosowana konstrukcja. Praca kompresorów tłokowych polega na przekształceniu ruchu obrotowego wału na ruch liniowy tłoków. Moment z silnika jest przekazywany na koło pasowe w układzie osprzętu. Kompresor może być wyposażony w tradycyjne sprzęgło lub – tak jak na zdjęciu – w elektromagnetyczny zawór sterujący (to rozwiązanie jest współcześnie znacznie częściej spotykane).

Kompresory o stałej i zmiennej wydajności

Zapewne każdy kierowca jest w stanie odczuć różnicę w charakterystyce pracy układu klimatyzacji w autach współczesnych i tych nieco starszych. W starszych konstrukcjach, zazwyczaj uruchomienie klimatyzacji powodowało odczuwalne szarpnięcie i obniżenie obrotów silnika. Podobnie po wyłączeniu nawiewu, można było odczuć zmniejszenie obciążenia jednostki. W przypadku nowszych konstrukcji efekt ten nie jest już odczuwalny. Wszystko za sprawą ewolucji kompresora. W skrócie, można wyróżnić dwa główne rodzaje kompresorów z krzywką tarczową: ze stałą i zmienną wydajnością.

W przypadku kompresorów o stałej wydajności – płyta oscylacyjna znajduje się pod takim samym kątem, niezależnie od warunków eksploatacji.

– W tej wersji nie można precyzyjnie regulować mocy chłodzenia układu i możliwe są tylko całkowite cykle załączania i wyłączania sprężarki – tłumaczą eksperci Valeo – Tłoki pracują niezmiennie, wymuszając przepływ czynnika. Kompresor załączany jest przez sprzęgło elektromagnetyczne na kole pasowym. W przypadku takiego rozwiązania, wydajność kompresora zależy od prędkości obrotowej przekazywanej na koło pasowe kompresora.

W przypadku kompresorów o zmiennej wydajności, tłoki są przesuwane za pomocą płyty oscylacyjnej.

Kąt wychylenia jest zmienny i odpowiada za sterowanie tłokami. Zależy on od wymagań w zakresie energii i ciśnienia oraz temperatury czynnika na porcie wlotowym sprężarki. Im większe zapotrzebowanie na niską temperaturę, tym większa wydajność cylindra, a maksymalny kąt płyty odpowiada maksymalnemu skokowi tłoka.

Położenie płyty oscylacyjnej kontrolowane jest przez zawór, ten może być sterowany wewnętrznie z wykorzystaniem elementu wrażliwego na ciśnienie lub przez elektrozawór zewnętrzny - za pośrednictwem elektronicznego modułu sterującego (ECU). Kompresory sterowane zewnętrznie mają znacznie lepszą kontrolę nad przemieszczaniem tłoka, a tym samym lepszą kontrolę temperatury.

Jakość OE kompresorów jest ważna

Kompresor pełni kluczową funkcję w układzie klimatyzacji. W przypadku jego awarii, specjaliści zalecają wybór produktów jakości OE, takich jak dostępne na rynku wtórnym kompresory marki Valeo. Firma Valeo mogła opracować pełen asortyment nowych kompresorów o różnorodnych właściwościach technologicznych, dopasowanych do większości samochodów jeżdżących po drogach Europy.

Źródło: Valeo

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę