Jaki rozrusznik do auta z systemem start-stop?

Jaki rozrusznik do auta z systemem start-stop? AS-PL
25.9.2024

System start-stop to układ elektroniczny, który podczas postoju pojazdu włącza i wyłącza silnik. Stosowany jest już od lat, a na rosnącą popularność samochodów wyposażonych w ten system wpływa chęć ograniczania poziomu emisji CO2 do atmosfery oraz dążenie do jak najmniejszego zużycia paliwa.

Układ wyłącza silnik po zatrzymaniu auta, ustawieniu drążka w pozycji neutralnej (w przypadku manualnej skrzyni biegów) i zdjęciu nogi z pedału sprzęgła. Po jego ponownym naciśnięciu silnik zostaje znowu uruchomiony. W przypadku pojazdów elektrycznych, system wyłącza silnik podczas postoju, a sygnał pobudzający jest pod pedałem hamulca.

System ten doskonale sprawdza się podczas jazdy miejskiej oraz podczas stania w korkach, ponieważ samochód częściej się zatrzymuje, dzięki czemu nie emituje szkodliwych gazów do atmosfery. Pozwala to także zaoszczędzić paliwo (lub energię w przypadku pojazdów elektrycznych oraz hybrydowych plug-in).

Trwałe i wytrzymałe 

Rozruszniki, używane w pojazdach z systemem start-stop, są zaprojektowane i skonstruowane w taki sposób, by sprostać wielokrotnie większej liczbie rozruchów, niż w standardowym samochodzie. Różnice polegają m.in. na wzmocnionej konstrukcji oraz na wytrzymałości i trwałości użytych materiałów.

Lepsze jakościowo mogą być m.in. elementy, które podlegają zwiększonemu zużyciu:

  • obudowa,
  • łożyska,
  • przekładnia planetarna,
  • mechanizmy zazębiające,
  • komutator,
  • szczotki/szczotkotrzymacz.

Pozostałe funkcje i zasadnicza budowa zazwyczaj niczym się nie różnią od standardowego rozrusznika.

Uwaga na nietypowe zachowania! 

Część aut start-stop ma jednostkę IST (Integrated Starter Generator), która odpowiada za uruchamianie silnika już podczas jazdy – rozrusznik jest wtedy używany tylko do pierwszego rozruchu. Ponadto, nie wszystkie rozruszniki do systemu start-stop są „standardowe”, np. BOSCH ma specjalny automat – włącznik elektromagnetyczny z podzielonymi funkcjami dla rozruszników SSM3.

Naprawy zaawansowanych silników są bardzo kosztowne. Dlatego każdy mechanik powinien uczulić swoich klientów, że jeżeli tylko zauważą nietypowe zachowanie podczas włączania i wyłączania się silnika, powinni jak najszybciej udać się do serwisu samochodowego.

Z kolei dla warsztatów samochodowych istotne jest wyposażenie się w odpowiednie narzędzia do naprawy usterek związanych z zaawansowanymi silnikami, a także zdobycie aktualnej wiedzy dotyczącej diagnostyki oraz naprawy tego typu usterek lub wymiany uszkodzonego elementu.

Czy system start-stop doprowadza do szybszego zużycia rozrusznika? – poznaj opinię EXPERTa

Artykuł przygotowano na podstawie materiałów firmy AS-PL.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę