Jaki rozrusznik do auta z systemem start-stop?
System start-stop to układ elektroniczny, który podczas postoju pojazdu włącza i wyłącza silnik. Stosowany jest już od lat, a na rosnącą popularność samochodów wyposażonych w ten system wpływa chęć ograniczania poziomu emisji CO2 do atmosfery oraz dążenie do jak najmniejszego zużycia paliwa.
Układ wyłącza silnik po zatrzymaniu auta, ustawieniu drążka w pozycji neutralnej (w przypadku manualnej skrzyni biegów) i zdjęciu nogi z pedału sprzęgła. Po jego ponownym naciśnięciu silnik zostaje znowu uruchomiony. W przypadku pojazdów elektrycznych, system wyłącza silnik podczas postoju, a sygnał pobudzający jest pod pedałem hamulca.
System ten doskonale sprawdza się podczas jazdy miejskiej oraz podczas stania w korkach, ponieważ samochód częściej się zatrzymuje, dzięki czemu nie emituje szkodliwych gazów do atmosfery. Pozwala to także zaoszczędzić paliwo (lub energię w przypadku pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych plug-in).
Trwałe i wytrzymałe
Rozruszniki, używane w pojazdach z systemem start-stop, są zaprojektowane i skonstruowane w taki sposób, by sprostać wielokrotnie większej liczbie rozruchów, niż w standardowym samochodzie. Różnice polegają m.in. na wzmocnionej konstrukcji oraz na wytrzymałości i trwałości użytych materiałów.
Lepsze jakościowo mogą być m.in. elementy, które podlegają zwiększonemu zużyciu:
- obudowa,
- łożyska,
- przekładnia planetarna,
- mechanizmy zazębiające,
- komutator,
- szczotki/szczotkotrzymacz.
Pozostałe funkcje i zasadnicza budowa zazwyczaj niczym się nie różnią od standardowego rozrusznika.
Uwaga na nietypowe zachowania!
Część aut start-stop ma jednostkę IST (Integrated Starter Generator), która odpowiada za uruchamianie silnika już podczas jazdy – rozrusznik jest wtedy używany tylko do pierwszego rozruchu. Ponadto, nie wszystkie rozruszniki do systemu start-stop są „standardowe”, np. BOSCH ma specjalny automat – włącznik elektromagnetyczny z podzielonymi funkcjami dla rozruszników SSM3.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Naprawy zaawansowanych silników są bardzo kosztowne. Dlatego każdy mechanik powinien uczulić swoich klientów, że jeżeli tylko zauważą nietypowe zachowanie podczas włączania i wyłączania się silnika, powinni jak najszybciej udać się do serwisu samochodowego.
Z kolei dla warsztatów samochodowych istotne jest wyposażenie się w odpowiednie narzędzia do naprawy usterek związanych z zaawansowanymi silnikami, a także zdobycie aktualnej wiedzy dotyczącej diagnostyki oraz naprawy tego typu usterek lub wymiany uszkodzonego elementu.
Czy system start-stop doprowadza do szybszego zużycia rozrusznika? – poznaj opinię EXPERTa
Artykuł przygotowano na podstawie materiałów firmy AS-PL.