Jaką rolę odgrywają opony w ekonomii jazdy? Polacy doskonale wiedzą
Ogumienie wpływa na zużycie paliwa, a jego trwałość oznacza korzyść zarówno dla portfela kierowcy, jak i środowiska. Z raportu InsightOut Lab i marki Continental wynika, że Polacy wiedzą o korzyściach wynikających z odpowiednio dobranych opon i popierają ekologiczne inwestycje firm oponiarskich. Ale czy ich wiedza o tym, jak jeździć oszczędnie, przekłada się na zachowania za kierownicą?
Opony, obok samego kierowcy i właściwości pojazdu, to kluczowy, a często niedoceniany, element do osiągnięcia jak najniższego zużycia paliwa. Z badań ekspertów Komisji Europejskiej wynika, że różnica wydajności paliwowej pomiędzy najbardziej i najmniej efektywną oponą przekłada się na oszczędność około 0,6 l na 100 km. Tę tezę potwierdzili badani przez Continental Polacy – 72% z nich uważa, że opony mogą obniżyć zużycie paliwa w samochodzie, a zaledwie 7% jest przeciwnego zdania. Dodatkowo, według OECD, nawet 30% zużycia opony może zależeć od stylu jazdy kierowcy. Dlatego tak ważne jest dostosowanie opony do własnych preferencji za kierownicą. 67% Polaków również podziela to zdanie.
Jako główną przyczynę szybszego niszczenia opony, niemal trzech na czterech Polaków wskazało gwałtowane hamowanie. Według badanych drugim zachowaniem za kierownicą, które prowadzi do skrócenia życia ogumienia, jest ostre wchodzenie w zakręty (2/3 wskazań), a podium zamyka obracanie kierownicą podczas postoju, które wskazało 39% ankietowanych. Odpowiedzi niepoprawne, takie jak np. mycie opon w myjni pod ciśnieniem, pojawiały się okazjonalnie.
– Cieszymy się, że w naszym kraju wciąż zwiększa się poziom świadomości na temat roli, jaką podczas codziennej jazdy odgrywa odpowiednio dobrane ogumienie oraz stosowanie technik eco-drivingu. Jako Continental oferujemy szeroką gamę najwyższej klasy opon, aby każdy kierowca mógł dobrać ogumienie idealnie dopasowane do swojego samochodu oraz stylu jazdy i odczuć korzyści płynące zarówno z przyjemności prowadzenia pojazdu, jak i oszczędności przy dystrybutorze paliwa – mówi Beniamin Szlęzak, marketing product manager, Continental Opony Polska.
Polacy chcą jeździć ekonomicznie
Jazda ze stałą prędkością według ankietowanych najbardziej obniża zużycie paliwa (64% wskazań), podobnie jak odpowiednie ciśnienie w oponach (57%). Ostatnia prawidłowa odpowiedź, czyli hamowanie silnikiem, uzyskała nieco poniżej 50% wskazań. Względnie sporo badanych – mniej więcej co dziesiąty – zaznaczyło błędną, choć podchwytliwą odpowiedź „jazda z niską prędkością”.
W teorii wiemy, jak jeździć ekonomicznie, ale czy przekładamy tę wiedzę na odpowiednie zachowania za kierownicą? Okazuje się, że niemal połowa kierowców jeździ raczej spokojnie, choć w miarę potrzeb zdarza im się prowadzić dynamicznie. Natomiast jeden na dziesięciu ankietowanych „czasem lubi poszaleć”. Kobiety odrobinę częściej niż mężczyźni (13% vs 10%) przyznają się do takiego stylu prowadzenia. Staramy się również hamować silnikiem. Technika ta zwiększa oszczędność paliwa oraz przedłuża życie hamulców i opon. Okazuje się, że większość kierowców często (43%) lub zawsze (23%) hamuje w ten sposób. Mniej niż jeden kierowca na dziesięciu (8%) nigdy tego nie robi, a około 1/5 (27%) hamuje silnikiem rzadko.
Trwałość opony ważniejsza niż cena
Respondentów zapytano również o preferencje zakupowe podczas wyboru nowych opon. 1/5 z nich (22%) jako najważniejszy czynnik wskazuje trwałość opony. Na drugim miejscu znajduje się kryterium cenowe (17% wskazań), a na trzecim dopasowanie do warunków atmosferycznych (12%). Jaka opona dla Polaków jest „trwała”? Według ponad 1/3 badanych powinna przejeździć co najmniej 5 sezonów.
Dla Polaków coraz ważniejsza staje się również ekologia. Dbałość o stan środowiska naturalnego powinna iść przy tym w parze z jakością sprzedawanych produktów. 32% badanych podpisuje się pod stwierdzeniem, że firmy oponiarskie powinny oferować coraz wyższą jakość opon i jednocześnie być coraz bardziej „eko”, a kolejne 24% jest zdania, że biznes powinien coraz bardziej angażować się w ekologię.
– Projektując nowe opony staramy się stale zwiększać ich jakość oraz osiągane przebiegi, jednocześnie stosując rozwiązania, które będą przyjazne dla środowiska. To właśnie w duchu zrównoważonego rozwoju powstała technologia ContiRE.Tex, która wykorzystuje pochodzące z recyklingu butelki PET do produkcji ogumienia. Komplet opon wytworzonych z wykorzystaniem tej technologii „zawiera w sobie” aż 40 butelek, a poziomem wytrzymałości i bezpieczeństwa niczym nie różni się od opon „tradycyjnych” – dodaje Beniamin Szlęzak.
Notka metodologiczna
Badanie przeprowadzone w panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1092 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 9-12 września 2022 r. Metoda: CAWI.
Źródło: Continental